Gruppers och distrikts ekonomiska redovisning maj Underlag till styrelsemöte 7-8 maj 2015

Datum: 30 april 2015

RAPPORT

Gruppers och distrikts ekonomiska redovisning

Bakgrund

Totalt har nu 91 av 94 enheter som ska redovisa bokslut (redovisningsgrupper och distrikt) lämnat in sin redovisning för året 2014. Sekretariatet har bedrivit ett omfattande arbete med att komma i kontakt med de grupper och distrikt som inte lämnat in sin ekonomiska redovisning för 2014. Kontakten har skett via telefon och mail, och grupperna som inte skickat in sin redovisning har fått besked om att de kan komma att förlora rätten att samla in pengar i Amnestys namn efter styrelsens beslut i maj.

Grupper/distrikt som ej lämnat in ekonomisk redovisning

De tre enheter som inte lämnat in ekonomisk redovisning är grupp 122, grupp 174 och distrikt Örebro.

Grupp 122 är nedlagd och har inte haft någon verksamhet alls under år 2014. Sekretariatet har kontaktat gruppen vid ett flertal tillfällen för att få en slutredovisning och gruppen har blivit ombedd att sätta in sin kassa till sektionen. Eftersom gruppen är nedlagd föreslås inget beslut om indraget insamlingstillstånd.

Grupp 174 förlorade rätten att samla in pengar i Amnestys namn redan 2009 och inget beslut har tagits av styrelsen om att återge tillståndet. Gruppen är fortfarande aktiv men har inte lämnat rapport trots flera påminnelser. Gruppen har meddelat att de skänkt sin kassa till sektionen och inte har någon egen ekonomi, men inte skickat någon rapport över summan som förts över. Eftersom beslut redan är taget om indraget insamlingstillstånd föreslås inget nytt beslut.

Distrikt Örebro har inte skickat in redovisningar för 2013 eller 2014. Sekretariatet har fört dialog med distriktet och har under mars och april fått indikationer på att redovisningar för båda åren är på väg in. Distrikten har skaffat utdrag från banken, kontaktat sin revisor och bett om användarnamn till Amnestys kassabok. Mot bakgrund av detta bedömer vi att det är olämpligt att dra in insamlingstillståndet nu trots att det på pappret borde vara det korrekta beslutet.

Anställda på sekretariatet har lagt ner betydande arbetstid på att kontakta grupper via mail och telefon för att få in så många redovisningar som möjligt. Framför allt är det arbetskrävande och ibland mycket svårt att få in information från grupper som redan är nedlagda eller inaktiva. Dels för att vi inte längre har uppdaterad kontaktinformation till grupperna och dels för att gruppens före detta medlemmar sällan har kontakt sinsemellan.