Kostnader för utlokalisering till Göteborg Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1996

Till: styrelsen
Från: Sekretariatet/Kristina Båth
Datum: 18/4 1996

KOSTNADER FÖR UTLOKALISERING AV TJÄNST TILL GÖTEBORG.

För att möjliggöra den av styrelsen beslutade utlokaliseringen till Göteborg krävs beslut ang kostnader av engångs och löpande art. Kalkylen nedan ska ses i ljuset av att någon ny lokal ännu inte finns och att det därför är svårt att veta exakt vilka kostnader som kommer att uppstå eller vilka lösningar på t ex telefon och larm som blir aktuella. Några större avvikelser från nedan beskrivna kostnader bör det emellertid inte bli.

Engångskostnader .

Avvecklingskostnader för nuvarande lokal. * 80.000:-
Flyttkostnader 15.000:-
Förutsätter att det mesta sker m h a frivilliga
Nya möbler, arkivskåp mm. 25.000:-
Förutsätter att det mesta tiggs ihop.
Larm 25.000:-
Telefon (en mindre linjevalsväxel 30´-50´) 50.000:-
Datatelelinjer 10.000.-
Fax + telelinje 5.000:-
10% av ovan nämnda kostnader för oförutsedda 25.000:-
utgifter

Summa kostnader: 235.000:-

Till detta kommer den datautrustning som Pådraget/kortkampanjredaktören kommer att behöva. Anledningen till att detta inte redovisas här är att denna utrustning behövts oavsett var tjänsten hade placerats och är inte direkt förknippade med utlokaliseringen.

* Kontraktet på den nuvarande lokalen har distriktet fram till 31/9 1997. Hyresvärden är inte intresserad av att lösa kontraktet tidigare. P g a säkerhets och utrymmesskäl ser vi inte att man kan vara kvar i dessa lokaler. Det innebär att vi får betala för ett års hyra om vi inte hittar någon som vill ta över kontraktet.

Löpande kostnader .

Kostnader för aktiviteter enl regionens verksamhetsplan 25.000:-
Lokalhyra ny lokal. (200 kvm x 800:-) 160.000:-
Telefon och telefax 50.000:-
Löpande underhåll/utveckling ADB 10.000:-
Kopiering 40.000:-
Kontorsmaterial 30.000:-
Städning 25.000:-

Summa kostnader 340.000:-

Till detta kommer kostnaderna för 1,5 tjänst och produktionskostnaderna för pådraget och kortkampanjen. Dessa kostnader, som helt och hållet ligger på sektionen, är redan beslutade i och med beslut om utlokalisering och tas därför inte upp här.

Nuvarande kostnader för sektionen vad gäller region Väst .

Idag (1996 års budget) bidrar sektionen med 20.000 kronor för den regionala verksamheten.
Dessutom betalar sektionen lön och avgifter för regionsamordnaren, 250.000 kr om året.

Fördelning av kostnaderna mellan sektionen och regionen .

Vi föreslår att sektionen står för de engångskostnader som är förbundna med flytten till nya lokaler och för investeringar i telefonlinjer, fax mm som krävs för att få ett fungerande kontor i Göteborg. Vi föreslår vidare att sektionen under 1996 och 1997 står för 50% av de löpande kostnaderna. Det innebär att sektionen står för hela den ökning av de löpande kostnaderna som beräknas bli följden av utlokaliseringen/decentraliseringen. Med tanke på ett eventuellt beslut på årsmötet att avskaffa gruppavgiften och därmed ge distrikten utökade möjligheter att finansiera sin verksamhet föreslår vi att regionen fram till våren 1997 utreder möjligheterna att etablera en egen ekonomi och därmed (fr o m 1998) ta ett utökat ansvar för kostnaderna inom regionen. Frågan om storleken på fortsatt stöd kan då tas upp i samband med budgetbeslut hösten 1997.

Förslag till beslut :
att sekretariatet uppdras att förhandla med region väst i enlighet med ovan.