Styrelsemöte 8-9 december 2012

Varje styrelsemöte har sin egen karaktär beroende på vilka frågor som diskuteras. Denna gång tittade vi både framåt och bakåt i Fondens och Amnestys arbete.
Vi hade besök av Marianne Eyre som var den första fondsekreteraren när fonden startade sin verksamhet. Det var spännande att höra henne berätta och att jämföra hennes erfarenheter av fondens uppdrag med arbetet idag. Vi kom också överens om att det nog är dags att dokumentera fondens historia.
Vi behandlade också Amnestys och Fondens framtid. Vi befinner oss i en turbulent tid med stora kommande förändringar. Den kommande decentraliseringen av Amnestys verksamhet och dess påverkan på IS kommer också att ha stor betydelse för vad som händer i den Svenska Amnestyfonden i framtiden. Vi besökte sektionens styrelse dels för att berätta om fondens nuvarande verksamhet, dels för att få styrelsens syn på hur framtiden kommer att gestalta sig. Vi fick tillfälle att ställa en del frågor och också att komma med synpunkter relaterade till Fondens arbete. Sektionens styrelse kommer att föra upp frågeställningen på det kommande årsmötet.
En annan fråga som diskuterades var hur vi på bästa sätt kan möta distrikt och grupper som på olika sätt samlar in pengar och vill att dessa pengar skall användas för Fondens arbete. Mest aktuell är Lundagruppernas Bokloppis där man på ett framgångsrikt sätt samlar in bidrag till Fondens arbete. Vi bestämde att det skall finnas en person i Fondstyrelsen som för Fondens räkning kan ge förslag till lämpliga insamlingsområden.
Vi behandlade också en rad inkomna ansökningar. Arbetet på Afrika är omfattande. Det finns projekt såväl i Nigeria som i Republiken Kongo, Malawi, Uganda, Sydafrika och Demokratiska republiken Kongo. Latinamerika har inte haft så många ansökningar under en tid men denna gång fanns ansökningar från både Guatemala och Honduras. Utöver Afrika är Asien det idag mest frekventa området. Där bedrivs ett omfattande MR arbete som får stöd från Fonden.
Fonden ger stöd till organisationer som arbetar för att sprida kunskap om mänskliga rättigheter men ger också stöd till arbete mot dödsstraff, mot tortyr, juridisk hjälp i olika frågor och stöd till människor som förföljs för sin sexuella läggning. Ett område som tyvärr är aktuellt på flera håll i världen är stöd till projekt för människor som berövats sina bostäder. Detta gäller ibland grupper av ursprungs- befolkningar.

Bodil Hansson