Styrelsemöte 6-7 april 2013

Under en helg i Stockholm med äkta vårväder, ömsom sol och ömsom snö, samlades styrelsen med en diger dagordning. Som vanligt är det många ärenden som står på dagordningen och dessutom hade vi även denna gång ett uppskattat besök på agendan.
Ordförande och vice ordförande var inte på plats men mötesordförande förde mötet framåt med säker hand och diskussionerna var många och besluten fler. Vi konstaterade att i en styrelse med något av en obalans i könsfördelning (3/10) så har 2/3 av de manliga ledamöterna fått förmånen att vara både ordförande och vice ordförande. Detta gav en del diskussioner på rasterna bland annat med tanke på de krav och förväntningar vi har på de organisationer vi stödjer med pengar. Vi tycker dock att de gör ett bra arbete i sina roller men att vi generellt behöver se över hur vi själva fördelar oss och vilka krav vi ställer på de organisationer vi stödjer.
Då detta var mötet innan årsmötet, även om vi kommer att ha ett kortare möte i samband med årsmötet i Sunne, var det många nödvändiga dokument som behövdes gå igenom. Framförallt var det den ekonomiska rapporten som ska läggas fram för årsmötet som jag tänker på. Vi hade en bredare genomgång för att få en förståelse för alla siffror och vad som ligger bakom dem.
En av våra lokalgrupper har bland annat årligen två loppisar där förtjänsten går till några av de organisationer eller projekt som Amnesty stödjer och mötesordförande rapporterade från sitt möte med dem. Denna rapport var givande och vi är mycket tacksamma för det stora arbete som Lundagruppen och alla andra grupper lägger ner vecka efter vecka och på så sätt stöttar vår organisation världen över. Utan dessa grupper skulle det vara svårt att ha så bra kvalité på den verksamhet vi vill bedriva.
Under mötet hade vi också ett uppskattat besök från Kambodja. Det var representanter från tre av de organisationer vi har ett bra och långsiktigt samarbete med. från organisationerna LICADHO, CLEC och STT i Kambodja informerade om för att stärka mänskliga rättigheter i Kambodja samt de utmaningar som och deras enskilda representanter ställs inför. Bland annat berättade de hur de använt de pengar vi bidrog med tidigare till aktiviteterna “ Free the 15” och MR-dagens landsomfattande manifestationer, och vi fick bland annat se en film från dessa aktiviteter. Om du är intresserad finns en kopia på Sekretariatet hos Gunilla och Viginia.

I styrelsen hade vi också många bra diskussioner, bland annat om ansökningar där beloppet går till medicinsk vård och/eller rehabilitering samt hur vi ska formulera kravet på återrapportering hos de organisationer eller enskilda som får ekonomiskt stöd av Amnestyfonden.

Till sist bordlade vi också några ärenden där behovet av beslut inte brådskade och där innehållet samt kontexten av ansökningen är viktiga för den styrelse som kommer att bli vald
och fortsätta arbetet efter årsmötet. Många av organisationerna och arbetet vi i Amnestyfonden
stöttar har pågått i flera år och det är viktigt att nya styrelsemedlemmar också får ta del av helheten i dessa verksamhetsberättelser och eventuella nya ansökningar.

Nu är vi laddade för Sunne och årsmötet och vi ser fram emot att möta er andra där och givetvis ser vi fram emot ett nytt givande verksamhetsår.

Anneli von Wachenfeldt
ledamot