- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Budget 2009 Underlag till styrelsemöte 6 december 2008
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 19 november 2008
Budget 2009
Inledning
Bakgrund
Sekretariatet lämnade till budgetmötet och styrelsens oktobermöte ett förslag till budget 2009.
Styrelsen gav på sitt oktobermöte sekretariatet i uppdrag att göra vissa ändringar/tillägg i
budgeten. De ändringar som gjorts i budgeten redovisas i bilaga 6.
Budgetförslaget bygger i övrigt på:
- Handlingsplanen 2004-2010 och etappmålen 2009-2010.
- Strategierna för fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning, aktivism samt
ungdomsarbete.
- Styrelsens direktiv från junimötet.
- De begränsningar som ges av Stiftelsen för insamlingskontroll.
- De reservkrav som styrelsen beslutat om.
I bilaga 7 finns hänvisningar till aktuella etappmål och strategier efter de olika programmen.
Verksamhet som är nödvändig för att upprätthålla en sektion och ett sekretariat betecknas
som basverksamhet. För en mer specificerad uppdelning av personalkostnaderna hänvisas
till bilaga 5.
Handlingsplanen för 2004–2010 fastställdes av årsmötet i Hallunda 2004. Följande områden
prioriteras i handlingsplanen:
- Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
- Slå vakt om kvinnors rättigheter
- Skydda flyktingars rättigheter
- Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
- Öka aktivismen
- Skapa en dynamisk organisation
- Växa
tidsperiod. Hur etappmålen ska uppnås konkretiseras i en speciell målstyrningsbilaga.
Budgetenär ett redskap för att dessa mål ska kunna nås.
Strategier
Styrelsen kommer i december att fatta beslut om en mångfaldsstrategi för sektionen som vi
i stor utsträckning redan tagit hänsyn till i budgetförslaget. De olika strategierna behandlas
under respektive programområde.
Styrelsens beslut från oktobermötet som påverkar budgeten 2009
Styrelsen beslutade på sitt oktobermöte:
att intäkts- och kostnadsramar höjs så att det finns såväl intäkter som resurser för att driva
vidare ABG enligt ny intäktsmodell,
att styrelsen ställer sig bakom budgetmötets rekommendationer gällande en signifikant
ökning av de disponibla delarna i nästa års budget.
Intäktsbudget
(Bilaga 2)
Inledning
Intäktsbudgeten utgår ifrån prognos och enskilda aktiviteters resultat för 2008. På styrelsens
oktobermöte gavs sekretariatet i uppdrag att ta fram ett förslag till en intäktsmodell för en
utbildningssatsning gentemot företag efter Amnesty Business Groups integrering i sektionen.
Som en följd av det så beräknas intäkterna att öka med 215 tkr jämfört med det förra
budgetförslaget och beräknas till 63 335 tkr. I en separat bilaga redovisas
utbildningssatsningen närmare.
Amnesty är har precis blivit förmånstagare i Postkodlotteriet. Budgeten 2009 innehåller
tillsvidare inte intäkter från Postkodlotteriet. Budgetkonsekvenserna beroende på
Postkodlotteriet redovisas närmare i ett separat underlag.
Nedan följer en kort sammanfattning av intäktsbudgeten uppdelad på intäktsslag. Från
och med budgeten 2009 har intäkternas benämningar och uppställning anpassats till
att följa FRII:s riktlinjer för redovisning.
Medlemsavgifter
Intäkterna från medlemsavgifter budgeteras till 17 985 tkr.
Insamlade medel
Intäktsgruppen insamlade medel beräknas uppgå till 43 530 tkr efter att Amnestyfondens
andel räknats bort.
Nedan följer en genomgång av de intäktsslag som finns inom intäktsgruppen.
Intäkterna från Grupper och distrikt budgeteras till 3 800 tkr. Anledningen till att intäktsslaget
bedöms öka jämfört med tidigare år är att ABG:s tillgångar i samband med integreringen
tillfaller sektionen samt att grupper och distrikt i samband med att gruppavgiften försvinner
förväntas ha möjlighet att i större utsträckning ge bidrag till sektionen.
Intäkterna från Insamlingsbrev minskar stadigt då vi har en mindre grupp givare som betalar
via inbetalningskort, och budgeteras till 2 000 tkr.
