Styrelsemöte 7-8 december 2013

Den 7 – 8 december sammanträdde både Amnestyfondens styrelse och sektionsstyrelsen. Upptakten till helgen var Amnestys traditionsenliga julfest på fredagskvällen (den 6 december) – en fantastiskt fin kväll. (Stort tack till festkommittén!)

En av helgens höjdpunkter var ett gemensamt pass med de båda styrelserna (sektionens och fondens). Passet inleddes med att fondstyrelsens ordförande, Ernesto, på ett förtjänstfullt sätt redogjorde för Amnestyfondens verksamhet med en kort tillbakablick på dess historia. Därefter satte sig ledamöter av sektionsstyrelsen och fondstyrelsen i mindre grupper för samtal kring olika teman såsom insamling, marknadsföring och transparens, styrning, integrering, ekonomi och resultatuppföljning. Jag tror att jag talar även för andra grupper än bara min egen, om jag karaktäriserar dessa samtal som inspirerande, givande och mycket välbehövliga. Det visade sig verkligen att vi behöver lära känna varandra bättre. Efter smågruppssamtal, återrapporteringar från grupperna, klargörande frågor och diskussion hade vi tillsammans lyft ett antal viktiga frågor om samordning mellan sektionen och fonden framöver.

Fondstyrelsen hade dessförinnan under sitt styrelsemöte hunnit med ett ordentligt pass om fondens egna styrdokument i ljuset av den process som styrelsen nu satt igång för att gå mot att arbeta mera långsiktigt strategiskt samt förtydliga och se över rollfördelning, mandat och arbetsprocesser internt i fonden. Bakgrunden till det arbetet är bl a en verksamhet som ökar volymmässigt. I samband med den diskussionen hade vi också lagt in ett mycket kort vidareutbildningspass för hela styrelsen i rättighetsperspektivet (Rights-Based Approach).

Dessutom fanns förstås i vanlig ordning även en lång lista av ärenden i form av ansökningar om stöd, liksom avrapporteringar av redan sökta och erhållna medel. Ekonomirapporten visar att vi ännu ett år överträffar föregående år i den sammanlagda volymen utbetalat stöd. Det är glädjande eftersom det handlar om pengar som kommer till nytta. Och det är ett jättearbete som ligger bakom, inte minst från personalens sida.