Budget 2009 Underlag till styrelsemöte 6 december 2008


Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 19 november 2008


Budget 2009

Inledning

Bakgrund
Sekretariatet lämnade till budgetmötet och styrelsens oktobermöte ett förslag till budget 2009.
Styrelsen gav på sitt oktobermöte sekretariatet i uppdrag att göra vissa ändringar/tillägg i
budgeten. De ändringar som gjorts i budgeten redovisas i bilaga 6.

Budgetförslaget bygger i övrigt på:

- Handlingsplanen 2004-2010 och etappmålen 2009-2010.
- Strategierna för fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning, aktivism samt
ungdomsarbete.
- Styrelsens direktiv från junimötet.
- De begränsningar som ges av Stiftelsen för insamlingskontroll.
- De reservkrav som styrelsen beslutat om.

I bilaga 7 finns hänvisningar till aktuella etappmål och strategier efter de olika programmen.
Verksamhet som är nödvändig för att upprätthålla en sektion och ett sekretariat betecknas
som basverksamhet. För en mer specificerad uppdelning av personalkostnaderna hänvisas
till bilaga 5.

    Handlingsplan och etappmål
    Handlingsplanen för 2004–2010 fastställdes av årsmötet i Hallunda 2004. Följande områden
    prioriteras i handlingsplanen:

    - Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
    - Slå vakt om kvinnors rättigheter
    - Skydda flyktingars rättigheter
    - Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
    - Öka aktivismen
    - Skapa en dynamisk organisation
    - Växa
      Sektionens etappmål utgår från handlingsplanen men är mer konkreta och avser en kortare
      tidsperiod. Hur etappmålen ska uppnås konkretiseras i en speciell målstyrningsbilaga.
      Budgetenär ett redskap för att dessa mål ska kunna nås.

      Strategier
      Styrelsen kommer i december att fatta beslut om en mångfaldsstrategi för sektionen som vi
      i stor utsträckning redan tagit hänsyn till i budgetförslaget. De olika strategierna behandlas
      under respektive programområde.

      Styrelsens beslut från oktobermötet som påverkar budgeten 2009
      Styrelsen beslutade på sitt oktobermöte:

      att intäkts- och kostnadsramar höjs så att det finns såväl intäkter som resurser för att driva
      vidare ABG enligt ny intäktsmodell,

      att styrelsen ställer sig bakom budgetmötets rekommendationer gällande en signifikant
      ökning av de disponibla delarna i nästa års budget.


      Intäktsbudget
      (Bilaga 2)

      Inledning
      Intäktsbudgeten utgår ifrån prognos och enskilda aktiviteters resultat för 2008. På styrelsens
      oktobermöte gavs sekretariatet i uppdrag att ta fram ett förslag till en intäktsmodell för en
      utbildningssatsning gentemot företag efter Amnesty Business Groups integrering i sektionen.
      Som en följd av det så beräknas intäkterna att öka med 215 tkr jämfört med det förra
      budgetförslaget och beräknas till 63 335 tkr. I en separat bilaga redovisas
      utbildningssatsningen närmare.

      Amnesty är har precis blivit förmånstagare i Postkodlotteriet. Budgeten 2009 innehåller
      tillsvidare inte intäkter från Postkodlotteriet. Budgetkonsekvenserna beroende på
      Postkodlotteriet redovisas närmare i ett separat underlag.

      Nedan följer en kort sammanfattning av intäktsbudgeten uppdelad på intäktsslag. Från
      och med budgeten 2009 har intäkternas benämningar och uppställning anpassats till
      att följa FRII:s riktlinjer för redovisning.

      Medlemsavgifter
      Intäkterna från medlemsavgifter budgeteras till 17 985 tkr.

      Insamlade medel
      Intäktsgruppen insamlade medel beräknas uppgå till 43 530 tkr efter att Amnestyfondens
      andel räknats bort.

      Nedan följer en genomgång av de intäktsslag som finns inom intäktsgruppen.

      Intäkterna från Grupper och distrikt budgeteras till 3 800 tkr. Anledningen till att intäktsslaget
      bedöms öka jämfört med tidigare år är att ABG:s tillgångar i samband med integreringen
      tillfaller sektionen samt att grupper och distrikt i samband med att gruppavgiften försvinner
      förväntas ha möjlighet att i större utsträckning ge bidrag till sektionen.

      Intäkterna från Insamlingsbrev minskar stadigt då vi har en mindre grupp givare som betalar
      via inbetalningskort, och budgeteras till 2 000 tkr.

