Styrelsemöte 29 januari 2011

Vid fondstyrelsens första möte för 2011 den 29 januari fick vi bl.a. höra om och se bilder från Emil Johanssons och Poa Westrups uppföljningsresa till en organisation som vi stödjer i Bangladesh som arbetar för kvinnors och flickors rättigheter. I Bangladesh förekommer en omfattande diskriminering av kvinnor och flickor och det är hemskt att konstatera att de ofta utsätts för våldtäkt. Detta leder i många fall i sin tur till att dessa kvinnor och flickor tar livet av sig, då de på grund av våldtäkten blir utstötta och marginaliserade av såväl familjen som samhället. Det stöd som Fonden ger till organisationen går framför allt till ett projekt som avser att göra kvinnor medvetna om sina rättigheter, ge dem utbildning samt också göra unga pojkar och män medvetna om kvinnors rättigheter. Under mötet gick vi igenom rapporter som ett led i den uppföljning av projekt vi stödjer.

Vi beviljade också ett antal ansökningar, bl.a. en ansökan från en organisation i Argentina som ger stöd till anhöriga som har "försvunnit" och en ansökan från en organisation i Kambodja som ska utbilda MR-aktivister på gräsrotsnivå om deras rättigheter i samband med tvångsvräkningar, gruvdrift och olika byggnadsprojekt.

På mötet gick vi också igenom ett utkast till riktlinjer för bistånd (mindre summor) som olika team som arbetar för Amnestys internationella sekretariat kan söka från Fonden i samband med utredningsresor.