Styrelsemöte Amnestyfonden 3 Februari 2024

Den 3 februari samlades Amnestyfondens styrelse för det första styrelsemötet för 2024. Mötet hölls i hybridform med majoriteten av styrelsen på plats i Amnestys lokaler i Stockholm. Stämningen var mycket god och styrelsen var glad att dra igång det nya verksamhetsåret, bland annat med diskussioner kring årsredovisningen 2023, verksamhetsplan 2024 samt planer för Årsmötet i maj.

Styrelsen fick ta del av det preliminära resultatet av årsredovisningen med många intressanta diskussioner som följd. Bland annat diskuterade vi partnerskapsbyggande och hur vi arbetar med uppföljning av olika stöd, samt hur denna process bör tas vidare framåt. Detta är någonting som det internationella utskottet kommer att titta vidare på i närtid.

Under förra året gick den största andelen av biståndet genom Amnestyfonden till Asien. Stödet till denna region uppgick till 43 procent och fördelades över nio länder. Mycket av detta stöd gick till Afghanistan och Myanmar, vilka är två länder i kris. Efter Asien gick den största delen av biståndet till MENA (19 procent och 11 länder), där stora delar av stödet gick till Libyen, Egypten och Iran. I Amerika, dit 14 procent av biståndet gick till nio länder, gick majoriteten av stödet till El Salvador, Guatemala och Mexiko. Andelen kvinnor som primära mottagare har ökat med fem procent från föregående år, och ligger nu på 36 procent, samtidigt som andelen män minskat med motsvarande.

Den andra halvan av styrelsemötet ägnades stort åt att titta på ärendehantering och processer kopplade till det nya verksamhetsåret. Styrelsen ägnade även tid åt att diskutera fondens synlighet och medverkan på Amnestys kommande Årsmöte.

Verksamhetsplanen utgår från den globala strategin och lyfter fram de områden och aktiviteter som Amnestyfonden ska fokusera på under kommande år för att utveckla mr-biståndet och bidra till rörelsens gemensamma mål. Här följer några sammanfattande punkter om Amnestyfondens prioriteringar och utmaningar 2024:

· Prioriteringarna för mr-arbetet inom den globala strategin är uppdelade i två områden, 1. Yttrandefrihet och föreningsfrihet och 2. Jämlikhet och icke-diskriminering. Utöver de prioriterade områdena finns några flexibla arbetsområden.

· Amnestyfondens styrelse kommer under de kommande två åren fortsätta att aktivt delta mr-rörelsens förändringsarbete som syftar till att göra Amnesty mer jämlikt och mr-arbetet mer inkluderande, mer effektivt och transparent, mer främjande vad gäller jämlikhet med fokus på feminism och antirasism samt mer hållbart, i synnerhet vid kriser.

· Vi kommer att ha ett fortsatt fokus på att arbeta utifrån ledordet ”One Global Budget” och på så sätt stärka samarbetet inom Relief Team. Amnestyfonden ska fortsatt ansvara för sin budget, men vi diskuterat gemensamt hur vi fördelar och nyttjar bidrag från övriga Amnestyrörelsen.

Beslut som togs under styrelsemötet:

· Styrelsen beslutade att anta Verksamhetsplanen 2024 efter föredragande från verksamhetsutskottet.

· Styrelsen beslutade att bevilja ett stöd som krävde styrelsens godkännande.

Mötesrapporten är nedtecknad av Louise Myrseth, vice ordförande