      Gåvor via autogiro budgeteras till 33 600 tkr. Budgeten 2009 räknar med en nyvärvning av
      7 500 nya medlemmar via face-to-face (F2F). Under 2008 värvades ca 9 000 nya
      medlemmar via F2F.

      Gåvor från organisationer budgeteras till 350 tkr.

      Intäkterna från Företagsamarbete och Företagsgåvor begränsas av de nya riktlinjerna för
      företagssamarbeten och budgeteras lågt.

      Övriga insamlingsaktiviteter och ospecificerade gåvor budgeteras i nivå med tidigare år.

      Intäkterna från Testamenten är svårbudgeterade och budgeten baseras på ett snitt av utfallet
      de senaste fem åren.

      Humanfonden budgeteras i enlighet med styrelsebeslut till 70 % av beräknad utdelning den
      sista april i år.

      Amnestyfondens andel är enligt avtalet om gemensam insamling 11 % av insamlade medel.

      Försäljning
      I intäktsgruppen ingår förutom försäljning och prenumerationer även Amnestyakademin och
      Uppdragsutbildningar. Intäkterna från uppdragsutbildningar beräknas till 465 tkr och det är en
      ökning med 215 tkr jämfört med budgetförslaget från oktober. Intäktsgruppen budgeteras till
      1 500 tkr i sin helhet.


      Bidrag
      Budgeten räknar inte med några bidrag från Arvsfonden eller liknande eftersom inga
      ansökningar planeras.


      Kostnadsbudget
      (Bilaga 3)

      Inledning
      Budgetramen 2009 uppgår till 63 335 tkr vilket är 215 tkr mer än i budgetförslaget från
      oktober. Ökningen beror på att den föreslagna utbildningssatsningen för externa uppdrag
      förutsätter att en person projektanställs för att förverkliga satsningen. Projektet presenteras
      närmare i en separat bilaga.

      Kostnadsbudgetens indelning
      Kostnadsbudgeten delas in i sju programgrupper (bilaga 3). Tillsammans speglar dessa
      Amnestys verksamhet. Varje programgrupp delas i sin tur in i olika program och sedan än
      mer detaljerat i delprogram (bilaga 4).

      Fast och disponibel del av budgeten
      Enligt styrelsebeslut ska budgeten delas upp i fast och disponibel del. Den fasta delen
      kommer i stort att vara sig lik från år till år och ska innehålla sådana kostnader som är
      nödvändiga för att en svensk sektion ska kunna upprätthållas. De disponibla delarna är
      alla övriga budgeterade kostnader och de får användas först efter styrelsebeslut.
      Budgeten innehåller disponibla delar för beslut i december 2008 samt juni 2009.

      Budgetmötet i oktober gav rekommendationer om att den disponibla delen i budgeten för
      beslut i juni borde vara signifikant större än tidigare år. I budgeten för 2009 så uppgår den
      disponibla delen för beslut i juni till 3 023 tkr att jämföra med 1 281 tkr 2008.


      Här följer en redogörelse för huvuddragen i arbetet inom programgrupperna. Förslag på ny
      och utökad verksamhet har kursiverats. Större förändringar i budgeten sedan förra
      budgetförslaget kommenteras särskilt.

      Kampanj
      I programgruppen ingår Kampanjer & aktioner, Sommarkampanj, Blixtaktioner,
      Kortkampanjen, Flykting och migration samt från och 2009 arbetet med
      Ekonomiska relationer och företag.

      I enlighet med sektionens kampanjstrategi kommer kampanjarbetet att fokuseras till större
      kampanjer,vilket under 2009 främst kommer att innebära ytterligare interna
      utbildningsinsatser samt lansering av den globala Dignity-kampanjen. Även Sveriges
      ordförandeskap i EU kommer att uppmärksammas genom en övergripande kampanj med
      fokus bl.a. på diskriminering, rättighetsinskränkningar i spåren av "kriget mot terrorismen”
      samt asyl- och migrationsfrågor. Större externa konferenser planeras inom ramen för
      bägge kampanjerna .

      Sommarkampanjen kommer inte att kunna genomföras på det sätt som presenterats tidigare
      eftersom samarbetspartnern United Stage har meddelat att ingen större turné kommer att
      genomföras sommaren 2009. I stället planeras en mindre sommaraktivitet i egen regi och
      kostnaderna beräknas bli 255 tkr lägre än vad som angavs i budgetförslaget från oktober.

