Styrelsemöte 11-12 juni 2011

Styrelsemötet var det första mötet (bortsett från ett kort konstituerande möte) för den nya styrelsen som valdes på Amnestys årsmöte i maj. Då ett stort antal ledamöter var nyvalda lades stor vikt vid att diskutera och förklara hur ansökningar kommer Fonden tillhanda och hur de sedan löpande behandlas. Det diskuterades även hur Fondens arbete kan utvecklas och vilka kompetenser som finns hos de nya ledamöterna.

Ett antal ansökningar behandlades. Bland annat beviljades medel till en föreläsningsturné i delar av Asien om dödsstraffet. En förhoppning är bland annat att detta kan ge en extra skjuts i arbetet mot dödsstraff i Mongoliet, där presidenten tros kunna vara positiv till ett framtida avskaffande.

På mötet fick vi även översiktligt ta del av den genusstudie på Fondens ärenden som genomförts under våren. Studien var konkret och tog upp både positiva och negativa hanteringar av olika ärenden. Studien har vidarebefordrats till det internationella sekretariatet.