Förslag till etappmål 2009-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2008

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 10 oktober 2008

Förslag till etappmål 2009-2010

Inledning

Etappmålen för 2009-2010 bygger på sektionens handlingsplan 2004-2010 och följer till stora delar de prioriteringar som gjorts internationellt genom ISOP3, IS operativa plan för 2009-2010.

Periodens viktigaste enskilda arbetsområde är den globala kampanjen Human Dignity. Det här är en kampanj som i vissa delar redan startat, men stora delar av det internationella planeringsarbetet pågår i skrivande stund fortfarande. Själva kampanjens övergripande tema ryms under mål 5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter, men kampanjens innehåll kommer att ha avgörande betydelse för vårt arbete även under andra etappmål, i synnerhet 5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter och 5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna. Vi behöver därför mer tid att formulera det slutliga etappmålen och målstyrningsformuleringarna inom dessa områden.

Under mål 5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet har vi lagt in Diskriminering, eftersom det är ett område som prioriteras inom Europaarbetet och Sverige är ordförandeland inom EU andra halvåret 2009.

När det gäller mål 5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald har vi lagt till ett antal nya områden: Kommunikation, Utveckla aktivismen, Ungdomsarbete, Mångfald och Utbildning. Det här ska inte uppfattas som ett försök att skapa målsättningar för allt arbete inom dessa områden, utan vi har enbart tagit med de delar som vi föreslår särskilt ska prioriteras under perioden. När det gäller mångfald kommer styrelsen att fatta beslut om en mångfaldsstrategi på styrelsemötet i december, men vi har redan nu formulerat ett antal målsättningar i linje med den kommande strategin.

Slutligen vill vi lyfta upp frågan om revideringar av etappmål och målstyrning. Styrelsen har tidigare fastslagit att etappmålen bör ligga fast under hela den tvåårsperiod de täcker, men att formuleringarna av målstyrningen kan revideras inför varje nytt verksamhetsår. Givet det faktum att ICM kommer att besluta om en ny internationell handlingsplan för 2010-2016 i augusti 2009 tror vi att även etappmålen kan bli föremål för revidering 2010.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att inkomma med det slutliga förslaget till etappmål med målstyrning för 2009-2010 till styrelsemötet i december.

Förslag till etappmål 2009-2010

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet


Dödsstraffet

Allt fler stater avskaffar dödsstraffet i lag och/eller i praktiken. Under etappmålsperioden ska vi följa upp FN:s beslut om ett globalt moratorium för avrättningar samt fokusera arbetet till ett utvalt antal länder.

Etappmål 2009-2010

5.1.1: Vi ska verka för att dödsstraffet mot minderåriga och funktionshindrade avskaffas.
5.1.2: Vi ska under 2009 prioritera de länder som uppmärksammas på den internationella dagen mot dödstraffet den 10 oktober 2008 med målet att de ska ha avskaffat dödsstraffet i praktiken år 2010.
5.1.3: Vi ska under 2010 prioritera de länder som uppmärksammas på den internationella dagen mot dödsstraffet den 10 oktober 2009 med målet att de ska ha avskaffat dödstraffet i praktiken år 2011.

Målstyrning:

5.1.1: I urvalet av individuella fall och aktioner gällande dödsstraffet ska vi prioritera minderåriga och funktionshindrade
5.1.2: Under 2009 kommer sektionen att besöka ambassaderna för Vietnam, Sydkorea, Japan, Indien, Taiwan och Pakistan och vi kommer att genomföra medlemsaktioner och aktioner på webben för att uppnå målet.
5.1.3: Under 2010 kommer sektionen besöka ambassaderna för de länder som prioriteras i samband med den internationella dagen mot dödsstraffet 2009 och vi kommer genomföra medlemsaktioner och aktioner på webben för att uppnå målet.

Tortyr

Under etappmålsperioden 2007-2008 har sektionen haft ett starkt fokus på uppluckringen av det internationella tortyrförbudet i samband med "kriget mot terrorismen". Dessvärre återstår mycket arbete för att uppnå vårt mål att återställa respekten för det absoluta tortyrförbudet . Vi kommer därför att fortsätta arbetet mot tortyr bland annat inom ramen för "kriget mot terrorismen" och inom ramen för arbetet i Europa.