      Blixtaktionerna kommer att finnas kvar i samma form som tidigare år. Eftersom distributionen
      av blixtaktioner numera är elektronisk finns det inga direkta kostnader förutom lönekostnader.

      Kortkampanjen kommer även fortsättningsvis att komma ut med 11 nummer per år.
      Under 2009 är ambitionen att kunna erbjuda prenumeranterna att betala via autogiro
      vilket förhoppningsvis kommer ledatill lägre avhopp men också att vi kan använda
      Kortkampanjen som uppgraderingsprodukt i våra telefonaktiviteter.

      Amnesty är en av medlemsorganisationerna i Rådgivningsbyrån för asylsökande och
      flyktingar(RGB). RGB ger gratis rådgivning samt kan agera ombud i ärenden som rör
      såväl asyl som humanitära skäl. Amnesty hänvisar människor ur båda dessa kategorier
      till RGB. Medlemsavgiften är 100 tkr, resterande 130 tkr är ett frivilligt bidrag. De frivilliga
      bidragen är en förutsättning för RGB:s överlevnad.
      Sverige har ordförandeskapet i EU under hösten 2009. Olika former av aktiviteter är på
      planeringsstadiet för att knyta samman utestående asylrättsliga och migrationsrättsliga
      frågor inom ramen för det gemensammaeuropeiska asylsystemet (CEAS).

      Ekonomiska relationer och företag är ett nytt program som uppstår i och med att Amnesty
      Business Group integreras i sektionen. Arbetet under 2009 kommer bl. a att fokuseras på
      dialog och utbildning gentemot företag inom råvaru- energi- och säkerhetsbranschen,
      påverkansarbete gentemot Exportkreditnämnden och relevanta myndighetergällande
      kreditgivning till företag samt alliansbyggandemed "progressiva" företag för bindande
      regler och ramverk på CSR-området.


      Information och kommunikation
      Till programmet räknas Lobby- och mediaarbete, MR-info, Amnesty Press (AP),
      Amnestyakademin och övrig extern utbildning, Sneställt samt arbetet för en
      Tillgänglig hemsida.

      Största delen av Lobbyverksamhet avser årets avgift till EU-föreningen (584 tkr) men
      även kostnader för deltagande i Almedalen och på MR-dagarna ingår i programmet.

      Programmet Mediaarbete budgeterar för pressklipp och bevakning samt inköp av
      Årsrapporten från IS.
      Varje år genomförs en marknadsundersökning bland journalister där de får uttala
      sig om företags och organisationers externa kommunikation, trovärdighet, service
      och undersökningen finns med i budgeten 2009.

      I programmet MR-info budgeteras för inköp av rapporter samt arbetsmaterial från IS.

      Amnesty Press föreslås ha fem nummer under 2009, lika många som 2008, de ökade
      kostnaderna beror på att upplagan ökar i takt med medlemsutvecklingen. En extra
      budgetpost om 50 tkr som avser kostnader för att ge ut AP som taltidning har lagts
      till i budgeten.

      Enligt MR- och medlemsutbildningsstrategin ska vi erbjuda utbildning om mänskliga
      rättigheter i Amnestyakademin. Via utbildning ska vi synliggöra vårt arbete för fler i det
      svenska samhället. Utbildning är också ett medel för att öka aktivismen och mångfalden
      och stärka vårt kampanjarbete. På sikt ska kursavgifterna i Amnestyakademin täcka de
      kostnader som finns i Amnestyakademin.
      Under 2009 inleder vi en långsiktig samverkan med Riksidrottsförbundet. Amnesty ska
      medverkatill ökade kunskaper kring mänskliga rättigheter inom Riksidrottsförbundet
      och dess medlemsförbund.

      Sneställt behandlar frågor om könsroller och diskriminering av kvinnor. Projektet
      bekostades från början med medel från Arvsfonden men bedrivs nu i mindre omfattning
      i egen regi. Kostnaderna inom programmet avser träffar och utbildning för
      informationsnätverket samt framtagande av nytt material.

      Dokumentärfilmsprojektet Angeläget som riktar sig till ungdomar fortsätter 2009. Även
      detta projekt var inledningsvis finansierat av Arvsfonden men drivs under 2009 till 50%
      i Amnestys regi, de övriga 50% bekostas av Kultur och Ungdom.

