Kampanjer:

USA-kampanjen

..Amnesty Bulletinen 4/73

208 666 namn mot tortyren

191 344 svenskar hade undertecknat Amnestys appell mot tortyren när Notarius Publicus räknade. Med de namn som kom senare blev slutsumman 208 666. Bland dem fanns:

alla partiledare
alla biskopar
hela riksdagen
LO:s ordförande
TCO:s ordförande
Ordföranden för svenska FN-förbundet
Generalsekreteraren för Sveriges ungdomsorganisationers landsråd
och en lång rad andra folkrörelserepresentanter.

Andra kampanjer mot tortyr:
Kampanjen mot tortyr (oktober 2000-december 2001) är Amnesty Internationals tredje globala kampanj på samma tema. De två tidigare som fokuserade på att fördöma (1972-1973), och förhindra (1984) tortyr fick enorm genomslagskraft. Kampanjerna var en bidragande orsak till att FN den 10 december 1984 antog Konventionen mot tortyr.

I boken NGO:s och den universella deklarationen om de mänskliga rättigheterna skriver William Kore att "kampanjen från 1972 var en av de mest framgångsrika initiativ som någonsin genomförts av en NGO. På kort tid involverades massor av människor, liksom flera NGO:s i arbetetmed att sätta press på sina regeringar slutligen även på FN:s generalförsamling, för att få tortyr att stämplas som ett av de mest avskyvärda brotten. Det grundades också ett antal institutioner för att bekämpa tortyren. Kampanjen fick stor effekt".

År 1975 hölls den femte FN kongressen om förebyggandet av brott och behandlingen av förbrytare. Efter intensiv lobbying från AI gick kongressen med på att upprätta en deklaration mot tortyr. AI arbetade sedan globalt för att säkerställa att hela FN:s generalförsamling skulle anta deklarationen, vilket den enhälligt gjorde den 9 december 1975.

Den 10 december 1984 kom FN överens om att upprätta Konventionen mot tortyr och den trädde i kraft tre år senare. Jonathan Power säger i sin bok "Like water on stone (2001)" att " det var tack vare AI som med sin detaljkännedom och beslutsamhetsglöd i frågan gjorde att arbetet med konventionen tog fart. Utan denna grad av energi hade konventionen aldrig sett dagens ljus".

Amnesty Internationals hemsida
"www. stoptorture.org" gör det möjligt att få e-post och mobilmeddelanden gällande häktade som riskerar att utsättas för tortyr. Via e-post skickas sedan vädjanden direkt till de relevanta regeringarna. Under de första fem månaderna av årets kampanj hade över 19 500 personer från 188 länder använt sig av detta nya sätt att agera mot åtta häktades situation. Inom 12 timmar efter varje aktions påbörjan hade ca 2500 vädjanden skickats ut. Tre av de åtta personerna, i Turkiet, i Mexico och i Ekvador, har frigivits.

Kampanjen mot tortyr 2000 - 2001