Etappmål 2009-2010

5.1.4: Vi ska arbeta för att tortyr är kriminaliserat i svensk lagstiftning senast år 2010.
5.1.5: Vi ska utföra lobbyarbete gentemot riksdagen såväl som inom EU och Europarådet för att stoppa "renditions" och användningen av diplomatiska försäkringar.
5.1.6: Vi ska fortsatt ha ett starkt fokus på individen i arbetet mot tortyr .

Målstyrning:

5.1.4: Under perioden ska frågan om tortyr i svensk lagstiftning drivas gentemot riksdagens MR-grupp samt berörda ministrar. Vi ska samordna arbetet med juristgruppens ICC-grupp då kriminalisering av tortyr är förbunden med en svensk implementering av Romstadgan (se mål 5.4).
5.1.5: Frågan om ett avskaffande av renditions och diplomatiska försäkringar kommer att tas upp i EU- och Europarådssammanha ng, särskilt med EU-parlamentariker och Europarådet. Med anledning av det svenska ordförandeskapet i EU 2009 ska en specifik kampanj genomföras på EU-nivå där det s.k kriget mot terrorismen och därmed frågan om renditions och diplomatiska försäkringar blir centrala inslag.
5.1.6: Vi ska konsekvent fortsätta att lyfta fram individuella fall om tortyr på webben och lyfta fram minst 30 individuella fall gällande tortyr med riksdagens MR-grupp.

Diskriminering

Området diskriminering finns som ett genomgående tema i flera av etappmålen och blir centralt inte minst inom kampanjen Human Dignity samt 2009 års kampanj inom ramen för vårt Europaarbete .

Etappmål 2009-2010

5.1.7: Vi ska verka för att EU.s diskrimineringsdirektiv antas under Sveriges ordförandeskapsår i EU 2009.

Målstyrning:

5.1.7:
- Vi ska driva frågan om att regeringen prioriterar diskrimineringsdirektivet i sitt arbetsprogram för det svenska ordförandeskapet gentemot riksdagens MR-grupp och berörda ministrar.
- Vi ska genomföra en specifik kampanj inför och under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 där diskriminering blir en central fråga vid sidan av rättighetsinskränkningar till följd av "kriget mot terrorismen" samt asyl- och migrationsfrågor. En separat kampanjplan ska upprättas och börja implementeras under våren 2009.

Arbete för enskilda individer

Sektionen har under flera år varit drivande i arbetet för enskilda individer och givit ekonomiskt stöd till det internationella arbetet för "Individuals at risk". Detta arbete har fortsatt hög prioritet.

Etappmål 2009-2010

5.1.8: Vi ska säkerställa att grupper och medlemmar och övriga på ett enkelt sätt kan arbeta med enskilda fall.
5.1.9: Vi ska fortsätta lyfta fram MR-försvarares arbete.

Målstyrning

5.1.8:
- Externa aktörer, t ex riksdagens MR-grupp, ska ges fortsatt möjlighet att agera för individuella fall.
- V i ska lyfta fram individuella fall i samband med ambassadbesök.
- Vi ska fortsätta lyfta fram individuella fall på webben, t ex Månadens aktion och Veckans vädjande.
- Vi ska fortsätta ha en god översikt på den internationella Individual at risk-databasen och kontinuerligt föra ut fall till grupper i sektionen.
5.1.9: Genom fortsatt samverkan med andra sektioner och IS vill vi möjliggöra att MR-försvarare kommer till Sverige på besök.


5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor, samt i kampanjen Human Dignity, som kommer att lyfta fram flera aspekter av kvinnors rättigheter.

Etappmål 2009-2010

5.2.1: Vi ska under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 bidra till att sexuella och reproduktiva rättigheter (SRHR) lyfts upp på dagordningen.
5.2.2: Tidigare ställda rekommendationer till regeringen och svenska myndigheter inom ramen för kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor ska implementeras, exempelvis Amnestys rekommendationer i den nordiska rapporten om våldtäkt.
5.2.3: Arbetet för kvinnors rättigheter ska tydligt integreras i sektionens löpande arbete.

