Punkt: 3. Fortsatt verksamhetsplanering 2017-2019 Underlag till styrelsemöte 24 september 2016

Datum: 2016-09-09

Punkt: 3. Fortsatt verksamhetsplanering 2017-2019

BESLUTSUNDERLAG

Inriktning och arbetssätt för ett effektivt mobiliseringsarbete

Bakgrund

Till styrelsens junimöte 2016 presenterades ett underlag om hur sekretariatet planerar att arbeta för att bidra till det strategiska målet fem. Underlaget i juni fokuserades på mobilisering av pengar (Intäktsplan 2017-2019). Detta är ett kompletterande underlag som visar hur sekretariatet planerar att strukturera arbetet för att jobba mer integrerat med mobilisering av tid och/eller pengar i såväl löpande arbete som kampanjer.

I den långsiktiga riktningen som antogs av årsmötet 2016 står:

“Amnesty i Sverige bidrar till att stärka det globala arbetet för mänskliga rättigheter genom att vara många som står upp för mänskliga rättigheter samt genom att satsa på tillväxten i svenska sektionen. Vi mobiliserar människor som ger av sin tid och/eller pengar och ser att engagemang oavsett form är en förutsättning för att bygga en större och starkare rörelse.”

I den internationella rörelsens gemensamma strategiska mål (mål fem) ingår en liknande målsättning:

“Amnesty International är en större och starkare rörelse

• Genom att fler engagerar sig och ger av sin tid och/eller pengar ökar vi kapaciteten att nå största effekt för mänskliga rättigheter

• Vi har stärkt vårt arbete för mänskliga rättigheter genom ett aktivt deltagande i en rörelse präglad av mångfald”

Med utgångspunkt i sektionens långsiktiga riktning och den internationella rörelsens strategiska mål planerar sekretariatet att skapa nya arbetsätt som ökar samarbetet inom sekretariatet. Genom ett mer integrerat arbetssätt vill sekretariatet skapa bättre förutsättningar att möjliggöra människors engagemang, som kan bestå av både tid och/eller pengar.

Det planerade arbetssättet bygger på antagandet att en uppdelning mellan engagemang i tid och pengar inte är relevant för sektionens medlemmar/givare/aktivister/följare och att det finns många vinster att göra genom att arbeta mer integrerat med mobilisering som en helhet. Med det nya arbetssättet förflyttar vi perspektivet så att vi arbetar med mobilisering ännu mer utifrån medlemmarnas och aktivisternas perspektiv.

Inriktning

Vid olika tider i livet har vi olika mycket tid och pengar och kan och vill engagera oss på olika sätt. Sekretariatets planerade arbetssätt för ökad mobilisering bygger på att sekretariet skapar en gemensam “mobiliseringsresa” där fokus är på individen och hur hen ser på sitt engagemang i Amnesty. Mobiliseringsresan ska möjliggöra olika individer väljer olika vägar och kan röra sig fram och tillbaka utifrån sina aktuella drivkrafter och behov.

Mål för mobilisering 2017-2019

I verksamhetsplanen för 2017-2019 ingår mål och nyckeltal för antal medlemmar, insamlade medel, antal aktiva medlemmar, givare och “supporters”.

Gemensamma arbetssätt

En tvärgrupp med representanter från både fundraisinggruppen, aktivistgruppen och kampanjgruppen ansvarar för att skapa samsyn, utveckla gemensamma arbetssätt och att samordna mobiliseringsarbetet på sekretariatet.

Kampanjer

Gruppchefer för fundraising, aktivism och kampanj får i uppdrag att ta fram metoder för hur sekretariatet ska integrera mobilisering i Amnestys kampanjer. Det handlar dels om att förändra attityder hos anställda och aktivister så att frågan om mobilisering värderas som en viktig komponent redan i planeringsstadiet av en kampanj, dels om att inkludera ansvaret för mobilisering i olika uppdrag och roller så att det blir en naturlig del i kampanjarbetet.

Systemstöd

Med hjälp av det nya SRM-systemet bygger sekretariatet upp ett strukturerat sätt att kommunicera med sektionens medlemmar, aktivister, givare och andra “supporters”. SRM-systemet kommer också att möjliggöra aktiviteter gentemot olika grupper/segment av sektionens medlemmar samt en mätbar uppföljning av engagemang i olika former.

Tidplan och resurser

Sekretariatet bedömer att arbetet kommer att kräva en hel del arbete men att det kan ske inom ramen för befintliga resurser. Förändringen kommer att ske stegvis med målsättningen att mobilisering blir en integrerad del i sekretariatets arbete med fundraising, aktivism och kampanj inom verksamhetsperioden 2017-2019.

Styrelsen föreslås besluta

att ge sekretariatet i uppdrag att arbeta vidare med verksamhetsplanerna utifrån inriktningen att
arbeta med mobilisering på ett integrerat sätt i verksamheten.