Förslag till direktiv för uppdragsgrupp för organisationsutveckling Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2006

Från: Shirin Heidari
Datum: 10 augusti 2006

Förslag till direktiv för uppdragsgrupp för organisationsutveckling

Sedan Amnesty startade för 45 år sedan har mycket i organisationens arbete förändrats, inte minst under de senaste åren. Men fortfarande har vi kvar den organisationsstruktur som utarbetades efter de arbetsuppgifter vi hade då. Då, 1961, var konkurrensen om folks intresse och engagemang heller inte så stor som idag, och många andra organisationer kopierat Amnestys arbetssätt.

Därför behöver vi se över sektionens organisationsstruktur och finna nya sätt på hur vi bäst ska genomföra vårt arbete på ett sätt som lockar, gör det lätt och attraktivt att engagera sig, samtidigt som arbetet ska ge resultat.

En uppdragsgrupp ska utgå ifrån de arbetsuppgifter vi har idag och förutsättningslöst komma med förslag på hur vi i sektionen bäst kan organisera oss för att effektiv genomföra arbetsuppgifterna och uppnå resultat.

Uppdragsgruppen ska helst inte låsa sig vid de befintliga
strukturer i organisationen och nya innovativa modeller är mycket välkommen. Gruppen kan gärna ta in erfarenheter från andra aktivistorganisationer och experter.

Gruppen ska beakta styrelsens vision att sektionen ska växa genom ökad aktivism och mångfald och årsmötesbeslutet 2005: "Ett mångfalds- och jämställdhetsperspektiv ska genomsyra all verksamhet inom svenska sektionen av Amnesty International".