Målstyrning:

5.2.1: Fram till och under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 kommer en kampanj att genomföras för att SRHR ska bli en prioriterad fråga under det svenska ordförandeskapet. Inom ramen för Amnestys medverkan i 09-nätverket ska under perioden en rad aktiviteter genomföras, t ex seminarier, uppvaktningar och direkt påverkansarbete gällande SRHR.
5.2.2: Vi kommer under perioden tillskriva ansvariga ministrar samt riksdagspolitiker för att säkerställa att ställda rekommendationer till regeringen och svenska myndigheter implementeras.
5.2.3:
- Antalet temagrupper för kvinnors rättigheter ska öka. Kvinnors rättigheter ska genomsyra det löpande kampanjarbetet bl a genom att belysa hur olika MR-kränkningar specifikt drabbar kvinnor.
- Vi ska börja med att utbilda sekretariatet i jämställdhetsintegrering och därefter upprätta en plan för hur detta arbete ska implementeras i sektionens verksamhet. Implementeringen ska påbörjas under 2009.


5. 3 Skydda flyktingars rättigheter

Vi ska fortsätta arbeta för allas rätt till en rättssäker asylprocess i Sverige samt fokusera vårt arbetet till den harmoniseringsprocess av flykting- och migrationsfrågor som pågår inom EU.

Etappmål 2009-2010

5.3.1: I syfte att stärka allas rätt till en rättssäker asylprocess ska vi öka kunskapen om asyl- och folkrätt såväl som landkunskapen hos myndigheter, domstolar och offentliga biträden.
5.3.2: I nästa fas av av EU:s harmoniseringsarbete gällande flykting- och migrationsfrågor ska de skydds- och rättighetsbaserade frågorna ges ett större fokus och de kontrollerande åtgärderna ett mindre utrymme.

Målstyrning:

5.3.1: Vi ska arrangera minst två utbildningar årligen för offentliga biträden och andra relevanta aktörer inom asylprövningen.
5.3.2:
- Vi ska genomföra en specifik kampanj inför och under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 där asyl- och migrationsrättsliga frågor blir centrala vid sidan av rättighetsinskränkningar till följd av "kriget mot terrorismen" samt diskriminering. En separat kampanjplan ska upprättas och börja implementeras under våren 2009.
- Inför det svenska EU-ordförandeskapet kommer samtliga flyktingombud att ges en specialiserad utbildning i EU:s asyl- och migrationsrättsliga frågor i syfte att kunna agera stöd till medlemmarna samt sprida Amnestys synpunkter vidare.
- I relation till det svenska EU-ordförandeskapets fokus på den fortsatta harmoniseringen efter Haagprogrammet samt flera migrationsrelaterade frågor kommer vi, tillsammans med andra organisationer, att genomföra minst ett seminarium om migration och dess konsekvenser för mänskliga rättigheter.
- Under det svenska EU-ordförandeskapet kommer vi, utifrån den oficiella dagordningen, att anordna ett seminarium fokuserande på skyddaspekterna i det fortsatta harmoniseringsarbetet efter Haag ("Stockholmsprogrammet").


5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Frågan om straffrihet är en kärnfråga för Amnesty och kommer under etappmålsperioden vara en central fråga inom ramen för Human Dignity-kampanjen samt för juristgruppens ICC-grupp och andra specialgrupper.

Etappmål 2009-2010

5.4.1: Vi ska verka för att Romstadgan implementeras i svensk lagstiftning.
5.4.2: Sektionen ska, i enlighet med den internationella strategin, fortsatt verka för att Thailand och Filippinerna, Nepal och Indien ratificerar ICC-stadgan.
5.4.3: Vi ska verka för att straffriheten minskar i de länder där vi har landprogram .