Gåvor via autogiro budgeteras till 33 600 tkr. Budgeten 2009 räknar med en nyvärvning av
7 500 nya medlemmar via face-to-face (F2F). Under 2008 värvades ca 9 000 nya
medlemmar via F2F.
Gåvor från organisationer budgeteras till 350 tkr.
Intäkterna från Företagsamarbete och Företagsgåvor begränsas av de nya riktlinjerna för
företagssamarbeten och budgeteras lågt.
Övriga insamlingsaktiviteter och ospecificerade gåvor budgeteras i nivå med tidigare år.
Intäkterna från Testamenten är svårbudgeterade och budgeten baseras på ett snitt av utfallet
de senaste fem åren.
Humanfonden budgeteras i enlighet med styrelsebeslut till 70 % av beräknad utdelning den
sista april i år.
Amnestyfondens andel är enligt avtalet om gemensam insamling 11 % av insamlade medel.
Försäljning
I intäktsgruppen ingår förutom försäljning och prenumerationer även Amnestyakademin och
Uppdragsutbildningar. Intäkterna från uppdragsutbildningar beräknas till 465 tkr och det är en
ökning med 215 tkr jämfört med budgetförslaget från oktober. Intäktsgruppen budgeteras till
1 500 tkr i sin helhet.
Bidrag
Budgeten räknar inte med några bidrag från Arvsfonden eller liknande eftersom inga
ansökningar planeras.
Kostnadsbudget
(Bilaga 3)
Inledning
Budgetramen 2009 uppgår till 63 335 tkr vilket är 215 tkr mer än i budgetförslaget från
oktober. Ökningen beror på att den föreslagna utbildningssatsningen för externa uppdrag
förutsätter att en person projektanställs för att förverkliga satsningen. Projektet presenteras
närmare i en separat bilaga.
Kostnadsbudgetens indelning
Kostnadsbudgeten delas in i sju programgrupper (bilaga 3). Tillsammans speglar dessa
Amnestys verksamhet. Varje programgrupp delas i sin tur in i olika program och sedan än
mer detaljerat i delprogram (bilaga 4).
Fast och disponibel del av budgeten
Enligt styrelsebeslut ska budgeten delas upp i fast och disponibel del. Den fasta delen
kommer i stort att vara sig lik från år till år och ska innehålla sådana kostnader som är
nödvändiga för att en svensk sektion ska kunna upprätthållas. De disponibla delarna är
alla övriga budgeterade kostnader och de får användas först efter styrelsebeslut.
Budgeten innehåller disponibla delar för beslut i december 2008 samt juni 2009.
Budgetmötet i oktober gav rekommendationer om att den disponibla delen i budgeten för
beslut i juni borde vara signifikant större än tidigare år. I budgeten för 2009 så uppgår den
disponibla delen för beslut i juni till 3 023 tkr att jämföra med 1 281 tkr 2008.
Här följer en redogörelse för huvuddragen i arbetet inom programgrupperna. Förslag på ny
och utökad verksamhet har kursiverats. Större förändringar i budgeten sedan förra
budgetförslaget kommenteras särskilt.
Kampanj
I programgruppen ingår Kampanjer & aktioner, Sommarkampanj, Blixtaktioner,
Kortkampanjen, Flykting och migration samt från och 2009 arbetet med
Ekonomiska relationer och företag.
I enlighet med sektionens kampanjstrategi kommer kampanjarbetet att fokuseras till större
kampanjer,vilket under 2009 främst kommer att innebära ytterligare interna
utbildningsinsatser samt lansering av den globala Dignity-kampanjen. Även Sveriges
ordförandeskap i EU kommer att uppmärksammas genom en övergripande kampanj med
fokus bl.a. på diskriminering, rättighetsinskränkningar i spåren av "kriget mot terrorismen”
samt asyl- och migrationsfrågor. Större externa konferenser planeras inom ramen för
bägge kampanjerna .
Sommarkampanjen kommer inte att kunna genomföras på det sätt som presenterats tidigare
eftersom samarbetspartnern United Stage har meddelat att ingen större turné kommer att
genomföras sommaren 2009. I stället planeras en mindre sommaraktivitet i egen regi och
kostnaderna beräknas bli 255 tkr lägre än vad som angavs i budgetförslaget från oktober.
