Rapport från AIK Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2010

Datum: 22 april 2010

Rapport från AIK

Möten
Sedan förra rapporten har AIK haft ett fysiskt möte på sekretariatet i Stockholm den 6-7 februari 2010. På mötet diskuterade vi bl.a. AIK:s verksamhetsområde. En idé som lyftes var att AIK är lämpat att kontinuerligt följa kontroversiella och (ständigt) aktuella policy-områden. De områden vi identifierade var: 1. abortfrågan (som redan Karin arbetar med), 2. fredsbevarande insatser, 3. klimatförändringar, och 4. internationell handel. Karin gick igenom planen för abortnätverkets arbete. Mötet kombinerades med en utbildningsdag på temat "partnerships" och "rights holders". Inbjudna föreläsare var Annica Jacobson och Ylva Jonsson-Strömberg från Action Aid samt Elisabeth Abiri från Delegationen för mänskliga rättigheter. Föreläsarna delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta i partnerskap och med rättighetsbärare. Utöver AIK-ledamöter deltog Lise Bergh, Lars Olsson och Fredrik Kron.

Under mars 2010 kommenterade ledamöter i AIK på abortnätverkets utkast till första nyhetsbrev.

Den 15 april hade AIK ett telefonmöte under vilket dokumentet "ORG 50 001 2010, Proposals : System for electing international members to attend the ICM & TOR for the INC" diskuterades. Mötet resulterade i att AIK författade ett utkast till svar för svenska sektionen vilket nyligen lämnats till styrelsen.