Målstyrning:

5.4.1: Svenska sektionen ska under perioden genomföra ett flertal olika påverkansaktiviteter som seminarier, debattartiklar, lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges justitieminister och ha löpande kontakter med Justitiedepartementet för att förmå den svenska regeringen att implementera Romstadgan i nationell rätt.
5.4.2: Jurisgruppens ICC-grupp kommer via webbaktioner, samarbete med IS och alliansbyggande i berörda länder arbeta för att Thailand, Filippinerna, Nepal och Indien ratificerar ICC-stadgan.
5.4.3: Aktioner som behandlar straffrihet ska prioriteras inom ramen för landprogram och specialgrupper.


5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Arbetet med ESK-rättigheter ska fortsätta inom ramen för kampanjen Human Dignity och aktioner inom kampanjen ska ges högsta tänkbara prioritet.

Etappmål 2009-2010

5.5.1: Vi ska arbeta för att vända debatten om mänskliga rättigheter till en betoning på de mänskliga rättigheternas odelbarhet och ömsesidiga beroende.
5.5.2: I syfte att stärka vår kompetens i ESK-frågor ska vi utöka samarbetet med andra organisationer.
5.5.3: Vi ska fortsätta stärka kompetensen internt om ESK-rättigheter och om hur kränkningar av dessa och andra rättigheter relaterar till fattigdom, vilket är Human Dignity-kampanjens centrala tema.
5.5.4: Vi ska verka för att Sverige och andra stater ratificerar ESK-konventionens tilläggsprotokoll.
5.5.5: Vi ska understödja och konsolidera organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter.

Målstyrning:

5.5.1: För att vända debatten om MR i Sverige till förmån för de mänskliga rättigheternas ömsesidighet och odelbarhet ska bl a en offentlig MR-konferens på temat Human Dignity arrangeras, därutöver ska den 17 oktober (internationella dagen mot fattigdom) prioriteras som en nationell aktionsdag. Ett specifikt mediafokus ska finnas i detta arbete
5.5.2: Vi ska bygga upp ett nätverk tillsammans med organisationer som arbetar med ESK-rättigheter och under 2009 ska minst två nätverksträffar genomföras.
5.5.3: Minst tre kampanjutbildningar kopplade till Human Dignity-kampanjen ska genomföras under 2009.
5.5.4: Gemensamma lobbyinsatser med IS och andra organisationer ska genomföras, t ex uppvaktningar, seminarier och regelbundna kontakter med svenska myndigheter.
5.5.5: Vi ska ge fortsatt stöd till specialgruppen för ESK-rättigheter syftande till att den under 2009 finns representerad i fyra städer. Vi ska få till stånd en ökad samverkan mellan specialgrupper som utifrån sina specifika ämnesområden arbetar med Human Dignity-kampanjen.


5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna

I en globaliserad värld, där ekonomiska aktörer får allt större inflytande på samhället, riskerar svenska företag att medverka till kränkningar av mänskliga rättigheter där de är verksamma. Genom dialog och kampanjer ska vi bidra till att svenska företag får ökad kännedom om de risker för medverkan till kränkningar som de kan ställas inför samt att de vidtar åtgärder för att hantera dessa risker. Vi ska också arbeta för att öka möjligheten till ansvarsutkrävande av företag.

Etappmål 2009-2010

5.6.1: Vi ska arbeta för starkare regelverk på nationell och regional nivå avseende företag och mänskliga rättigheter. Vi ska exempelvis ställa krav på nationella riktlinjer som anger svenska företags ansvar för mänskliga rättigheter och som kräver påverkansanalyser av företag, samt uppmana svenska representanter att arbeta för detsamma på regional nivå.
5.6.2: Vi ska arbeta för att Sveriges människorättsförpliktelser utanför nationsgränsen beaktas vid användningen av statliga medel. Här prioriteras Exportkreditnämnden (EKN) och vårt mål är att mänskliga rättigheter integreras i myndighetens policies och garantigivning.
5.6.3: Vi ska arbeta för att minska företags (framförallt de i råvaru-, energi- och säkerhetsbranscherna) negativa inverkningar på mänskliga rättigheter.