Blixtaktionerna kommer att finnas kvar i samma form som tidigare år. Eftersom distributionen
av blixtaktioner numera är elektronisk finns det inga direkta kostnader förutom lönekostnader.
Kortkampanjen kommer även fortsättningsvis att komma ut med 11 nummer per år.
Under 2009 är ambitionen att kunna erbjuda prenumeranterna att betala via autogiro
vilket förhoppningsvis kommer ledatill lägre avhopp men också att vi kan använda
Kortkampanjen som uppgraderingsprodukt i våra telefonaktiviteter.
Amnesty är en av medlemsorganisationerna i Rådgivningsbyrån för asylsökande och
flyktingar(RGB). RGB ger gratis rådgivning samt kan agera ombud i ärenden som rör
såväl asyl som humanitära skäl. Amnesty hänvisar människor ur båda dessa kategorier
till RGB. Medlemsavgiften är 100 tkr, resterande 130 tkr är ett frivilligt bidrag. De frivilliga
bidragen är en förutsättning för RGB:s överlevnad.
Sverige har ordförandeskapet i EU under hösten 2009. Olika former av aktiviteter är på
planeringsstadiet för att knyta samman utestående asylrättsliga och migrationsrättsliga
frågor inom ramen för det gemensammaeuropeiska asylsystemet (CEAS).
Ekonomiska relationer och företag är ett nytt program som uppstår i och med att Amnesty
Business Group integreras i sektionen. Arbetet under 2009 kommer bl. a att fokuseras på
dialog och utbildning gentemot företag inom råvaru- energi- och säkerhetsbranschen,
påverkansarbete gentemot Exportkreditnämnden och relevanta myndighetergällande
kreditgivning till företag samt alliansbyggandemed "progressiva" företag för bindande
regler och ramverk på CSR-området.
Information och kommunikation
Till programmet räknas Lobby- och mediaarbete, MR-info, Amnesty Press (AP),
Amnestyakademin och övrig extern utbildning, Sneställt samt arbetet för en
Tillgänglig hemsida.
Största delen av Lobbyverksamhet avser årets avgift till EU-föreningen (584 tkr) men
även kostnader för deltagande i Almedalen och på MR-dagarna ingår i programmet.
Programmet Mediaarbete budgeterar för pressklipp och bevakning samt inköp av
Årsrapporten från IS.
Varje år genomförs en marknadsundersökning bland journalister där de får uttala
sig om företags och organisationers externa kommunikation, trovärdighet, service
och undersökningen finns med i budgeten 2009.
I programmet MR-info budgeteras för inköp av rapporter samt arbetsmaterial från IS.
Amnesty Press föreslås ha fem nummer under 2009, lika många som 2008, de ökade
kostnaderna beror på att upplagan ökar i takt med medlemsutvecklingen. En extra
budgetpost om 50 tkr som avser kostnader för att ge ut AP som taltidning har lagts
till i budgeten.
Enligt MR- och medlemsutbildningsstrategin ska vi erbjuda utbildning om mänskliga
rättigheter i Amnestyakademin. Via utbildning ska vi synliggöra vårt arbete för fler i det
svenska samhället. Utbildning är också ett medel för att öka aktivismen och mångfalden
och stärka vårt kampanjarbete. På sikt ska kursavgifterna i Amnestyakademin täcka de
kostnader som finns i Amnestyakademin.
Under 2009 inleder vi en långsiktig samverkan med Riksidrottsförbundet. Amnesty ska
medverkatill ökade kunskaper kring mänskliga rättigheter inom Riksidrottsförbundet
och dess medlemsförbund.
Sneställt behandlar frågor om könsroller och diskriminering av kvinnor. Projektet
bekostades från början med medel från Arvsfonden men bedrivs nu i mindre omfattning
i egen regi. Kostnaderna inom programmet avser träffar och utbildning för
informationsnätverket samt framtagande av nytt material.
Dokumentärfilmsprojektet Angeläget som riktar sig till ungdomar fortsätter 2009. Även
detta projekt var inledningsvis finansierat av Arvsfonden men drivs under 2009 till 50%
i Amnestys regi, de övriga 50% bekostas av Kultur och Ungdom.
En budgetpost är inlagd för att göra vår hemsida mer tillgänglig. Genom att tillhandahålla
basinformation på lättläst svenska, och eventuellt teckenspråk och andra språk än
svenska ger man fler personer möjlighet att ta del av och stödja Amnestys arbete.
