Styrelsemöte 15 oktober 2011

Ett antal ansökningar behandlades på mötet. Bl.a. beviljades medel till en tortyrrehabiliteringsklinik i Nepal för ett ettårigt projekt. Medlen tas ur det arv från Lennart Jacobsson som han testamenterat till Fonden.

Beslut som fattats av styrelsen sedan det senaste mötet gicks också igenom. Fonden hade bl.a. beslutat om medel till en japansk organisation som arbetar för avskaffandet av dödsstraffet i Japan. Projektet omfattar bl.a. ett antal rundabordssamtal om dödsstraffet för att skapa opinion för dess avskaffande och för att upplysa om förhållandena för dödsdömda.

Projekt i Asien, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika behandlades på mötet.

Fonden genomför åtminstone en gång per år en uppföljningsresa för att kunna bedöma ett projekt på plats. Olika förslag på årets resa diskuterades.

Emil Johansson och Gunilla Odin rapporterade om sitt besök på IS den 19-21 september 2011 vars syfte var att följa upp och diskutera Fondens och Amnestys biståndsarbete med IS landteam. Möten hölls med ett tjugotal landteam samt ett antal kortare samtal med representanter för de regionala teamen för MR-försvarararbetet i Amerika och Afrika.

Informationsgruppen i styrelsen presenterade sitt arbete med att ta fram ny text om Fonden för den externa hemsidan. Hur Fonden arbetar med strategisk planering, etisk utfasning och genusfrågor diskuterades även.

På mötet diskuterades vidare arbetet med identifiering av projekt som kan finansieras med öronmärkta medel mot tortyr och ett internt arbete med informationshantering.

Vid pennan / Emil Johansson