Kampanjer:

USA-kampanjen

..Amnesty Press 6/97

Rapport väckte reaktion

Amnestyrapporten om Osmo Vallos död, som publicerades för två månader sedan har väckt stort genomslag i massmedia och snabb reaktion hos justitieminister Leila Freivalds. Redan den 15 oktober 1997 tillkännagav hon att regeringen överlämnat Amnestys rapport till Justitiekanslern och givit honom i uppdrag att granska handläggningen av samtliga dödsfall som inträffat efter omhändertagande av polis eller annan myndighet. Några dagar senare meddelade Rikspolisstyrelsen att man ämnade förbjuda det livsfarliga grepp som använts vid flera ingripanden som lett till döden.

Riksåklagaren har också meddelat att förundersökningen ska tas upp igen, i enlighet med Amnestys rekommendationer. Professorn och rättsläkaren Jovan Rajs har studerat obduktionsrapporten och menar att Vallo kan ha fått sina revbensfrakturer medan han ännu levde.

Amnestys rapport om Osmo Vallo har uppmärksammats i radio, TV och nästintill samtliga dagstidningar i Sverige samt i flera utländska tidningar. Över 200 artiklar och notiser har skrivits i svenska tidningar sedan Amnesty publicerade sin rapport.

Den 11 november 1997 startades en omfattande Amnestyaktion där grupper i Kanada, Tyskland, Nederländerna, Österrike och USA uppmanas skriva brev till svenska myndigheter, bland andra justitieministern, Justitiekanslern och Rikspolisstyrelsen.

I breven ska man poängtera vikten av att alla omständigheter kring dödsfall vid polisingripanden utreds, som t ex polisens, rättsläkarnas och åklagarnas roller. De svenska myndigheterna uppmanas göra en utredning av samtliga de fall där personer har dött efter ingripanden av polis och vaktpersonal. Justitieministern får också en fråga om hur Osmo Vallos familj ska kompenseras för misshandeln och dödsfallet.

Pia Hallonsten