Målstyrning:

5.6.1: Vi ska bedriva lobbyarbete gentemot beslutsfattare på nationell och regional nivå. Vi ska identifiera och i dialog bearbeta cirka 15 progressiva svenska företag för 'allianser' inom arbetet med bindande regler och ramverk. Denna dialog kommer inbegripa utbildning. För dessa och andra företag kommer vi anordna seminarier, ev tillsammans med andra organisationer i Sverige som driver den här frågan.
5.6.2: Vi ska föra en regelbunden dialog med EKN och revelevanta departement. I samverkan med andra sektioner inom BERN-nätverket kommer vi genomföra internationella kampanjer riktade mot myndigheter eller motsvarande med ansvar för kreditgivning gentemot företag.
5.6.3: Vi ska föra en kontiunerlig dialog med samt utbildning gentemot företag inom branscherna i Sverige samt med dem som har leverantörer eller kunder i dessa branscher. Vi ska också arbeta med påverkan gentemot kapitalförvaltare för att förmå dem att ställa krav på dessa företag. Utifrån våra strategiska bedömingar bedömer vi att vi kommer att föra en djupare och varaktigare dialog med cirka 15 företag per år. Vi ska också anordna seminarier och konferenser. En större konferens om råvaruindustrins påverkan på mänskliga rättigheter och miljö kommer arrangeras tillsammans med Forum Syd och Svenska Naturskyddsföreningen.


5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald

Utåtriktade aktiviteter

Vi ska fortsätta prioritera utåtriktat påverkansarbete utfört av medlemmarna och sekretariatet.

Etappmål 2009-2010

5.7.1: Vi ska fortsätta att prioritera utåtriktat arbete utfört av aktivister och sekretariat innebärande minst 120 utåtriktade aktiviteter per år under 2007 och 2008.

Målstyrning

5.7.1: Med utåtriktad aktivitet avses och kommer mätas:
a) Antal utåtriktade aktiviteter inom ramen för prioriterade kampanjer, t ex globala kampanjer, EU- eller sommarkampanj.
b) Utåtriktade aktiviteter i samband med aktivitetsdagar som t ex 8 mars (internationella kvinnodagen), 10 oktober (internationella dagen mot dödsstraffet) och 10 december (MR-dagen).
c) Utåtriktade aktiviteter genomförda av specialgrupper och landprogram.

Kommunikation

Vi ska genom kommunikation stärka vårt varumärke och ge allmänheten ökad kännedom och kunskap om vår verksamhet. Den nya internationella grafiska profilen ger Amnesty en tydlig identitet och vi kommer att arbeta vidare med att implementera den i organisationen. Vi kommer att utveckla vår webbplats till att bli en central kanal i kommunikationsarbetet.

Etappmål 2009-2010

5.7.2: Vi ska öka allmänhetens kännedom om Amnesty och det arbete vi bedriver.
5.7.3: Vi ska förbättra vår kommunikation med medlemmarna och allmänheten via vår webbplats www.amnesty.se och öka antalet besökare.
5.7.4: Vi ska fortsätta utveckla våra medlemssidor och intranät och öka antalet användare.
5.7.5: Vi ska samordna kommunikationen i Amnestys kanaler och skapa synergieffekter mellan olika kanaler för att våra budskap ska få största möjliga effekt.

Målstyrning:

5.7.2: Genom vår kommunikation vill vi öka allmänhetens kännedomen om Amnesty och genom riktade aktiviteter vill vi öka kännedomen i specifika målgrupper utifrån mångfalds- och ungdomsstrategin. För att mäta kännedom och attityder ska vi årligen delta i Synnovate Organisationsindex eller motsvarande undersökning.
5.7.3: Vi ska regelbundet mäta trafiken på vår webbplats samt vilka områden som är mest intressanta för besökaren.
5.7.4: Vi ska regelbundet mäta trafiken på medlemssidorna samt i högre grad marknadsföra dessa gentemot våra medlemmar.
5.7.5: Vi ska under perioden se över våra nuvarande kommunikationskanaler och skapa strukturer för samordning mellan dessa. Vi ska ta fram en ny kommunikationsplan som styr vårt kommunikationsarbete. Vi ska fortsätta implementera den grafiska profilen i rörelsen.

Utveckla aktivismen

För att utveckla aktivismen, öka mångfalden och nå ut till ungdomar behöver vi finna nya mötesformer och arbetsmetoder på nya arenor.