Stöd till aktivism
I programgruppen ingår stöd till Specialgrupper, Grupper och distrikt, Insats, Distrikt
Skåne/Blekinge, Distrikt Göteborg, Landprogram, Övrig utbildning, Ungdomsarbete,
Utveckla aktivism samt Distrikt Stockholm.
Insats är namnet på nya Grupptrycket och utgivningsplanen 2009 innefattar nio ordinarie
nummer och tre temanummer.
Under Övrig utbildning har kostnader för en 10 månaders projekttjänst, med syfte att
ansvara för utbildningssatsningen för externa uppdrag, lagts till sedan förra budgetförslaget.
Projektet presenteras närmare i en särskild bilaga ”Utbildningssatsning för externa uppdrag
– intäktsmodell”.
Ett nytt program 2009 är Utveckla aktivismen. I programbudgeten finns en projekttjänst
med syfte att bland annatimplementera delar av sektionens ungdoms- och
mångfaldsstrategii sektionens löpande arbete. För att öka antalet unga personer med utländsk
bakgrund i Amnesty finns det i programmeten satsning på riktad medlemsrekryteringgenom
att utbilda ett antal Amnestyambassadörer ur målgruppen.
Därutöver ska en utökning och mångfaldsatsning göras på Frivilligledarskapsprogrammet
samt ett projektgenomföras för att öka mångfaldskompetensen inom Amnesty. Utöver
dettaingår en fortsatt satsning på och stöd till Ungdomsråd och utåtriktade aktiviteter
genomförda av ungdomsgrupper. Även en satsning på ICT (information and communication
technology) med syfte att attrahera ochmobiliseranya målgrupper genom sms och webben
kommer genomföras.
Medlemmar och organisation
Programgruppen avser kostnader för Årsmötet, Budgetmötet, Intersektionella möten, ICM,
Styrelsen, Valberedningen, Granskningskommittén samt Oförutsedda utgifter.
ICM är det internationella rådsmötet som hålls vartannat år. Budgeten räknar med sex
deltagare på ICM 2009.
Insamlingsarbete
Inom programgruppen ingår F2F, Telemarketing, Insamling och marknadsföring samt
material.
Kostnaderna för programgruppen insamlingsarbete budgeteras till 10 546 tkr att jämföra
med 11 758 tkr 2008. Minskningen beror främst på att budgeten för F2F liksom intäkterna
är lägre och anpassade till den storlek på F2F-program vi anser kunna driva under 2009.
Det har också skett en del omfördelning mellan konton för att rymma mer utveckling.
Under 2009 kommer vi att bibehålla aktivitetsnivån inom telemarketing, direktmarknadsföring
och F2F (något lägre än prognostiserat utfall 2008) för att upprätthålla en fortsatt intäktsökning
från våra basområden i fundraisingstrategin. Vi kommer även fortsättningsvis bedriva värvning
med basi Stockholm, Göteborg och Malmö men under en kortare tidsperiod i Malmö och
Göteborg.
Under 2009 kommer vi att större utsträckning arbeta med utveckling inom
fundraisingområdet, till exempel genom att utveckla nya värvningskanaler för att bredda
fundraisingarbetet samt bearbeta nya målgrupper utifrån mångfalds- och ungdomsstrategin.
Vi kommer också att i högre grad arbeta med utvecklingsområdet stora gåvor från individer
samt samarbeten med nya målgrupper som t ex stiftelser/fonder. I detta ingår samarbetet
med Postkodlotteriet som innebär ökade intäkter till Amnestys verksamhet, ökad synlighet
i grupper som vi normaltinte når med vår kommunikation, men också aktiviteter från Amnestys
sida för att marknadsföra samarbetet. Området företagssamarbeten kommer att tonas ner
utifrån Amnestys riktlinjer för samarbete med företag.
Utöver de direkt intäktsgenererande aktiviteterna kommer vi att fortsätta att satsa på
stödområdena i fundraisingstrategin genom att prioritera "brandingarbetet" (One Amnesty)
och att stärka vårt varumärke genom att ännu tydligare än tidigare samla kommunikationen
under ett tak. En fortsättning på rebrandingprojektet finns i budget där vi vill fortsätta
implementeringen av vår nya grafiska profil i rörelsen. Dessutom vill vi intensifiera arbetet
med utvecklingen av internet och annan digital teknik för att nå nya målgrupper men också
underlätta för människor att skänka en gåva eller bli medlem.
