Alkoholpolicy Underlag till styrelsemöte 6 december 2008

Datum: 14 november 2008

Förslag till alkoholpolicy

Inledning
På årsmötet i Västerås 2008 beslutades att den svenska sektionen ska anta en alkoholpolicy (beslut 34):

att uppdra åt styrelsen att utarbeta ett förslag till policy för reglering av alkoholförtäring inom svenska Amnesty,

att förslaget/policyn ska läggas fram vid årsmötet 2009.

I juni 2008 beslutade styrelsen att ge sekretariatet i uppdrag att tillsammans med Ungdomsrådet ta fram ett förslag till alkoholpolicy.

Bakgrund till alkoholpolicyn

Vid framtagandet av alkoholpolicyn har följande faktorer beaktats gällande svenska sektionen och organisationens inställning till alkohol och medlemmar.

- Amnesty har som organisation inga moraliska värderingar kring produktion, försäljning eller förtäring av alkohol.
- Amnesty betraktar sina medlemmar, både unga och gamla, som ärliga och ansvarsfulla.
- Amnesty inser vikten av gemenskap och trivsel, och verkar aktivt för att alla medlemmar ska känna sig välkomna, inkluderade och trygga i samband med alla medlemsarrangemang.

Svenska sektionen genomför regelbundet arrangemang där det serveras alkohol, vilket ytterst sällan har lett till några problem. Många ser bruk av alkohol som trevligt, festligt och naturligt, vissa personer har lättare att slappna av i sociala situationer när de dricker alkohol och de flesta har inga problem att hantera alkohol eller personer som är lätt berusade. Samtidigt är det viktigt att respektera att vissa medlemmar kan ha problem att kontrollera sitt drickande. Det kan också hända att personer med negativa erfarenheter av alkohol, t ex personer som har anhöriga med alkoholproblem, kan uppleva drickandet i sig som obehagligt även om ingen beter sig olämpligt. Medlemmar kan också ha problem att vistas där alkohol förekommer p g a moralisk eller kulturell övertygelse.

Alkoholpolicy

Inledning, definitioner och begränsningar
Denna policy gäller alla arrangemang som riktar sig till medlemmar inom Amnesty, t ex utbildningar, möten, träffar, läger, seminarier, resor etc. Av språkliga skäl kommer enbart ordet arrangemang att användas i denna policy. Denna policy tar även upp riktlinjer i samband med externa aktiviteter, arrangerade av Amnesty. Det eventuella arbetsgivaransvar som kan vara kopplat till alkohol och alkoholism tas dock inte upp i denna policy. Policyn utgår ifrån att Amnesty som organisation inte har några moraliska värderingar kring produktion, försäljning eller förtäring av alkohol.

Amnestys definition av "unga" är medlemmar i åldrarna 14-25 år. Det hindrar dock inte att personer under 14 år och över 25 år kan medverka i samband med arrangemang som riktar sig till unga inom Amnesty, och dessa personer omfattas då självklart av samma regler.

Alkohol i samband med medlemsarrangemang
- Det finns inga hinder mot att servera alkohol i samband med medlemsarrangemang, eller mot att vistas i miljöer där det serveras alkohol, detta oavsett om det finns deltagare under 18 år närvarande. (Om arrangemanget enbart eller huvudsakligen riktar sig till unga gäller andra regler, se nedan.)
- I den information som går ut till anmälda deltagare ska det framgå om alkohol kommer att serveras.
- Ledare/ansvariga ska vidta åtgärder för att undvika att deltagare känner sig exkluderade på grund av att de inte dricker alkohol.
- Amnesty tolererar aldrig aggressivt, kränkande eller trakasserande beteende. Ledare/ansvariga för medlemsarrangemang har alltid en skyldighet att hantera klagomål och omedelbart ingripa ifall någon tappar kontrollen över sitt drickande eller uppträder störande eller provocerande.
- Medlemmar har en moralisk skyldighet att se till att deras drickande inte hindrar dem att tillgodogöra sig innehållet i arrangemanget.

Alkohol i samband med arrangemang som enbart eller huvudsakligen riktar sig till unga
- I Sverige är det inte tillåtet att dricka alkohol innan 18 års ålder, och detta gäller självklart även inom Amnesty.
- Målsmans underskrift krävs inte för att personer under 18 år ska delta på Amnestys utbildningar. Om någon allvarlig incident som inbegriper alkohol skulle inträffa har Amnesty dock en skyldighet att kontakta förälder/målsman angående detta.
- Alkohol bör inte förekomma i samband med arrangemang som riktar sig till personer under 18 år, även om en majoritet av deltagarna skulle vara myndiga.
- Om ett arrangemang inbegriper besök på restaurang/krog med alkoholrättigheter bör inga ledare eller deltagare konsumera alkohol.

Alkoholförtäring bland anställda och förtroendevalda
- Inget hindrar att anställda eller förtroendevalda dricker alkohol i samband med medlemsarrangemang, så länge de klarar att sköta sina arbetsuppgifter på fullgott sätt.
- Som formella representanter för organisationen har förtroendevalda och anställda ett större ansvar än övriga medlemmar att vara representativa och uppträda på ett trevligt och korrekt sätt, även i situationer där man inte har några konkreta arbetsuppgifter eller uppdrag.

Ohälsa
- Alkohol kan påverka personers hälsa och välbefinnande negativt. Amnesty har dock inget ansvar att se till att medlemmar undviker huvudvärk, illamående, trötthet, ångest eller andra former av ohälsa kopplade till alkoholförtäring. Det ansvaret ligger helt på den enskilda medlemmen.

Betalning av alkohol
- Amnesty bör generellt sett inte betala för alkohol.
- I undantagsfall kan Amnesty dock stå för alkohol i måttlig omfattning, t ex en välkomstdrink, ett glas vin eller öl till maten eller en present i form av alkohol.

Alkoholservering i samband med externa aktiviteter
- Inget hindrar att alkohol serveras i samband med aktiviteter som t ex konserter och fester, där Amnesty står som arrangör. Arrangerande enhet inom Amnesty har dock ett ansvar att se till att evenemanget följer gällande lagstiftning och föreskrifter, att agera preventivt mot de eventuella risker som kan vara förknippade med evenemanget, samt att omedelbart agera om några incidenter skulle inträffa.

Förslag till beslut

Vi föreslår styrelsen besluta

att anta förslaget till alkoholpolicy,

att denna policy träder i kraft omgående, samt

att policyn läggs fram för beslut på årsmötet i Lund 2009, i enlighet med beslut 34 från årsmötet i Västerås 2008.