Etappmål 2009-2010

5.7.6: Vi ska utveckla sektionens arbete med ICT (Information Communication Technology) i syfte att skapa redskap för påverkan och mobilisering samt öka vår närvaro på webbaserade communities och attrahera nya målgrupper.

Målstyrning:

5.7.6:
- Vi ska marknadsföra Amnestyfilmer på hemsidan och göra dem tillgängliga för aktivister och utåtriktade aktiviteter.
- Vi ska utveckla nya metoder för mobilisering inför aktioner via sms och webben.
- Vi ska ge större möjlighet att delta i Amnestys påverkansarbete på olika forum på internet som MySpace, Facebook m fl.
- Vi ska undersöka möjligheten att erbjuda utbildningar och workshops via internet.

Mäta aktivismen

Sektionen använder sig sedan ett par år av nyckeltal för aktivismen. Dessa behöver utvecklas i relation till det internationella arbetet med Key Performance Indicators (KPI) avseende resultat och effekt av aktivism.

Etappmål 2009-2010

5.7.7: Vi ska utveckla effektivare former för att mäta resultat och effekter av vårt arbete för mänskliga rättigheter .

Målstyrning:

5.7.7: Vi ska utvärdera våra nyckeltal för aktivismen och vid behov utveckla nya. Detta arbete ska integreras med det internationella arbetet med KPIs avseende aktivism.

Media

Vi ska ha fortsatt stor synlighet i massmedia (radio, tv och press) för våra frågor och de aktiviteter vi genomför. Media är en oerhört kraftfull kanal för att kommunicera vårt budskap och närvaron i media stärker vårt varumärke, vilket gynnar all vår verksamhet.

Etappmål 2009-2010

5.7.8: Vi ska öka antalet prenumeranter på våra dagliga pressnotiser från dagens 1 200 till 1 500.
5.7.9: Vi ska via media nå ut till nya målgrupper som till exempel ungdomar, fackliga organisationer, pensionärer och invandrade personer och även öka vår satsning att nå ut i nya medier framför allt på webben.
5.7.10: Vi ska öka antalet pressklipp per år från nuvarande ca 2 800 till 3 000 pressklipp år 2010.
5.7.11: Det lokala mediaarbetet ska förstärkas och antalet insändare från aktivister ska öka från dagens snitt på sex per månad till tio per månad.

Målstyrning:

5.7.8: Vi ska via utskick under år 2009 marknadsföra pressnotiser till minst fem nya kanaler, t ex facktidsskrifter, invandrarredaktioner, universitet och högskolor.
5.7.9-10:
- Vi ska aktivt kontakta redaktioner som publicerar artiklar och program för olika målgrupper, genom att skicka utvalda Amnestyrapporter och pressmeddelanden från IS inom lämpliga ämnesområden.
- Vi ska skriva insändare till tidningar och tidskrifter som ges ut på andra språk (t ex kurdiska, farsi och arabiska).
5.7.11:
- Vi ska genomföra minst fem lokala mediautbildningar under perioden.
- Vi ska integrera mediautbildning i sektionens interna utbildningar.
- Vi ska uppmuntra specialgrupper och lokala Amnestygrupper att skriva insändare.

Mångfald

Vi ska i vårt interna mångfaldsarbete arbeta med alla diskrimineringsgrunder och andra olikheter, t ex utbildning och social bakgrund. I vårt externa mångfaldsarbete ska vi framför allt lägga fokus på att öka andelen aktiva medlemmar med utländsk bakgrund.

Etappmål 2009-2010

5.7.12: Vi ska öka andelen aktiva medlemmar med utländsk bakgrund.
5.7.13: Frivilligledarskapsprogrammet ska utveckas och bli mer inriktat på att utbilda unga ledare inom Amnesty utifrån ett mångfaldsperspektiv.
5.7.14: Vi ska öka vår mångfaldskompetens i sektionen.
5.7.15: Vi ska göra vår information tillgänglig för fler grupper i samhället.

