Rapport om hur medlemmarna ska involveras i planeringen av sektionens verksamhet Underlag till styrelsemöte 14 mars 2020

Datum: 2020-02-28

Punkt: 4.6 Uppföljning av årsmötesbeslut: Rapport om hur medlemmarna ska involveras i planeringen av sektionens verksamhet.

BEREDNINGSUNDERLAG

Bakgrund

På årsmötet 2019 bifölls en motion som gav styrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur medlemmarna ska involveras i planeringen av sektionens verksamhet.

Motionen handlar om det som styrelsen under en längre tid hade arbetat med, både inom ramen för den långsiktiga riktningen och medlemsdemokratiprojektet, att skapa strukturer som möjliggör ökat  medlemsinflytande. Som ett led i detta arbete lade styrelsen fram ett förslag till samma årsmöte (2019) om att förändra sektionens styrmodell, från direktdemokrati till representativ demokrati. Styrelsens förslag röstades ner av årsmötet. Det innebar att frågan om att skapa strukturer för ett ökat medlemsinflytande kvarstod efter årsmötet 2019.

De nya strukturerna ska i enlighet med organisationens direktdemokrati ha alla intresserade medlemmar som primär målgrupp, utan mellanled av representation. De ska vara kosntadseffektiva och utformade utifrån ett miljöperspektiv där omfattningen av till exempel resor ska beaktas.

Dessa perspektiv är även viktiga på den internationella nivån i rörelsen. Det internationella årsmötet  Global Assembly antog 2019 en ny miljöpolicy för hela rörelsen, som bland annat innebär färre fysiska möten som kräver resor, till förmån för digitala och regionala möten. Det internationella sekretariatet ser också över kostnaderna för större möten och samverkan med och mellan sektioner.

Ny strategi för aktivism

Hösten 2019 fastslog styrelsen en ny strategi för aktivism. Strategin bygger på flera av de ledord som också återfinns i den långsiktiga riktningen och som diskuterades i medlemsdemokratiprojektet. Bland annat ökad tillit och fördjupad dialog och relationsbyggande mellan olika delar av sektionen (styrelse, medlemmar och sekretariat), samt ökat medlemsinflytande över sektionens prioriteringar och hur arbetet genomförs, till exempel inom ramen för kampanjer.

Med strategin för aktivism som utgångspunkt planeras flera förändringar som handlar om att öka medlemmarnas inflytande över verksamheten. Information om olika konsultationer och möten med aktiva medlemmar publiceras på aktivismportalen, i nyhetsbrev och i medlemstidningen Insats.

Intresserade medlemmar kan ha inflytande över sektionens verksamhetsplanering på två plan, dels ett strategiskt plan (mer sällan), dels ett operativt plan (varje år i samband med planering och genomförande av nyckelaktiviteter).

Inflytande över verksamheten på strategisk nivå

Vilka prioriteringar Amnesty International som rörelse ska göra beslutas i en långsiktig cykel om åtta år, med indikationer om att den långsiktiga cykeln ska brytas upp i kortare cykler om 4+4 år. Sommaren 2020 beslutar det internationella årsmötet Global Assembly om en ny strategisk period med nya strategiska mål som börjar att gälla från och med år 2021. Inför dessa beslut konsulteras rörelsen/sektionerna i flera steg.

För att vara i synk med den internationella rörelsen kommer den svenska sektionens verksamhetsplan att utformas med samma tidsintervall, men med ett års förskjutning. Det innebär att den svenska sektionens strategiska mål ska börja gälla från och med år 2022.

När rörelsen gemensamt har fattat beslut om de övergripande prioriteringarna, det vill säga vilka områden som Amnesty ska arbete inom, ska sektionerna utforma sina prioriteringar inom ramen för dessa områden. Under den kommande verksamhetsperioden ska sen verksamheten bedrivas i enlighet med de prioriteringar som har gjorts. Vissa omprioriteringar/justeringar kan göras om behov uppstår, men förändringarna måste vara inom ramen för de gemensamma målen.

