Flyktingkampanjen 1997 Underlag till styrelsemöte 8-9 juni 1996

Datum: 960509

Flyktingkampanjen 1997
- nödvändiga resurser under 1996

Amnestys internationella flyktingkampanj med beräknad start i februari 1997 har sedan länge planerats av IS kampanj- och flyktingteam. Eftersom kampanjen inte skulle starta förrän 1997 har inga pengar avsatts för planering eller genomförande av kampanjen i svenska sektionens kampanjbudget för 1996. Det står dock klart att det kommer att behövas extra resurser för att kunna förbereda och sedan genomföra kampanjen.

Den 18-19 januari 1996 hölls ett första planeringsmöte i Brighton för kampanjsamordnare och flyktinghandläggare, varvid det framgick att då flyktingverksamheten är ett arbete som till största del utföres av sektioner så är IS beroende av information från sektionerna för att kunna utarbeta kampanjmaterial. Vilken typ av information som kommer att förväntas från sektionerna skulle meddelas senare. I mars 1996 kom kampanjteamet med sin första förfrågan om information från sektionerna och det framgår att internationella sekretariatet har höga förväntningar på sektionerna vad gäller utredningsarbetet .

Flyktingkampanjens upplägg skiljer sig till viss del från andra kampanjers så tillvida att målen är ovanligt många och inte endast riktar sig utanför organisationen. Några mål siktar på att förbättra kunskapen inom organisationen och att aktivt integrera flyktingarbetet i Amnestys övriga verksamhet. Nödvändigheten av utbildning är i detta sammanhang väsentlig.

Trots att det rör sig om en internationell kampanj kommer en stor del av kampanjen att vara av asylrättslig och nationell karaktär. Under kampanjens gång kommer det därför vara av stor vikt att ha sakfrågekompetens knuten både till kampanjansvarig och medlemsutbildaren. Även kostnader för kampanjmaterial måste tagas med i beräkningen. Sekretariatet kommer därför med följande förslag till budget för flyktingkampanjen 1996:

Utredningsarbetet
Den information som efterfrågas utav IS är i inledningsskedet följande:

1) Enskilda ärenden (i allmänhet) - Kampanjteamet har bifogat ett frågeformulär som skall användas för att intervjua enskilda flyktingar/deras släktingar för att kampanjen på så sätt skall kunna belysa ett antal individers flykt och mottagande i asyllandet. Sektionerna ombedes även att sända minst fem fotografier av varje enskilt fall, helst tagna av en professionell fotograf. Intervjuerna av enskilda skall vara färdiga redan i juni. Just nu arbetar frivilliga på sekretariatet på att ta fram lämpliga fall. Flyktingombuden kan lokalt hjälpa till med intervjuerna.

2) Förvarstagande av asylsökanden - IS vill ha a. allmän information om reglerna och tillämpad praxis vad gäller förvarstagande av asylsökande samt b. information om enskilda fall, vilka skulle kunna vara möjliga att föra vidare till FNs "Working Group on Arbitrary Detention". Vidare information om exakt vilka frågor IS vill ha besvarade kommer att komma i ett senare kampanjutskick. Efter samtal med IS står det dock klart att denna information skall vara dem tillhanda under början av augusti månad. En frivillig på sekretariatet har börjat att samla information.

3) Asyllagstiftning och praxis - IS vill ha uppdaterad information om nationella asylprocedurer, liksom material om gällande praxis. Detta inkluderar information om:
- säkra tredje länder
- internflyktsalternativ
- återtagandeavtal
- den existerande flyktinglagstiftningen
- den nya asyllagstiftningen när denna träder i kraft, vilket förmodligen kommer att ske tidigt i höst.
- ändringar i lag, men framför allt praxis sedan Sveriges inträde i EU.
Juristgruppen kan åtaga sig att sammanställa material om något av ämnesområdena. Materialet bör om möjligt inkludera enskilda fall. Även detta bör vara IS tillhanda i augusti.

4) Kvinnliga flyktingar - IS vill ha intervjuer med kvinnliga flyktingar som kan illustrera kvinnors speciellt utsatta situation. Det är framför allt kvinnor som deltagit i massflykt samt kvinnor som sökt asyl för att de riskerar att utsättas för kränkningar av sina mänskliga rättigheter pga att de är just kvinnor. Liksom information om förvarstagande av flyktingar samt asyllagstiftning och praxis skall detta vara IS tillhanda under augusti månad. Ingrid Falk på sekretariatet kommer eventuellt att kunna göra denna utredning under sommaren.