Målstyrning:

5.7.12:
- År 2010 ska antalet aktiva medlemmar med utländsk bakgrund och antalet gruppsekreterare med utländsk bakgrund ha ökat.
- Vi ska utföra riktad aktivistrekrytering med hjälp av Amnestyambassadörer. Metoden består i att utbilda ett antal Amnestyambassadörer ur vald målgrupp, till exempel i miljonprogramsområden, och ge dessa ett riktad stöd att komma igång med aktivism. Aktivismen ska vara inom Amnestys prioriterade områden.
5.7.13: Frivilligledarskapsprogrammet ska utveckas så att det blir 35 platser inom programmet. Målet är att hälften av deltagarna ska vara unga personer med utländsk bakgrund.
5.7.14:
- Minst 10 aktiva medlemmar och förtroendevalda ska genomgå skräddarsydda utbildningar för att öka mångfaldskompetensen inom Amnesty. Utbildningarna ska ge praktiska verktyg och övningar för att arbeta med mångfald lokalt och regionalt.
- Riktlinjer för hur man jobbar med aktivism med mångfaldsperspektiv ska distribueras till alla aktiva medlemmar.
- Utbildningspass om mångfald ska ges vid ungdomsträffar, aktivistseminariet, distriktsmöten, årsmötet och andra träffar där aktiva Amnestymedlemmar samlas.
5.7.15:
- Vi ska tillhandahålla basinformation om Amnesty på www.amnesty.se på lättläst svenska och se över möjligheten att även tillhandalhålla information på engelska, teckenspråk och andra språk.
- www.amnesty.se ska tillgänglighetsanpassas.

Ungdomsarbete

Vi ska fortsatt stödja och utveckla vårt ungdomsarbete i linje med vår ungdomsstrategi.

Etappmål 2009-2010

5.7.16: Vi ska öka antalet ungdomsträffar.
5.7.17: Vi ska utveckla vårt rekryteringsarbete bland ungdomar.
5.7.18: Vi ska öka kontakterna mellan ungdomar i svenska Amnesty och ungdomar i andra Amnestysektioner.
5.7.19: Vi ska öka vår kunskap om ungdomars levnadsvillkor i Sverige.

Målstyrning:

5.7.16: Två nationella ungdomsträffar ska anordnas under 2009 samt en nationell ungdomsträff i samband med årsmötet. Minst tre regionala ungdomsträffar per år ska anordnas vid distriktskontoren i Malmö, Stockholm och Göteborg.
5.7.17: En särskild aktionsdag ska anordnas för ungdomar och studenter i början av hösten 2009 med inriktning på rekrytering, som samordnas av ungdomsrådet och arbetsgrupper knutna till högskolor. Detta ska medföra aktivitet i minst 10 städer.
5.7.18: Vi ska uppmuntra ungas deltagande på nordiska, europeiska och internationella Amnestymöten samt att vara med i planeringen av en nordisk ungdomskonferens i Norge 2009.
5.7.19: Vi ska under aktivistseminariet 2009 erbjuda en workshop om ungdomar och ungdomstrender samt utbilda personal på sekretariatet om ungdomstrender vid minst ett tillfälle under 2009.

Utbildning

I vårt uppdrag ligger att öka medvetenheten i det svenska samhället om FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Amnestyakademin är ett samarbete med studieförbundet Sensus där vi erbjuder grundläggande utbildningar om de mänskliga rättigheterna. Vi ska under perioden även utveckla utbildningssamverkan med andra organisationer, exempelvis Riksidrottsförbundet .

Etappmål 2009-2010

5.7.20: Vi ska upprätthålla hög kvalitet i de folkbildande kurser som ges inom ramarna för Amnestyakademin samt öka antalet kurser.
5.7.21: Vi ska stärka vårt utbildningsarbete i existerande målgrupper men också nå ut till nya målgrupper.
5.7.22: Samarbetet med Sensus inom Amnestyakademin ska leda till att Amnesty blir en känd folkbildnings- och utbildningsaktör inom området mänskliga rättigheter.
5.7.23: Vi ska ha utbildningssamverkan med Riksidrottsförbundet (RF).

