Magnus Cedergrens förslag ang. Polen Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 1996

Från: Magnus Cedergren
Datum: 23 januari, 1996

Inledning
Jag var under en vecka i november förra året med på Amnesty International Open University (AIOU) i Polen arrangerat av IS och polska "sektionen" med svenskt stöd. (Polen har ännu inte fått sektions- status) Vi besökte skolor och universitet, främst juridiska fakulteter, höll föredrag om MR och AI. Föreläsningar och diskussioner med AI-medlemmar, blivande medlemmar och intresserade studenter lockade många. Intresset i Polen för dessa frågor är mycket stort. Kunskapen om MR i allmänhet och AI i synnerhet är dock låg. AIOU fick stort utrymme i polsk media, såväl tidningar som radio och TV. På ett flertal ställen räknar vi med att det kommer att bildas nya grupper som en direkt följd av projektet. Enligt min mening var projektet mycket lyckat. Se för övrigt Elisabeth Löfgrens Rapport från projektet, Amnesty International Open University i Polen 18-30 november.

Bakgrund
Polen har fortfarande kvar dödsstraff, men lagen är under överseende. Eventuellt kan ett lagförslag komma under våren om dödsstraffets avskaffande. Det är dock inte givet. Amnesty fick vid ett besök på juridiska fakulteten i Lublin en förfrågan om att stödja ett seminarium under våren angående dödsstraffets vara eller icke vara i Polen. Som jag har uppfattat situationen ligger det och väger om dödsstraffet ska avskaffas eller inte. Om vi har en möjlighet att få vågskålen att tippa en aning åt "rätt håll" bör vi göra det. Det bästa sättet att stödja en sådan konferens är förmodligen genom den polska "sektionen", som nyligen har visat sitt intresse för svenska sektionens eventuella stöd inför en konferens angående dödsstraffets avskaffande i Polen. Svenska sektionen skulle kunna vara till stor hjälp för den polska "sektionen" med stöd i form av material, personer och pengar. Eftersom någon mer preciserad förfrågan ännu inte föreligger går det heller inte att förutse kostnaderna för projektet.

Förslag
att styrelsen ställer sig positiv till en eventuell förfrågan från polska "sektionen" om att stödja dem i form av material, personer och pengar vid ett seminarium mot dödsstraff på juridiska fakulteten i Lublin, Polen, under våren 1996.