Punkt 2.7 Rapport om vilande distrikt Underlag till styrelsemöte 12-13 maj 2016

RAPPORT

Rapport om vilande distrikt

Bakgrund

I underlaget ges en nulägesrapport om de distrikt som idag är vilande och en slutkommentar som beskriver stödet till distrikten i stort. Det ska betonas att definitionen “vilande distrikt” utgår från dokumentet “Distriktens roll och uppdrag” -  alltså att det saknas formaliserade funktioner, att det inte ägt rum något årsmöte eller att distriktet inte lever upp till de formella krav som ställs i stadgarna.

Nulägesbeskrivning

Skåne/Blekinge
Samordnande strukturer finns i Lund och Malmö, som har egna styrelser och bedriver fungerande verksamheter. Övriga delar av distriktet samordnas från kontoret i Malmö vid behov. Samtliga ungdomsgrupper i distriktet får stöd via ungdomspraktikanten på Malmökontoret, till exempel via regionala ungdomsträffar.

Jönköping

Distriktet har inte formellt något distriktsombud men Birgitta Andersson fungerar som kontaktperson gentemot sekretariatet och Clara Gustavsson, gruppsekreterare i grupp 254 är kontaktperson för nya aktiva. Grupperna håller kontakten med varandra och samarbetar emellanåt vid kampanjaktiviteter.

Skaraborg

Distriktet har inte formellt något distriktsombud, men Eva Jacobsen, gruppsekreterare i Lidköpingsgruppen, fungerar som kontaktperson gentemot sekretariatet. Grupperna håller kontakten med varandra och samarbetar emellanåt vid kampanjaktiviteter. Under 2015 genomfördes ett distriktsmöte där anställda från Göteborgskontoret deltog.

Södra Norrland
I praktiken finns bara en fungerande grupp i distriktet (grupp 251 i Härnösand). I nuläget har vi ingen fungerande kontaktperson för distriktet.

Norrbotten

Sedan länge finns bara en grupp i distriktet, i Luleå. Anneli Hanno fungerar som kontaktperson.

Gotland

Distriktet har i dagsläget en grupp. Gruppen är aktiv och deltar bland annat i sektionens aktiviteter under  Almedalsveckan varje år.

Det generella stödet till distrikten

För att stödja distrikten och öka aktivismen genomför sekretariatet flera åtgärder och utbildningar. Dessa riktar sig till samtliga distrikt, oavsett om de i forrmell bemärkelse är “vilande” eller inte:

* Möten med representanter för utvalda grupper/distrikt i samband med sektionens årsmöte, maj.

* Mötet för distriktsaktiva, oktober

* Aktivistsemnariet, oktober

* Kampanjutbildningar, centrala och lokala

* Utbildning för distriktsaktiva (planerad i april, men fick ställas in. Sekretariatet hoppas kunna hålla en ny utbildning under hösten 2016)

Ett huvudproblem både på distrikt- och gruppnivå, är att vår rekrytering av aktiva medlemmar är bristfällig. Sekretariatet tar under året flera initiativ på det området

* Fortsatt användning av rekryteringshandboken.

* Instruktioner i Insats och i distriktsombudsutskick gällande rekrytering

* Nya rekryteringsaffischer

* Hjälp och stöd till de orter som vill genomföra rekryteringsmöten

* Ett nytt grundutbildningsmaterial

* Frågan lyft under den nyinrättade kursen för gruppsekreterare

* Under hösten driver vi ett projekt som syftar till att bilda grupper på högskolor och universitet.

Sekretariatet anser att det finns fungerande metoder för att ge stöd till de distrikt där det finns någon/några som vill ta på sig ansvaret att utveckla ny verksamhet. Däremot är det väldigt svårt att fjärrstyra utveckling på distriktsnivå från ett kontor i Stockholm utan att det finns någon form av lokal drivkraft på aktivistnivå.