Styrelsemöte Amnestyfonden 15 mars 2025

Den 15 mars samlades Amnestyfondens styrelse för det andra styrelsemötet för 2025 och det sjunde ordinarie styrelsemötet för 2024/2025. Mötet hölls fysiskt i Amnesty Sveriges lokaler i Stockholm. Övergripande punkter inkluderade årsredovisningen, förvaltningsberättelsen och verksamhetsberättelsen för 2024, nya rutiner för utbetalningar av biståndet samtde pågående processerna om fondens och människorättsbiståndets framtid. Styrelsen tackade också av Gunilla Odin, som efter mer än 20 år som personal på Amnestyfonden medverkade på sitt sista styrelsemöte.  

Amnestyfondens revisor från PwC föredrog arbetet som genomförts i samband med årsredovisningen för 2024. Revisorn hade inga anmärkningar och ansåg att det finns en god intern kontroll inom stiftelsen. Efter en diskussion om framtida rutiner i samband med att fonden går från två till en personal beslöt styrelsen att godkänna årsredovisningen, förvaltningsberättelsen och verksamhetsberättelsen.  

Mötet fortsatte sedan med att diskutera och besluta om uppdaterade rutiner kopplat till beslut och kontrasignering i banken, då tidigare rutiner inte är möjliga att följa längre då det endast kommer att finnas en personal hos Amnestyfonden. Verksamhetsutskottet presenterade därför ändringar i processen för kontrasignering av utbetalningar, där de föreslog att en beslutskommitté i styrelsen skulle införas för att kunna genomföra utbetalningar. Tanken är att styrelseledamöter ska vara med i beslutskommittén på kvartalsbasis och sedan rotera in andra ledamöter för kommande kvartal. Anpassningar i fondens arbetsordning hade också gjorts av utskottet och personalen för att spegla dessa förändringar. Styrelsen hade en god diskussion om hur arbetet för beslutskommittén skulle gå till och beslutade om att anta både processen kring beslutskommitté och den uppdaterade arbetsordningen. Styrelsen beslutade också om att ta över vissa arbetsuppgifter från personalen kopplat till styrelsemötena, för att fria upp tid för personalen som blir kvar.  

Styrelsen uppdaterades om den globala processen kring att stärka finansiering för människorättsbiståndet och avsiktsförklaringen mellan sektionen och fonden. Ett möte har skett mellan fondens ordförande, chefen för människorättsbiståndet på AIS samt Amnesty Sveriges generalsekreterare för att diskutera processen framåt för människorättsbiståndet. På mötet gavs chefen för människorättsbiståndet input för instiftande av en global arbetsgrupp som ska verka för att få till breddad finansiering för biståndet samt att på sikt titta på möjlig struktur för beslut om biståndet från ett globalt perspektiv. Amnestyfondens roll och funktion behöver här analyseras för att säkerställa att det dras lärdomar av tidigare erfarenheter. Det gjordes också tydligt att fonden kommer att fortsätta sitt arbete som tidigare innan det finns ett beslut om breddad finansiering. En möjlig sekondering av fondens personal till AIS diskuterades också på detta möte. Fondstyrelsen bedömde att mer information är nödvändigt att få på plats innan ett slutligt beslut kan tas om detta. Sektionen och fonden kommer i april att ha ett möte om operationaliseringen av den avsiktsförklaring som beslutades om i februari. Med anledning av dessa processer och de vägval som Amnestyfonden står inför kommer ett seminarium om detta att hållas under Amnesty Sveriges årsmöte. Styrelsen utsåg därför en arbetsgrupp som kunde arbeta med detta fram till årsmötet.  

På mötet diskuterade styrelsen framtid rutiner för Amnestyfondens personal, då fonden kommer att gå från två till en anställd vilket kommer att påverka flödet kring hur insatser godkänns och utbetalas. Styrelsen valde att gå vidare med ett förslag där en kommitté tar beslut med personalen och kontrasignerar i banken. Verksamhetsutskottet kommer att arbeta vidare med detta förslag till nästa styrelsemöte. Nedskärningarna för Amnesty Sverige har även gjort att kompetensen kring asylärenden har minskat betydande, vilket har gjort att en frivillig medlem i Amnesty har erbjudit att inkomma med input och analys vid sådana typer av ärenden. Fondstyrelsen var tacksam för detta erbjudande och antog det för att kunna genomföra bedömningar med god kvalitet i sådana ärenden framöver. 

Styrelsen tittade tillbaka på 2024 och de planer som respektive utskott hade upparbetat. Generellt var det god måluppfyllelse, där flera av de mål som inte nåtts kommer att fortsätta att arbetas med under 2025. 

Slutligen tackade styrelsen av Gunilla Odin, som arbetat på fonden i mer än 20 år och som medverkade på sitt sista styrelsemöte innan hennes pension. Detta gjorde genom att styrelseledamöter från de år som Gunilla arbetat med fonden hade skickat videohälsningar för att tacka Gunilla för det ovärderliga arbete hon hade gjort under årens lopp.  

Beslut som togs under styrelsemötet: 

· Att anta årsredovisningen och förvaltningsberättelsen för 2024.   

· Att anta Amnestyfondens verksamhetsberättelse för 2024.   

· Att anta rutinbeskrivning för beslutskommitté.    

· Att anta en reviderad arbetsordning för Amnestyfonden.  

 · Att inför kvartal 2 välja fyra styrelseledamöter (ej namngivna i denna styrelserapport) att ingå i beslutskommittén och att dessa personer äger rätt att två i förening teckna Stiftelsen Svenska Amnestyfondens bank- och postgirokonto.  

· Att Julle Bergenholtz-Foglander och Rebecka Jalvemyr(personal) deltar i samtalen om operationalisering av avsiktsförklaringen mellan Amnesty Sverige och Amnestyfonden.  

· Att bilda en arbetsgrupp med ansvar att förbereda workshop om fonden och människorättbiståndet till Amnesty Sveriges årsmöte.  

· Att den nya styrelsen ska utse sekreterare på konstituerande möte.  

· Att ordförandeparet ansvarar för dagordning och att bjuda in till kommande styrelsemöten (med stöd av fondsekreteraren för relevanta underlag).  

· Att införa stående punkt för lunch och fikaansvariga för kommande möte i dagordningen.   

· Att personalen deltar på ekonomiutskottets möten. I övrigt ska utskotten bjuda in personal till möten utifrån behov.   

Mötesrapporten är nedtecknad av Julle Bergenholtz-Foglander, ordförande