Kampanjer:

..
          Amnesty Press 2/97

Turkiska ambassaden attackerar igen

I senaste numret av AmnestyPress kunde vi berätta att generalsekreterare Anita Klum och kampanjsamordnare Andrea Bodekull besökte den turkiska ambassaden den 23 januari i år.
          Efter mötet skickade den turkiska ambassaden ett brev till Anita Klum i vilket man går till hårt angrepp mot såväl Amnesty som Anita Klum personligen. Bland annat riktar man kritik mot att Amnesty har en kampanj, som ambassaden ser det, mot Turkiet och dess folk. Dessutom kritiserar man att Amnesty har bilder på barn i affischkampanjen samt att enskilda lärare i skolor, som är amnestymedlemmar, tagit upp människosituationen i Turkiet tillsammans med sina elever.

På Östbergaskolan i Frösön har elever på högstadiet skickat vädjandebrev till den turkiska ambassaden där man påpekat övergrepp mot turkiska barn. Breven är baserade på Amnestys information om situationen för barn i landet. En av eleverna har fått svar av andresekreteraren på ambassaden, Aylin Saracoglu. Han skriver bland annat: "Att döma av ditt brev har du blivit påverkad av den lögnaktiga kampanj som Amnesty bedriver mot Turkiet."

Brevet fortsätter med: "Vi stödjer både enskilda individer och organisationer som kämpar för att de mänskliga rättigheterna ska respekteras men denna kamp måste vara saklig och baseras på exakta uppgifter. Vi beklagar att Amnesty genom sin kampanj skapar en felaktig bild av Turkiet och dess folk. "

Amnestys uppgifter om människorättssituationen i Turkiet bygger på mycket noggranna undersökningar. Amnesty publicerar aldrig obekräftade uppgifter.

Vi kan än en gång konstatera att den turkiska ambassaden inte förstått att Amnesty inte arbetar mot Turkiet som land eller dess folk, utan mot kränkningar av mänskliga rättigheter. Det gäller oavsett om det sker mot vuxna eller barn, eller av regering eller väpnad opposition. Och det gäller alla världens länder.

Lennart Larsson