4.4 Kommentarer till det ekonomiska utfallet inkl resultatrapport (T3) Underlag till styrelsemöte 14 mars 2020

Datum: 2020-02-28

Punkt: 4.4  Kommentarer till det ekonomiska utfallet inkl resultatrapport 2019 (T3-rapport)

RAPPORT

KOMMENTARER TILL EKONOMISKT UTFALL 2019

Inledning

Ekonomiska tertialrapporter tas fram tre gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 30/4, 31/8 och 31/12. Denna rapport gäller det tredje tertialet och är ett komplement till årsredovisningen. Rapporten tar upp det ackumulerade resultatet jämfört med budget och prognosen som gjordes för det andra tertialet samt de ekonomiska aspekterna för 2019. Siffrorna inom parentes avser föregående år.

Klassificeringen av intäkter och kostnader skiljer sig något åt mellan de ekonomiska tertialrapporterterna och Årsredovisningen, då de ekonomiska tertialrapporterna följer Amnesty Internationals redovisningsregelverk, COCOA och Årsredovisningen följer redovisningsregelverket K3.

Ett nytt samarbetsavtal mellan Sektion och Amnestyfonden trädde i kraft den 1 januari 2019. Enligt det nya samarbetsavtalet tillfaller 7% av de gemensamt insamlade medlen Amnestyfonden och redovisas som en kostnad i Sektionens resultaträkning. Resultaträkningen för 2018, där Amnestyfondens andel av de gemensamt insamlade medlen rapporterats som en avgående post på intäktssidan och Amnestyfondens andel av fundraisingkostnaderna som en avgående post på kostnadssidan, har uppdaterats på motsvarande sätt för att underlätta jämförbarheten mellan åren.

(bilaga 1)

Översikt

-23 638 tkr

Intäkter

142 663 tkr

Kostnader

166 302 tkr

Årets totala intäkter uppgår till 142 663 (135 642) tkr. Av de totala intäkterna är 8 331 (7 175) tkr så kallade öronmärkta medel, var av 8 201 (7 175) tkr tidigare erhållna bidrag från Svenska Postkodföreningen som är knutna till specialprojekt som har intäktsförts under året. 80 tkr har erhållits från Björkstén-Sparrings stiftelse som bidrag till A-Day och 50 tkr har erhållits från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare för att Amnesty skulle kunna närvara vid en festival. Den främsta orsaken till att intäkterna underskrider både budget och prognos är dels att vårt arbete med nyrekrytering av nya medlemmar och givare inte gått som vi önskat varken digitalt, Face-2-Face eller per telefon.

De totala kostnaderna uppgår till 166 302 (145 824) tkr.

Årets resultat blev  - 23 638 (-10 182) tkr, vilket innebär ett något mindre utnyttjande av reserverna än vad som prognostiserats.

Nedan finns en sammanställning över sektionens utfall.

Utfall 2019

-10 182 tkr

INTÄKTER

(Bilaga 2)

De totala intäkterna uppgår till 142 663 (135 642) tkr, inklusive resultat från finansiella instrument och öronmärkta medel, att jämföra med budget 148 747 tkr och T2-prognos 143 440 tkr. Utfallet är 6 084 tkr under budget och 777 tkr under T2-prognosen. Kommentarer till avvikelsen från budget och prognos följer resultaträkningen och görs under respektive huvudrubrik nedan.

Intäkterna är uppdelade i olika intäktsgrupper; nyrekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Intäkter från nyrekrytering räknas efterföljande kalenderår som pågående givande.

Nyrekrytering

Nyrekrytering sker främst via Face to Face (F2F), men även via Telefundraising (TF), webben och andra kanaler. Utfallet för 2019 för nyrekrytering är 3 845 (3 024) tkr, vilket är 2 106 tkr under budget, men bara 605 tkr under helårsprognosen som reviderats ner till 4 450 tkr. När det gäller F2F, som är den främsta intäktskanalen inom denna grupp, ligger intäkterna under budget men över T2-prognosen.

Under året gjordes en omfattande översyn av Amnesty Sveriges F2F-verksamhet. Det resulterade i ett förändringsarbete som påbörjades sommaren 2019 och innebar ett fortsatt utvecklingsarbete i Stockholm, men en avslutning av verksamheten i Göteborg och Malmö.