      En budgetpost är inlagd för att göra vår hemsida mer tillgänglig. Genom att tillhandahålla
      basinformation på lättläst svenska, och eventuellt teckenspråk och andra språk än
      svenska ger man fler personer möjlighet att ta del av och stödja Amnestys arbete.


      Stöd till aktivism
      I programgruppen ingår stöd till Specialgrupper, Grupper och distrikt, Insats, Distrikt
      Skåne/Blekinge, Distrikt Göteborg, Landprogram, Övrig utbildning, Ungdomsarbete,
      Utveckla aktivism samt Distrikt Stockholm.

      Insats är namnet på nya Grupptrycket och utgivningsplanen 2009 innefattar nio ordinarie
      nummer och tre temanummer.

      Under Övrig utbildning har kostnader för en 10 månaders projekttjänst, med syfte att
      ansvara för utbildningssatsningen för externa uppdrag, lagts till sedan förra budgetförslaget.
      Projektet presenteras närmare i en särskild bilaga ”Utbildningssatsning för externa uppdrag
      – intäktsmodell”.

      Ett nytt program 2009 är Utveckla aktivismen. I programbudgeten finns en projekttjänst
      med syfte att bland annatimplementera delar av sektionens ungdoms- och
      mångfaldsstrategii sektionens löpande arbete. För att öka antalet unga personer med utländsk
      bakgrund i Amnesty finns det i programmeten satsning på riktad medlemsrekryteringgenom
      att utbilda ett antal Amnestyambassadörer ur målgruppen.
      Därutöver ska en utökning och mångfaldsatsning göras på Frivilligledarskapsprogrammet
      samt ett projektgenomföras för att öka mångfaldskompetensen inom Amnesty. Utöver
      dettaingår en fortsatt satsning på och stöd till Ungdomsråd och utåtriktade aktiviteter
      genomförda av ungdomsgrupper. Även en satsning på ICT (information and communication
      technology) med syfte att attrahera ochmobiliseranya målgrupper genom sms och webben
      kommer genomföras.


      Medlemmar och organisation
      Programgruppen avser kostnader för Årsmötet, Budgetmötet, Intersektionella möten, ICM,
      Styrelsen, Valberedningen, Granskningskommittén samt Oförutsedda utgifter.

      ICM är det internationella rådsmötet som hålls vartannat år. Budgeten räknar med sex
      deltagare på ICM 2009.


      Insamlingsarbete
      Inom programgruppen ingår F2F, Telemarketing, Insamling och marknadsföring samt
      material.

      Kostnaderna för programgruppen insamlingsarbete budgeteras till 10 546 tkr att jämföra
      med 11 758 tkr 2008. Minskningen beror främst på att budgeten för F2F liksom intäkterna
      är lägre och anpassade till den storlek på F2F-program vi anser kunna driva under 2009.
      Det har också skett en del omfördelning mellan konton för att rymma mer utveckling.

      Under 2009 kommer vi att bibehålla aktivitetsnivån inom telemarketing, direktmarknadsföring
      och F2F (något lägre än prognostiserat utfall 2008) för att upprätthålla en fortsatt intäktsökning
      från våra basområden i fundraisingstrategin. Vi kommer även fortsättningsvis bedriva värvning
      med basi Stockholm, Göteborg och Malmö men under en kortare tidsperiod i Malmö och
      Göteborg.

      Under 2009 kommer vi att större utsträckning arbeta med utveckling inom
      fundraisingområdet, till exempel genom att utveckla nya värvningskanaler för att bredda
      fundraisingarbetet samt bearbeta nya målgrupper utifrån mångfalds- och ungdomsstrategin.
      Vi kommer också att i högre grad arbeta med utvecklingsområdet stora gåvor från individer
      samt samarbeten med nya målgrupper som t ex stiftelser/fonder. I detta ingår samarbetet
      med Postkodlotteriet som innebär ökade intäkter till Amnestys verksamhet, ökad synlighet
      i grupper som vi normaltinte når med vår kommunikation, men också aktiviteter från Amnestys
      sida för att marknadsföra samarbetet. Området företagssamarbeten kommer att tonas ner
      utifrån Amnestys riktlinjer för samarbete med företag.

      Utöver de direkt intäktsgenererande aktiviteterna kommer vi att fortsätta att satsa på
      stödområdena i fundraisingstrategin genom att prioritera "brandingarbetet" (One Amnesty)
      och att stärka vårt varumärke genom att ännu tydligare än tidigare samla kommunikationen
      under ett tak. En fortsättning på rebrandingprojektet finns i budget där vi vill fortsätta
      implementeringen av vår nya grafiska profil i rörelsen. Dessutom vill vi intensifiera arbetet
      med utvecklingen av internet och annan digital teknik för att nå nya målgrupper men också
      underlätta för människor att skänka en gåva eller bli medlem.