Målstyrning

5.7.20: Vi ska upprätthålla en hög kvalitet på kurserna genom att kontinuerligt ge pedagogisk fortbildning till kursledarna. Under 2009 ska vi hålla 45 kurser med 585 kursdeltagare och under 2010 ska vi hålla 50 kurser med 650 kursdeltagare.
5.7.21: Vi kommer att marknadsföra utbildningarna gentemot Amnestys medlemmar med syfte att öka deras kunskap om MR och knyta dem närmare organisationen. Specifika målgrupper för 2009-2010 är lärare och närbesläktade yrkeskategorier, som ska nås via lärartidningar och -förbund samt olika typer av skolarrangemang. Under perioden ska vi också testa uppdragsutbildningar för att nå nya målgrupper, t ex företag. Vi kommer även se över möjligheten till utökat samarbete med Angeläget utifrån mångfalds- och ungdomsstrategin.
5.7.22: Vi ska marknadsföra Amnestyakademin i vårt eget utåtriktade arbete och i gemensam marknadsföring med Sensus.
5.7.23: Under 2009 kommer vi att ta fram ett grundläggande utbildningsmaterial om mänskliga rättigheter. Materialet kommer att användas inom ramen för SISU:s (RF:s bildningsverksamhet) verksamhet, vilken riktar sig till ledare och aktiva på olika nivåer inom de förbund som är medlemmar i RF.


5.8. Växa med mångfald

Sektionen ska fortsätta växa, både i antal medlemmar och ekonomiskt. Vi ska fortsätta satsningen på våra basområden men kommer att satsa mer på utveckling av nya områden, målgrupper och kanaler. Vi ska bedriva arbetet i enlighet med vår fundraisingstrategi för perioden 2004-2010.

Etappmål 2009-2010

5.8.1: Vi ska vara 85 000 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2010, varav 80 000 ska vara medlemmar.
5.8.2: Vi ska öka sektionens årliga intäkter från 2007 års utfall på 53 620 tkr till 66 200 tkr 2010.
5.8.3: Vi ska växa med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy och -strategi. Vi ska öka andelen medlemmar och givare med utländsk bakgrund.

Målstyrning:

5.8.1: Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2007-2008 genom en fundraisingmix baserad på face-to-face, telemarketing och direktmarknadsföring, där arbetet med att hitta nya värvningskanaler, värvningstekniker och målgrupper får högre prioritet. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis.

5.8.2: För att nå intäktsmålet under perioden kommer vi att prioritera följande tre områden:

1. Bibehållande av aktivitetsnivån inom face-to-face, telemarketing och direktmarknadsföring för att upprätthålla en fortsatt intäktsökning från våra basområden i fundraisingstrategin. I detta arbete ingår att hitta nya värvningskanaler för att bredda fundraisingarbetet. Vi kommer även att rikta oss till nya målgrupper utifrån mångfalds- och ungdomsstrategierna.

2. Utvecklingsområdet stora gåvor från individer samt samarbeten med nya målgrupper som t ex stiftelser/fonder. I detta ingår samarbetet med Postkodlotteriet som om det blir av kommer att innebära ökade intäkter till Amnestys verksamhet, ökad synlighet i grupper som vi normalt inte når med vår kommunikation, men också aktiviteter från Amnestys sida för att marknadsföra samarbetet. Området företagssamarbeten kommer att tonas ner utifrån Amnestys riktlinjer för samarbete med företag.

3. Fortsatt satsning på stödområdena i fundraisingstrategin genom att prioritera "brandingarbetet" (One Amnesty) och att stärka vårt varumärke genom att ännu tydligare än tidigare samla kommunikationen under ett tak. Dessutom vill vi intensifiera arbetet med utvecklingen av internet och annan digital teknik för att nå nya målgrupper men också underlätta för människor att skänka en gåva eller bli medlem.

5.8.3: Vi ska fortsätta att ta fram kunskap om hur vår medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att bli mer attraktiva för olika grupper i samhället. Vi kommer varje år göra en mätning av medlemsdatabasen på individnivå för att göra en avstämning av hur de tertialmätningar vi gör faktiskt faller ut. Under perioden vill vi öka antalet medlemmar med utländsk bakgrund.