Förslag till stadgeändring Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2007

Datum: 12 januari 2007

Förslag till stadgeändring

Bakgrund

Amnesty ärver i sällsynta fall fastigheter. Inskrivningsmyndigheten är den myndighet hos tingsrätten som registrerar lagfarter. I ett fall när Amnesty ärvt en fastighet som sedan sålts hade köparen problem att få lagfart. Detta då Inskrivningsmyndigheten ansåg att det inte klart framgår av Amnestys stadgar att styrelsen får avyttra fastigheter.

I Amnestys nuvarande stadgar paragraf 6.4 sägs att

”Årsmöte och extra medlemsmöte är sektionens högsta beslutande organ. Styrelsen ansvarar för att årsmötets beslut genomförs och har övergripande ansvar för sektionens ekonomi och verksamhet”.

Som jämförelse står det t ex i Svenska Naturskyddsföreningens stadgar att

”Riksföreningens styrelse har rätt att inteckna, belåna eller avyttra fast egendom som tillhör riksföreningen.”

Inskrivningsmyndigheten får inte lämna råd. Vid förfrågan anser de dock att Svenska Naturskyddsföreningens stadgar uppfyller de krav de ställer.

Sekretariatet föreslår därför styrelsen att lämna ett förslag till årsmötet om stadgeändring avseende paragraf 6.4 enligt nedan.

Förslag till årsmötet: Stadgeändring av paragraf 6.4

Bakgrund

I sektionens stadgar paragraf 6.4 står att

I relativt sällsynta fall ärver sektionen fastigheter. Enligt Inskrivningsmyndigheten är inte paragraf 6.4 tillräcklig för att ge styrelsen befogenhet att sälja fastigheter. Inskrivningsmyndigheten kan därför inte bevilja köparen lagfart.

För att inte årsmötet skall behöva fatta beslut om fastighetsförsäljningar måste stadgarna ändras.

Förslag till beslut

Att till paragraf 6.4 i sektionens stadgar läggs följande mening: "Styrelsen har rätt att inteckna, belåna eller avyttra fast egendom som tillhör sektionen."