Cykel för internationella prioriteringar

För att kunna ha ett verkligt inflytande över den svenska sektionens strategiska prioriteringar krävs kunskap om vilka beslut som fattas av Global Assembly och vilka frågor som löpande diskuteras inom den internationella rörelsen. Förankring och möjlighet till medskick från medlemmar gällande frågor som beslutas på Global Assembly görs enligt följande modell.

Juli/augusti:

Global Assembly Meeting (GA-mötet): Sektionens GA-delegation deltar.

Sektionens ordförande är sektionens stående representant i Global Assembly. I GA-delegationen ingår även sektionens generalsekreterare och ytterligare en delegat som styrelsens utser. Vart tredje år har sektionen även rätt att inkludera en ungdomsrepresentant i delegationen.

Augusti/september

Skriftlig återkoppling i medlemstidningen Insats.

Webbinarium (digitalt möte) för intresserade medlemmar.

Fokus: Beslut på GA och frågor som diskuteras i den internationella rörelsen

Ansvar: Styrelsen/GA-delegationen

Februari/mars

Digitalt eller fysiskt möte för intresserade medlemmar. (Exempel: år 2020
hölls en medlemsworkhsop om nästa strategiska period, inför beslut på GA
juli 2020.)

Fokus: Motioner till GA och frågor som diskuteras i den internationella
rörelsen. Deltagarna ges möjlighet att göra medskick till styrelsen gällande
sektionens ståndpunkter i aktuella frågor.

Årsmötet.

Fokus: Seminarium om utvalda motioner till GA. Årsmötesdeltagarna ges
möjlighet att göra medskick till styrelsen gällande sektionens ståndpunkter i
aktuella frågor.

Ansvar: Styrelsen (kan delegera till sekretariatet)

Andra möjligheter till inflytande på en strategisk nivå

Varje höst annonserar styrelsen i Insats om möjligheten att söka till AIK - Amnestys Internationella Kommitté. Medlemmarna i AIK utses av styrelsen under hösten. AIK bereder bland annat motioner till Global Assembly och lämnar under våren sina rekommendationer gällande sektionens ståndpunkter till styrelsen.

Cykel för svenska sektionens prioriteringar

När nya strategiska mål och prioriteringar för den svenska sektionen ska tas fram ska detta föranledas av konsultation i den svenska medlemskåren. Det görs enligt följande modell. (Se åren 2020 och 2021 som praktiskt exempel.)

Årsmötet (nationellt möte)

Fokus: År 2020: Seminarium om svenska sektionens prioriteringar utifrån förslag till internationellt ramverk. Årsmötesdeltagarna ges möjlighet att göra medskick till sektionsstyrelsen.

År 2021: Beslut om strategiska mål och ramverk på en övergripande nivå.

Möjlighet varje år: Förslag från styrelsen och motioner från medlemmar

Ansvar: Styrelsen och sekretariatet

Höst

År 2020: Regionala/lokala workshops

Fokus: Konsultation om svenska sektionens prioriteringar inom ramen för
internationellt ramverk (strategiska mål). Deltagarna ges möjlighet att göra
medskick till styrelsen.

Vinter/vår

År 2021: Regionala/lokala workshops

Fokus: Konsultation om utkast till svenska sektionens prioriteringar inom ramen för internationellt ramverk (strategiska mål). Deltagarna ges möjlighet att göra medskick till styrelsen.

Ansvar: Styrelsen (kan delegera till sekretariatet)

Inflytande över verksamheten på operativ nivå

Under en pågående strategisk period har aktiva medlemmar möjlighet till inflytande över den operativa verksamheten.

Varje år arrangeras möten på regional och lokal nivå där medlemmar som är intresserade av att vara med och utforma kampanjernas inriktning och att planera hur kampanjerna ska genomföras träffas. Tidpunkten för dessa möten avgörs av när kampanjerna ska genomföras.

Aktiva medlemmar har också möjlighet att delta i planeringen och genomförandet av årsmötet, olika utbildningstillfällen som sektionen anordnar och nationella träffar för till exempel studenter och ungdomar.

Sekretariatet ansvarar för planeringsmöten på en operativ nivå.