Amnestyfonden och sektionen bedriver gemensam insamling. Amnestyfondens andel av
insamlingskostnaderna budgeteras till 1 185 tkr.
Gemensamma kostnader
Här budgeteras för Sekretariatet, Verksamhetsutveckling, IT, Tryckeri, Avskrivningar och
Personalkostnader.
Personalkostnaderna beräknas till 18 341 tkr vilket är 1 608 tkr högre än 2008.
Tre nya tjänster ingår i budgeten 2009: två nya tjänster inom kampanj resp fundraising
som en konsekvens av omorganisationen samt att en tjänst från ABG flyttas över till
sektioneni samband med ABG:s integrering.
Det föreslagna fasta tjänsteutrymmet 2009 för sektionens anställda (exkl Amnestyfonden)
motsvarar 34 tjänster. Det fasta tjänsteutrymmet per sista september 2008 var 31 tjänster,
Internationella rörelsen
IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Bidraget
beräknas efter hur stora intäkter vi har med avdrag för vissa insamlingskostnader. Kostnaden
för 2009 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2006 och
2007, reserv från 2007 att upplösa samt en reservering för IS-avgiften 2011 baserad på
avgiftsunderlag 2008 och 2009. IS-avgiften 2009 är beräknad till 18 037 tkr.
I programgruppen finns även en budgetpost för internationella samarbeten som avser besök till
och från andra sektioner.
Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI)
SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst
75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får
alltså som mest 25 % av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader.
SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan
lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.
Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI) kommer under 2009 att byta namn till Svensk
Insamlingskontroll (SFI).
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
Prognos 2008
|
Prognos 2009
| |
Verksamhetsintäkter |
37 953
|
43 967
|
50 281
|
53 353
|
58 596
|
63 335
|
Ändamålskostnader |
27 646
|
28 898
|
37 709
|
40 807
|
45 490
|
49 115
|
Insamlingskostnader |
7 377
|
7 647
|
7 715
|
5 873
|
6 988
|
7 560
|
Administrationskostnader |
2 924
|
3 089
|
3 411
|
5 246
|
5 841
|
6 600
|
Ändamålskostnader 75 % regeln |
73 %
|
65 %
|
75 %
|
76 %
|
77,6 %
|
77,5 %
|
Insamling & administration 25 % regeln |
27 %
|
24 %
|
22 %
|
21 %
|
21,9 %
|
22,5 %
|
Reserverna
I budgetmanualen sägs: " Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj 2003),
valt att dela in det egna kapitalet i tre delar; en budgetbaserad reserv, en Humanfondsreserv
och en resterandedel (ibland kallad "överreserven")”. Den Budgetbaserade reserven ska enligt
styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella normen så att den omfattar 75 % av
personalkostnader och 25 % av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader
inkluderande avskrivningar. Skillnaden mellan det som ska finnas i reserven och det totala
egna kapitalet blir en "överreserv".
Beräkningen av det utgående egna kapitalet 2009 utgår från prognosen för 2008 och
beräknas uppgå till 17 928 tkr. Det bundna reservkravet ökar med 1 206 tkr eftersom
budgeterade personalkostnader ökar och uppgår till 14 201 tkr. Den utgående
Humanfondsreserven 2009 beräknas till noll. Humanfondsreserveringen om 1 695 tkr som
avsattes 2007 upplöses och övergår till överreserven. Varken prognosen för 2008 eller 2009
visar på att utfallet från Humanfonden kommer att överstiga budget så inga nya avsättningar
tillkommer.Den s k överreserven uppgår till 3 727 tkr.
Förslag till beslut om 2009 års budget
Sekretariatet föreslår styrelsen
att budgeten antas.
Bilagor:
1. Sammanfattning budget 2009.
2. Intäktsbudget 2009
3. Kostnadsbudget 2009.
4. Programbudget 2009.
5. Direkta samt fördelade programkostnader, budget 2009.
6. Förändringar i budgeten efter styrelsens oktobermöte.
7. Kostnadsbudget 2009 med hänvisningar till etappmål och strategier.