Kampanjer:

Turkietkampanjen

USA-kampanjen

..USA-kampanj med positiva resultat

Amnestys USA-kampanj, som varit en av de största kampanjerna någonsin, inleddes i oktober 1998 och avslutades för några veckor sedan.

Över hela världen har tusentals amnestygrupper på olika sätt uppmärksammat situationen för de mänskliga rättigheterna i USA. Kampanjen uppmärksammade bland annat användandet av elchockbälten på fångar, kvinnors utsatthet i fängelser och dödsstraffet.

I Sverige har cirka 160 amnestygrupper runt om i landet skrivit brev till olika amerikanska myndigheter, arrangerat utställningar och ordnat demonstrationer. I södra Sverige gjorde några grupper en stor utställning om dödsstraffet som väckte uppmärksamhet, bland annat med en modell av en elektrisk stol som besökarna kunde få provsitta. I Härnösand skottade en grupp kvinnor snö, iklädda randiga fångdräkter och kedjor, för att protestera mot behandlingen av kvinnor i fängelse

Väldigt många grupper har fått svarsbrev. En del myndigheter har gett korta standardsvar, andra har lagt ner lite mer möda på sina svar och försökt förklara den policy de har gällande olika frågor. En polischef i Savannah, Georgia, svarade till en brittisk amnestygrupp:"Er uppfattning om hur man upprätthåller lagen måste basera sig på gamla westernshower i TV. I det här landet har vi gått in i det tjugonde århundradet."

Vad har vi då uppnått? Kampanjen har väckt stor uppmärksamhet i USA. Flera positiva steg har tagits sedan den inleddes. Bland annat har delstaterna Virginia och Washington antagit nya lagar som kriminaliserar sexuella övergrepp mot fångar. Illinois Department of Corrections skrev i ett brev till Amnesty att man ändrat sin policy så att inga bojor kommer att användas på gravida kvinnor under transport eller på sjukhus. Dagen efter att Amnesty i ett nationellt teveprogram fördömt bruket av elchockbälten på besvärliga fångar, avbeställde New York of Correction Department sin order på sådana bälten. På en presskonferens i oktober medgav en talesman för Vita huset att tortyr förekommer i USA.

Kampanjen är avslutad, men Amnestys arbete för mänskliga rättigheter i USA fortsätter, inte minst när det gäller dödsstraffet. Inte sedan 1950-talet har USA avrättat så många människor som i år. Sedan årets början har 89 dödsdömda avlivats med giftinjektion, gasats ihjäl eller bränts upp i elektriska stolen. Amnesty har visat att dödsstraffet används på ett rasistiskt och diskriminerande sätt och fortfarande avrättas psykiskt sjuka och minderåriga.

Andrea Bodekull

USA-kampanjen "Rättvisa för alla" (oktober 1998-september 1999) fokuserade på brott mot mänskliga rättigheter i USA ledde till flera förbättringar:

- Fyra stater kriminaliserade sexuella relationer mellan manliga fångvaktare och kvinnliga fångar.

- Illinois upphörde med bruket att sätta bojor på gravida fångar

- New York City tog tillbaka sin beställningsorder gällande bedövningsbälten

- Justitidepartementet höll en konferens om polisbrutalitet

- En gigantisk brevkampanj fick åklagarna att släppa planerna på yrkande av dödsstraff i ett fall där två barn stod anklagade för mord

- Chefen för kriminalvårdsstyrelsen skrev, efter att ha läst AI:s rapport om förhållandena på Valley State kvinnofängelse, att han skulle ta hänsyn till Amnesty Internationals värdefulla rekommendationer.