Styrelsemöte 9-10 februari 2013

På årets första styrelsemöte hade Fonden besök av Francois Patuel som arbetar som biståndssamordnare på IS och Åsa Fahlbäck från granskningskommittén. Åsa kommer tråkigt nog att avgå och gjorde därför sitt sista besök hos oss, Fonden vill verkligen tacka för den här tiden!

De biståndsriktlinjer från 2006 som styr Fonden och alla sektioner som arbetar med bistånd i någon form ska nu ses över. Detta är delvis kopplat till Moving Closer to the Ground (MCTG) som kommer innebär nya arbetssätt. Dels anses en uppdatering behövas för att specificera hur vi ska arbeta med genusperspektiv, hur rapportering och utvärdering bör gå till samt för att utarbeta riktlinjer kring fundraising. Francois uppdaterade oss om hur processen kommer gå till. Även om diskussionerna inleds nu kommer det troligen dröja 1-2 år innan de nya riktlinjerna upprättas, då baserat på de diskussioner som förts och de pilotprojekt som genomförts.

Francois höll även i en lärorik praktisk utbildning om digital säkerhet. Styrelsen fick lära sig hur några olika krypteringsverktyg fungerar och fick många goda råd om vad en kan göra för att säkerställa en trygg förvaring av känslig information.

Vidare diskuterade styrelsen en resolution som AI Schweiz kommer lägga fram på ICM för att säkerställa att biståndet fortsatt kommer vara en viktig del i Amnestys arbete. Efter övervägande beslutades att Amnestyfonden stödjer resolutionen. Då vi inte får skicka någon egen representant till ICM kommer vi säkerställa att representanterna från sektionsstyrelsen är väl insatta i vår ståndpunkt och kan argumentera för denna på mötet.

Svenska sektionens årsmöte rör sig allt närmare och styrelsen har tillsatt en arbetsgrupp inför årsmötet i Sunne 3-5 maj. Gruppen har i uppgift att förbereda det seminarium Fonden ska ansvara för samt att ta fram idéer för en fast utställning/monter med information om Fondens biståndsarbete.

Det var i sedvanlig ordning ett fartfullt möte där mycket skulle gås igenom. Däribland ansökningar från Colombia där Fonden i många år stöttat en organisation som tillhandahåller skyddat boende för internflyktingar, och Republiken Kongo där en MR-organisation söker stöd till att förhindra godtyckliga arresteringar och tortyr.

Lisa Dahl