Nyrekrytering via Telefundraising ökade 170 % mot 2018 men landade 66% mot budget. Främsta orsakerna var interna projekt på sekretariatet som påverkat effektiviteten inom gruppen under året.

Nyrekrytering via webben gick 133% upp mot 2018 men landade 70% mot budget och prognos. Under våren lanserades digitala gåvokort och i slutet på året förbättrades gåvomöjligheterna genom lansering av ett nytt gåvokortskoncept. Tillräckligt med resurser har inte lagts på annonsering och spridning förrän i slutet på året. Förbättrade stöd-oss-sidor på amnesty.se, det nya gåvokorts- konceptet samt sms-nätverket Amnesty Alert ska tillsammans ge goda möjligheter att öka intäkterna via digitala kanaler under 2020.

Pågående givande

Intäkterna från pågående givande uppgår till 98 741 (96 353) tkr, vilket är 3 246 tkr under budget och 2 283 tkr under T2-prognosen.  De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor 94 641 (91 117) tkr och då främst via autogiro 90 117 (86 943) tkr.

Intäkterna från givarbrevens och medlemmar via inbetalningskort landade på 83% av  budget, men 102% över 2018 års resultat. Intäkter på inbetalningskort minskade då färre och färre medlemmar betalar på detta sätt.

Uppgradering, vilken främst sker via Telefundraising, ligger under såväl budget som T2-prognosen, utfallet för 2019 är 3 273 (4 423) tkr. Detta beror bland annat på låg bemanning i uppgraderingsteamet under delar av året.

Övrig fundraising

Utfallet för övrig fundraising uppgår till 39 660 (35 609) tkr, vilket är 623 tkr under budget men 2 206 tkr över helårsprognosen. De största intäktsgrupperna inom övrig fundraising är fonder och stiftelser, där bland annat basstödet från Svenska Postkodföreningen intäktsförs 14 413 (15 000) tkr, Investment Funds, 5 772 (5 684) tkr, där till exempel utdelningen från Humanfonden 5 747 (5 443) tkr intäktsförs, och testamenten 8 268 (5 306) tkr. Överskridandet av prognosen beror på att utdelningen från Humanfonden, som av försiktighetsskäl budgeteras lågt, gav en utdelning som överskred budget med 1 247 tkr och att testamentesgåvor landade över budget samt att stödet från Svenska Postkodföreningen blev högre än budgeterat.

Försäljning

Den totala försäljningen har gått bättre än budgeterat men sämre än helårsprognosen. Utfallet är 92 (117) tkr jämfört mot en budget på 63 tkr och en prognos på 100 tkr. Försäljningen i webbshoppen har inte prioriterats under året på grund av andra satsningar inom fundraising.

Övriga intäkter

Övriga intäkter understiger såväl budget som prognos, utfallet är 325 (539) tkr, minskningen jämfört med föregående år beror till största delen att 4 års ackumulerade ränteintäkter för FIF-lånet (Fundraising Investment Funds) betalades av internationella sekretariatet under 2018.

KOSTNADER

(Bilaga 3)

Red

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars;

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse;

samt Human Rights support costs där utvecklingskostnader och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter ingår, samt gemensamma kostnader, den internationella rörelsen och Amnestyfonden.

De sammanlagda kostnaderna 2019 uppgick till 166 302 (145 824) tkr, vilket är 2 415 tkr under budget och 2 328 tkr under helårsprognosen, trots att den kvarvarande aktiverade kostnaden om       2 333 tkr för CRM-projektet kostnadsfördes per sista december 2019. Den främsta orsaken till att kostnaderna underskrider såväl budget som prognos är att kostnaderna överlag budgeterats och prognostiserats något högt och att vissa planerade aktiviteter inom Fundraising inte har ägt rum.

MÅL 1 - 4: De fyra strategiska målen för arbetet med mänskliga rättigheter

Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter

Under mål 1 kostnadsförs bland annat Amnesty i skolan, MR-skolan och kostnaderna i samband med Angeläget. Dessutom kostnadsförs sådant som hänför sig till arbeten med människorättsförsvarare. Under detta mål har även We Effects och Greenpeace kostnader i samband med det av svensk Postkodföreningen finansierade projektet Defend the Defenders. Kostnaderna för mål 1 uppgick till    6 571 (4 306) tkr, 412 tkr under budget och 387 tkr under helårsprognosen.

Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering

Utfallet för mål 2 är 6 512 (7 606) tkr, vilket är 124 tkr över budget, och 224 tkr över prognosen per det andra tertialet. Under mål 2 har bland annat kostnaderna för rapporten “Time for Change - Justice for rape victims in the Nordic countries” och kampanjerna “Time for Change” och  “Också människa” förts. Dessutom har allt kampanjarbete i samband med Pridefestivalerna kostnadsförts här.

Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse

De totala kostnaderna för mål 3 slutade på 3 867 (3 902) tkr, 189 tkr under budget och 192 tkr under helårsprognosen. Här kostnadsförs arbetet med flyktingar och migration.

Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

Utfallet för mål 4 är 967 (1 014) tkr, vilket är 310 tkr under budget och 268 tkr helårsprognosen. Under mål 4 kostnadsförs arbetet med företagsansvar.

Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse

Här återfinns alla kostnader för fundraising, samt för tillväxt och mobiliseringsarbete. Även kostnaderna för det interna jämlikhetsarbetet kostnadsförs under mål 5. De totala kostnaderna för mål 5 uppgår till 46 810 (39 904) tkr, jämfört med budget på 52 201 tkr och helårsprognos på 52 224 tkr.

Amnestys internationella redovisningsriktlinjer medför att definitioner och kriterier när det gäller insamlingskostnader (kostnader för fundraising) skiljer sig från det som klassificeras som insamlingskostnader enligt Svensk Insamlingskontroll. Det medför att en direkt jämförelse inte kan göras mellan det som redovisas i denna rapport avseende insamlingskostnader och de uppgifter som återfinns i årsredovisningen.

Nyrekrytering

Kostnaderna för nyrekrytering uppgår till 25 105 (21 219) tkr, 427 tkr över budget men 1 794 tkr under helårsprognosen. Vi har inte genomfört alla planerade aktiviteter under året.

Pågående givande

Utfallet för det pågående givandet är 5 144 ( 5 688) tkr jämfört med budget på 6 792 tkr och prognos på 6 604 tkr.  Att pågående givande ligger under såväl budget som prognos beror främst på underbemanning inom Telefundraising.

Övrig fundraising

Kostnaderna för övrig fundraising landar på 1 867 (1 221) tkr, 2 359 tkr under budget, men 56 tkr över helårsprognosen.

Stöd till fundraising

Kostnaderna för stöd till fundraising ligger under budget med 1 106 tkr och under helårsprognosen med 1 949 tkr vilket beror på delvis på att  en tjänst som budgeterats men ej tillsatts. Utfallet för 2019 blev 7 303 (5 817) tkr.

Försäljning

Kostnadsutfallet på 146 (189) tkr för försäljning understiger både budget och prognos med 35%, vilket beror på att arbetet med webbutiken inte har prioriterats på grund av andra satsningar.

Tillväxt och mobilisering

Under denna rubrik kostnadsförs bland annat Amnestygruppernas verksamhetsbidrag och kostnaderna för stöd till medlemmar, aktivister och grupper. Kostnaderna för tillväxt och mobilisering slutar på 7 245 (5 769) tkr, vilket är 626 tkr under budget och 188 tkr under helårsprognosen.

Human Rights support costs: Utvecklingskostnader och stöd till arbetet med mänskliga rättigheter

Det totala utfallet för utvecklingskostnader och stöd till arbetet med mänskliga rättigheter är 14 188 (14 114) tkr, vilket är 1 470 tkr under budget och 823 tkr under T2-prognosen. De områden som främst orsakar underskridandet av såväl budget som prognos är New Media och Traditionell Media, vilket till stor del beror på att rekryteringsprocesserna inom dessa områden kom igång senare än beräknat.

Utvecklingskostnader

Under denna rubrik återfinns kostnaderna för det planerings- och utvecklingsarbete som bedrivs inom ramen för handlingsplanen. Utfallet är 1 562 (1 902) tkr jämfört med en budget  på 2 328 tkr och en prognos på 1 557 tkr.