      Amnestyfonden och sektionen bedriver gemensam insamling. Amnestyfondens andel av
      insamlingskostnaderna budgeteras till 1 185 tkr.

      Gemensamma kostnader
      Här budgeteras för Sekretariatet, Verksamhetsutveckling, IT, Tryckeri, Avskrivningar och
      Personalkostnader.

      Personalkostnaderna beräknas till 18 341 tkr vilket är 1 608 tkr högre än 2008.
      Tre nya tjänster ingår i budgeten 2009: två nya tjänster inom kampanj resp fundraising
      som en konsekvens av omorganisationen samt att en tjänst från ABG flyttas över till
      sektioneni samband med ABG:s integrering.

      Det föreslagna fasta tjänsteutrymmet 2009 för sektionens anställda (exkl Amnestyfonden)
      motsvarar 34 tjänster. Det fasta tjänsteutrymmet per sista september 2008 var 31 tjänster,


      Internationella rörelsen
      IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Bidraget
      beräknas efter hur stora intäkter vi har med avdrag för vissa insamlingskostnader. Kostnaden
      för 2009 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2006 och
      2007, reserv från 2007 att upplösa samt en reservering för IS-avgiften 2011 baserad på
      avgiftsunderlag 2008 och 2009. IS-avgiften 2009 är beräknad till 18 037 tkr.

      I programgruppen finns även en budgetpost för internationella samarbeten som avser besök till
      och från andra sektioner.


      Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI)
      SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst
      75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får
      alltså som mest 25 % av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader.
      SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan
      lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

      Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI) kommer under 2009 att byta namn till Svensk
      Insamlingskontroll (SFI).


      2004
      2005
      2006
      2007
      Prognos 2008
      Prognos 2009
      Verksamhetsintäkter
      37 953
      43 967
      50 281
      53 353
      58 596
      63 335
      Ändamålskostnader
      27 646
      28 898
      37 709
      40 807
      45 490
      49 115
      Insamlingskostnader
      7 377
      7 647
      7 715
      5 873
      6 988
      7 560
      Administrationskostnader
      2 924
      3 089
      3 411
      5 246
      5 841
      6 600
      Ändamålskostnader 75 % regeln
      73 %
      65 %
      75 %
      76 %
      77,6 %
      77,5 %
      Insamling & administration 25 % regeln
      27 %
      24 %
      22 %
      21 %
      21,9 %
      22,5 %




      Reserverna

      I budgetmanualen sägs: " Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj 2003),
      valt att dela in det egna kapitalet i tre delar; en budgetbaserad reserv, en Humanfondsreserv
      och en resterandedel (ibland kallad "överreserven")”. Den Budgetbaserade reserven ska enligt
      styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella normen så att den omfattar 75 % av
      personalkostnader och 25 % av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader
      inkluderande avskrivningar. Skillnaden mellan det som ska finnas i reserven och det totala
      egna kapitalet blir en "överreserv".

      Beräkningen av det utgående egna kapitalet 2009 utgår från prognosen för 2008 och
      beräknas uppgå till 17 928 tkr. Det bundna reservkravet ökar med 1 206 tkr eftersom
      budgeterade personalkostnader ökar och uppgår till 14 201 tkr. Den utgående
      Humanfondsreserven 2009 beräknas till noll. Humanfondsreserveringen om 1 695 tkr som
      avsattes 2007 upplöses och övergår till överreserven. Varken prognosen för 2008 eller 2009
      visar på att utfallet från Humanfonden kommer att överstiga budget så inga nya avsättningar
      tillkommer.Den s k överreserven uppgår till 3 727 tkr.




      Förslag till beslut om 2009 års budget

      Sekretariatet föreslår styrelsen

      att budgeten antas.



      Bilagor:

      1. Sammanfattning budget 2009.
      2. Intäktsbudget 2009
      3. Kostnadsbudget 2009.
      4. Programbudget 2009.
      5. Direkta samt fördelade programkostnader, budget 2009.
      6. Förändringar i budgeten efter styrelsens oktobermöte.
      7. Kostnadsbudget 2009 med hänvisningar till etappmål och strategier.