5) Blixtaktioner - Med start i november 1996 och under hela flyktingkampanjens gång så kommer IS att lägga extra resurser på att producera blixtaktioner angående flyktingar som riskerar att avvisas eller angående ny flyktinglagstiftning. Sektionerna ombeds att under kampnjens gång aktivt leta efter och rapportera om lämpliga blixtaktionsfall.

Efter samtal med IS står det klart att den förfrågan om material från sektionerna som sändes ut i mars är en första förfrågan, men att fortlöpande information kommer att behövas under kampanjens gång. Sektionerna kommer således under förberedelserna inför kampanjen samt under kampanjens gång stå för rapportering och utredning, både för den internationella kampanjen i stort och de delar av kampanjen som är direkt avsedda för nationellt arbete.

Gemensamt för allt utredningsarbete är att det finns en del allmänt material från t.ex Danska Flyktingrådet och UNHCR, men det inkluderar sällan några individuella fall och inte några svenska sådana. Dessutom är informationen om just situationen i Sverige i de flesta dokument bristfällig. Extra resurser för detta arbete är därför nödvändiga. Kampanjen kommer vidare att generera efterfrågan på Amnestymaterial om flyktingar från medlemmar och allmänhet och vi måste därför ha resurser att tillgodose denna efterfrågan.

Sekretariatets förslag är att under juli och augusti anställa en person som arbetar med utredningar inför kampanjen. Sekretariatet föreslår vidare att flyktinghandläggaren och landinformatören fr.o.m 960901 t.o.m 961231 arbetar heltid vilket innebär en extra resurs på två 25%-tjänster under fyra månader.

Budgetförslag:
- Extrapersonal under 5 veckor i juli och augusti. Kostnad inklusive arbetsgivarutgifter: ca 10.000 kronor.

- Två 25%-tjänster à fyra månader. Kostnad inklusive arbetsgivarutgifter: ca 50.000 kronor (beräknat på 1996 års lönenivå).

Sammanlagd kostnad för dokumentations- och utredningsarbete: 60.000 kronor

Utbildning
Inför flyktingkampanjen krävs utbildning för såväl flyktingombud, samordnare, distriktsombud, informatörer, sekretariatspersonal och styrelse. Sekretariatets förslag innebär att ett utbildningstillfälle erbjuds flyktingombud och samo för flyktingaktuella länder den 16-17 november 1996. Till detta utbildningstillfälle finns i dagsläget redan budgeterat för grundutbildning för flyktingombud, men då antalet nya flyktingombud i år än så länge verkar bli mycket lågt är sekretariatets förslag att kombinera grundutbildningen för flyktingombuden med utbildning i de ämnen som kampanjen särskilt kommer att fokusera på. Vidare föreslås ett utbildningsdag för personal och styrelse, även detta i november.

(Utbildningen med fokus flyktingkampanjen kommer att fortsätta nästa år. Inför nästa år kommer det att budgeteras för ett vidareutbildningstillfälle för flyktingombud, distriktsombud och informatörer den 8-9 februari 1997. Utbildningen kommer att syfta till att ge verktyg för hur man når ut lokalt med kampanjen och ska vara startskottet för det lokala arbete.)

Budgetförslag:
- Utbildning för flyktingombud och samordnare i aktuella ämnen för flyktingkampanjen. Kostnad: 66.000 kronor, varav det i dag finns budgeterat 36.000 kronor, vilket räcker till kost&logi + resa för flyktingombuden. Återstående kostnad: 30.000 kronor för kost&logi + resa för 20 samordnare.

Sammanlagd kostnad för utbildning: 30.000 kronor

Total budget för förberedelser inför flyktingkampanjen under 1996:
Den totala kostnaden för flyktingkampanjen under 1996 (utrednings- och dokumentations-arbete samt utbildning): 90.000 kronor

Förslag till beslut:
Sekretariatet föreslår styrelsen att uppdra åt sekretariatet att förbereda flyktningkampanjen enligt förslaget, inom ramen för 1996 års budget.