Punkt 3. Gruppers och distriktens redovisning Underlag till styrelsemöte 12-13 maj 2016

Datum: 2016-04-28

Punkt: 3. Gruppers och distriktens redovisning

BESLUTSUNDERLAG

Gruppers och distrikts ekonomiska redovisning

Bakgrund

I skrivande stund har vi fått ekonomiska årsrapporter för 2015 från 87 av 90 redovisande grupper, ungdomsgrupper, specialgrupper och distrikt. Sju av dessa kommer från grupper som nu är nedlagda.

Nedan föjer sekretariatets förslag till hantering gällande de tre enheter som inte har lämnat in sina rapporter inom utsatt tid.

Lundagrupperna och grupp 254 i Jönköping:
Dessa två enheter har uppgett att de sammanställt ekonomiska rapporter för 2015, och att de även har hanterat dem under sina årsmöten 2016. Att rapporterna inte blivit skickade beror på att personer varit bortresta och andra praktiska omständigheter. Ingen av dessa enheter har tidigare haft några problem av formell karaktär, och har det nog egentligen inte nu heller. Vi räknar med att få rapporterna inom kort och föreslår inga åtgärder från styrelsens sida.

Grupp 174 i Ystad:
Gruppen förlorade rätten att samla in pengar i Amnestys namn redan 2009 och inget beslut har tagits av styrelsen om att återge tillståndet. Gruppen uppger att den fortfarande är aktiv, men svarar normalt inte på kontaktförsök via vare sig telefon eller e-post. Eftersom beslut redan är taget om indraget insamlingstillstånd föreslås inget nytt beslut. Gruppen har vid något tillfälle meddelat att den inte har några ekonomiska tillgångar. Sekretariatet anser att det lämpligaste vore att gruppen avslutades, och kommer försöka kontakta den i det syftet.

Styrelsen föreslås besluta

att uppdra åt sekretariatet att på styrelsens junimöte vid behov återkomma till styrelsen gällande
rapporteringen från lundagrupperna och grupp 254 i Jönköping samt att kontakta grupp 174 i
Ystyd och diskutera eventuell nedläggning av gruppen.