Stöd till arbetet med mänskliga rättigheter

Under stöd till arbetet med mänskliga rättigheter återfinns bland annat kostnaderna för Amnesty Press och övrig media. Utfallet blev 12 627 (12 212) tkr, vilket är 704 tkr under budget och 829 tkr under prognosen. Den mest framträdande orsaken till underskridandet av såväl budget som prognos är förseningen av den tidigare nämnda rekryteringsprocessen.

Stöd till organisationen

Kostnaderna för stöd till organisationen uppgår till 27 732 (25 134) tkr, vilket är 1 360 tkr över budget och 1 951 tkr över helårsprognosen. Den främsta orsaken till överskridandet av såväl budget som prognos är kostnadsföringen av de kvarvarande aktiverade kostnaderna för CRM-projektet, då projektet fått en ny riktning, vilket inte aktuellt under prognostiseringstillfället Uppdraget till sekretariatet gällande den nya riktningen för CRM-projektet gavs på styrelsemötet den 8 februari 2020, vilket förde med sig att kostnaden behövde tas per 2019.

Gemensamma kostnader/Total support expense

Utfallet för gemensamma kostnader uppgår till 20 174 (17 825) tkr, vilket är 1 360 tkr över budget och 269 tkr över helårsprognosen. Överskridandet av budget beror dels på att en sekreterare till Generalsekreteraren anställdes utan att denna kostnad var budgeterad för samt inköp av nya datorer och telefoner efter inbrotten på sekretariatet i våras och inköp av möbler till de nya lokalerna i Göteborg.

Styrning/Total Governance Expense

Kostnadsutfallet är 4 185 (5 411) tkr, 232 tkr under budget men i linje med helårsprognosen.

Styrelsens kostnader

Utfall 2019 (tkr)

Budget 2019 (tkr)

T2-prognos 2019 (tkr)

Utfall 2018 (tkr)

Fördelade personalkostnader

607

526

535

Rese-, boende-, mötes- och lokalkostnader

226

495

215

225

Utbildning

24

Övriga kostnader

2

102

4

Summa

859

843

764

Styrelsens kostnader reviderades nedåt i prognosen jämfört med budget på grund av att den budgeterade studieresan inte genomfördes.

Övriga kostnader

Under övriga kostnader återfinns kostnaderna för avskrivningar och nedskrivningar. Utfallet för 2019 är 3 374 (1 898) tkr, jämfört med budget på 2 220  tkr och en prognos på 1 710 tkr. Att kostnaderna för avskrivningar blev högre än budgeterat och prognostiserat beror på som tidigare nämnts att hela den kvarvarande aktiverade kostnaden för CRM-projektet togs under 2019, då styrelsen på februarimötet gav sekretariatet i uppgift att ge CRM-projektet en ny riktning.

Internationella rörelsen:

Transaktioner inom rörelsen uppgår till 50 235 (41 183) tkr, jämfört med budget på 45 739 tkr och en helårsprognos på 46 927 tkr. Överskridandet av budget beror främst på att Sekretariatet betalade ytterligare ett frivilligt bidrag om 5 mkr utöver det redan budgeterade frivilliga bidraget om 5 mkr till Internationella Sekretariatet. Överskridandet av helårsprognosen främst på att de avdragsgilla kostnaderna i Distribution Model, det vill säga den modell som ligger till grund för beräkningen av det obligatoriska bidraget till det internationella sekretariatet,  blev lägre än prognostiserats.

Amnestys Internationella Sekretariat

Det obligatoriska bidraget till Amnestys Internationella Sekretariat, AIS, uppgick till 33 766 (36 158) tkr, jämfört med budget 35 555 tkr och en prognos på 31 405. Det totala utfallet till internationella sekretariatet i London blev dock 43 766 tkr då sektionen betalde två frivilliga bidrag till det internationella sekretariatet om 5 mkr vardera.

EU-kontoret

Bidraget till Amnestys EU-kontor uppgår till  1 286 (1 115) tkr, vilket är 351 tkr över budget men i linje med prognosen. Överskridandet av budget beror på att felaktig information gällande nedtrappningen av bidraget till EU-kontoret erhållits vid budgeteringstillfället.

