7. Placeringspolicy Underlag till styrelsemöte 10 maj 2020

Punkt 7: Placeringspolicy

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

I Placeringspolicyn som antogs 2019 justerades tidpunkten för när tillgångar som ges som gåva till Amnesty ska avyttras. Styrelsen gjorde följande ändring

“Tillgångar erhållna genom gåva vilka inte är tillåtna att behålla enligt denna policy ska säljas så snart som möjligt, helst inom 6 månader.“ ersättas med “Tillgångar erhållna genom gåva vilka inte är tillåtna att behålla enligt denna policy ska säljas så snart som möjligt, senast inom två månader.”

Detta är normalt aldrig ett problem då värdepapper oftast läggs ut till försäljning så fort de har förts över till Amnesty. I extraordinära situationer som den vi har i dagsläget kan det skapa utmaningar om det sker en plötslig kraftig förändring på marknaden. I den internationella Fundraising Policyn står det att värdepapper ska säljas inom 6 månader annars ska de screenas i enlighet med policyn. Det finns även en fördel att vi justerar till att ha samma tidsperiod i Placeringspolicyn som i Fundraisingpolicyn.

Målet är alltid och kommer fortsatt vara att sälja tillgångar vi får som gåva så fort som möjligt. Förslaget är dock att återgå till ursprungsförslaget för att i extraordinära situationer kunna hålla på en försäljning för att undvika alltför stora värdeminskningar. Dock aldrig längre än 6 månader. Detta är både ur ett rent ekonomiskt perspektiv men också av respekt för testatorn och på så sätt säkerställa att gåvans värde inte förloras på tillfälliga svängningar. Tanken är inte att spekulera utan snarare att parera stora tillfälliga svängningar.

Förslag till beslut

Styrelsen föreslås besluta:

att under punkt 4 ändra meningen till “Tillgångar erhållna genom gåva vilka inte är tillåtna att behålla enligt denna policy ska säljas så snart som möjligt, dock senast inom 6 månader.“