Styrelsemöte 6 maj 2011

Efter ett par formella beslut redogjorde fondsekreteraren bland annat för vilka utbetalningar som gjorts sedan styrelsens förra möte samt vilka ansökningar som är under beredning. Fondsekreteraren berättade även att Amnestys nya hemsida kommer att lanseras inom kort. Fondsekreteraren redogjorde även kort, tillsammans med Malin Löfvenberg, om Fondens ekonomiska rapport per den 31/3 2011. Därefter gick styrelsen igenom ett antal uppföljningsrapporter som inkommit med anledning av beviljade medel. Några av uppföljningarna gällde rapportering av delvis genomförda projekt där resterande beviljade medel nu kan utbetalas.

Fondstyrelsen gick även igenom ett antal nyinkomna ansökningar. Bland annat beviljade Fonden medel till ett projekt i Asien med syfte att rehabilitera tortyröverlevare. Av de övriga ansökningarna bordlades en ansökan i väntan på kommentarer från IS och en annan ansökan avslogs då styrelsen ansåg att projektets syfte inte ryms inom Fondens mandat. Styrelsen gick även igenom de beslut som fattats mellan det närmast föreliggande styrelsemötet och dagens möte. Avslutningsvis rapporterade de tre uppdragsgrupperna om sitt pågående arbete. Även en redogörelse för innehållet i sektionsstyrelsens senaste möte rapporterades.