Stiftelsen svenska Amnestyfonden

Amnestyfondens andel av de insamlade medlen  uppgår till 9 421 (8 491) tkr, vilket är 553 tkr under budget och 74 tkr under prognosen. Underskridandet av budget och prognos beror på att de totala intäkterna blev lägre än både budgeterat och prognostiserat.

Funktionsindelning av kostnaderna

I årsredovisningen delas kostnaderna upp efter funktion. Ändamålskostnaderna blev  94 (86)% i relation till intäkterna och motsvarande för insamling- och administration blev 24 (23) %. Kostnaderna sätts i relation till intäkterna för att beräkna nyckeltalen ovan i enlighet med Svensk Insamlings- kontrolls regelverk. När intäkterna är högre eller lägre än kostnaderna summerar nyckeltalen ej till 100%. Under 2019 har  23 638 (10 182) tkr av reserverna använts. Till ändamålskostnader räknas bland annat sektionens bidrag till det internationella sekretariatet och direkta samt fördelade kostnader för de fyra första strategiska målen. Som insamlingskostnader räknas kostnader för insamlingsarbete inklusive fördelade kostnader. Till administrationskostnader räknas kostnader som är nödvändiga för att administrera organisationen. Även den största delen av kostnaderna för medlemsvärvning och medlemsregister ingår i administrationskostnaderna.

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt dessa föreskrifter måste minst 75% av en insamlingsorganisations intäkter gå till organisationens ändamål och omvänt får som mest 25% gå till insamling och administration. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna om synnerliga skäl föreligger. Stora gåvor och testamenten är en sådan omständighet som utgör synnerliga skäl.

Eget kapital och reserver

Det egna kapitalet uppgår till 52 188 (75 826) tkr.

I slutet av 2018 antog styrelsen en ny reservpolicy. Denna säger att storleken på sektionens reserv ska årligen beslutas av styrelsen och baseras på en beräkning av de finansiella implikationerna av de bedömda risker som föreligger i enlighet med de riktlinjer som gäller för den globala rörelsen (“Global Reserves Guidelines”). Skulle en sådan beräkning eller bedömning inte finnas ska sektionen hålla en reserv som uppgår till 3-4 månaders kostnader under det kommande budgetåret. Den ovan nämnda beräkningen ska göras i samband med att styrelsen fattar beslut om förutsättningarna för budget och verksamhetsplan (normalt i oktober varje år). Under oktobermötet hösten 2019 beslutade styrelsen att sektionens reserv bör ligga på ca 35 mkr och inte får understiga 32 mkr vid utgången av 2020.

Reserver

Vid årets ingång uppmätte reserven 69 miljoner kronor och till följd av det negativa resultatet blir reserven vid årets utgång till 48 miljoner kronor.

Kapitalförvaltning

För närvarande är delar av Sekretariatets reserv placerad i tre olika fonder, en aktiefond (Humanfonden), en långräntefond, (CF Företagsobligationsfond, Robur) och en korträntefond (Räntefond Kort A, Robur), som alla förvaltas av Swedbank Robur. Vid årets ingång var det bokförda värdet på fonderna 5 738 tkr och vid tredje tertialets utgång var det bokförda värdet 10 480 tkr. Ökningen beror på att utdelningen för 2018 från Humanfonden, 5 443 tkr, som betalades den 14 februari 2019, investerades i den korta räntefonden. 2019 års utdelningen från Humanfonden på        5 747 tkr, betalades ut den 14 februari 2020 och har placerats i den korta räntefonden. Då detta är de ekonomiska kommentarerna per den 31 december 2019, ingår inte placeringen av 2019 års utdelning från Humanfonden i sammanställningen nedan då placeringen gjorts förs den 14 februari 2020. Dock ingår i sammanställningen nedan även 5 tkr som är placerade i God Fond hos Skandia.

Vid redovisning av kortfristiga placeringar tillämpas lägsta värdes-principen, vilken innebär att det bokförda värdet av sektionens placeringar vid årsskiftet är det värde som är lägst av anskaffningsvärde och marknadsvärde.

Alfred Bergs Företagsfond Hållbar har bytt namn till CF Företagsobligationsfond. De underliggande värdepapperen har under året fått en mer hållbar inriktning.

Fond

Bokfört värde (tkr)

Marknadsvärde per T3 (tkr)

Humanfonden