Specialgrupper:

Översättargruppen
..
          Amnesty Bulletinen 3/81

Amnestys juristgrupper – allt fler allt aktivare

Under senare år har många av Amnestys nationella sektioner uppmuntrat bildandet av juristgrupper inom Amnesty. Uppgifterna har varit att bistå organisationen både genom deltagande i kampanjer och s.k. Urgent Actions (Brådskande aktioner) och som rådgivare åt såväl sektionen som de lokala adoptionsgrupperna. Nedan följer ett sammandrag ur en rapport om juristgruppernas verksamhet i några länder. En del länder har tyvärr fått utgå på grund av utrymmesbrist.

Australien
          I delstaten Victoria håller en juristgrupp på att starta sin verksamhet. I Queensland träffas ett 50-tal jurister med olika bakgrund var annan månad. Själva arbetet bedrives i speciella underavdelningar med medlemmar intresserade av vissa problem sammanförda i samma avdelning.

Ekonomin klaras genom luncher till vilka gästföreläsare inbjudes. Tillställningarna ger gruppen en känsla av identitet, på samma gång som de ger stoff till lokalpressen. Olika juristorganisationer har också stött gruppen på olika sätt.

Storbritannien
          Den brittiska juristgruppen tillkom 1978 och har f.n. 130 medlemmar, varav hälften bor i London. Kontakterna mellan medlemmarna utanför Londonområdet är mycket dåliga, vilket gjort att man har problem att finna lämpliga arbetsuppgifter åt dessa.

En mindre kommitté träffas var sjätte vecka för att organisera arbetet. Det är tänkt att varje medlem ska ha ett speciellt land att koncentrera sig på.

Man försöker också få till stånd underkommittéer, som ska ta upp olika problem rörande de mänskliga rättigheterna. Gruppen tar också del i arbetet med Urgent Actions.

Kanada
          Genom att gå ut med annonser i pressen hörde mer än 100 intresserade av sig under 1979. Arbetet är tänkt att finansieras genom donationer från gruppens egna medlemmar. En facktidskrift, Canadian Lawyer, har gått med på att trycka artiklar över Amnestys arbetet för fängslade jurister.

Frankrike
          Under 1980 gjordes ett andra försök att få igång en juristgrupp. Den här gången inkluderade man ett antal icke-jurister, dels för att inte bli alltför tyngd av juridiska frågor, dels för att göra det producerande materialet mera lättillgängligt. Bland det så här långt producerade arbetet kan nämnas en studie över lagar som berör flyktingfrågor. Dessutom deltog man i Sydkoreakampanjen.

Västtyskland
          1980 bildades en juristgrupp i Förbundsrepubliken, vilken nu har 300 medlemmar, varav hälften är advokater. Bara 15 procent är också anslutna till Amnestygrupper. Då medlemmarna är spridda över hela landet är det svårt att samla dem till större möten. Därför har man prövat med regionala möten på en del håll.

Mycket få medlemmar har kännedom om utländska lagar med anknytning till Amnestys arbete. Man deltar regelbundet i kampanjer, aktioner och arbetet mot dödsstraffet. Än så länge har man haft dålig framgång med att få juristorganisationer att ställa upp på kampanjer.

Luxemburg
          Sektionen av 10 advokater ställer upp i länderkampanjer. Nyligen gav man ut en skrift om fängslade advokater till landets 260 egna advokater och bad om deras stöd. Det omedelbara gensvaret har varit gott.

Nederländerna
          En ledningsgrupp möts en gång i månaden för att planera arbetet. Gruppen är liten och med stor medlemsgenomströmmning, vilket gör att mycket tid går åt att introducera nya medlemmar. Förutom att man deltar i Urgent Actions sänder man in artiklar till juridiska tidskrifter. Man har också god kontakt med olika juristorganisationer. De juridiska fakulteterna vid universiteten har man också kontaktat. Rådgivningen till adoptionsgrupperna utnyttjas inte till fullo. Då många grupper traditionellt arbetar utan kontakt med andra grupper.

Schweiz
          I den tysktalande delen finns en mindre juristgrupp, som försöker bygga upp förbindelser mellan advokater och Amnesty. De träffas med ett par månaders mellanrum och betalar en avgift, som automatiskt gör dem till medlemmar i Amnesty. I den fransktalande delen deltar några advokater i Urgent Actions till förmån för fängslade advokater. En grupp i Bern har inriktat sig på juridisk forskning.

USA
          The Legal Committe of AIUSA (Amnesty i USA) bildades 1975. Det är en mindre grupp jurister, som tagit till uppgift att samordna juristaktiviteter inom sektionen.

En serie med listor över jurister har gjorts upp. En ”kort lista” upptar 400 namn på folk som alltid ställer upp på appeller för yrkeskollegor, som sitter fängslade, och även på en del andra aktioner.

En ”långlista” med 1800 namn över sympatisörer och 50 namn på jurister som deltar i arbetet mot dödstraffet är exempel på andra sådana listor.

Då samordnaren får uppgifter om någon fängslad. Sammanställs det tillgängliga materialet till en ensidig rapport, varefter man beslutar vilken lista fallet ska gå ut över, vanligen den ”korta listan”.

Flera advokater har slutit sig samman i adoptions- eller aktionsgrupper. Man har också sammanställt rapporter av olika slag, t.ex. om förhållandena i Vladimirfängelset i Sovjet och förhållandena för försvarsadvokater i Argentina. I samarbete med andra organisationer utvecklar AIUSA också ett nät av jurister villiga att arbeta med flyktingfall. Man bidrar också med artiklar om sitt arbete och fångfall i fack- och skoltidningar.

Det största problemet har varit att få ett så stort nät av advokater att fungera. De jurister som vill ställa upp på mer omfattande arbete behöver ytterligare instruktioner, vilket inte är lätt att ordna över de stora avstånd det är fråga om i USA.

Norden
          I Finland och Danmark består grupperna av ca 10 medlemmar, i Norge av ett 30-tal. Danskarna har begränsat sin verksamhet till att bistå med råd till sektionen och adoptionsgrupperna. En adoptionsgrupp bestående av sex advokater arbetar för bl.a. en fängslad f.d. domare.

Den finska gruppen arbetar förutom med rådgivning även med Urgent Actions. I samarbete med en finska läkargruppen utarbetades under 1980 en dossier om Uruguay.

Den norska gruppen träffas var tredje vecka och arbetar förutom med rådgivning och Urgent Actions även med kampanjer och aktioner. Man har också skrivit en guide över internationella lagar rörande de mänskliga rättigheterna. De olika nordiska grupperna står i kontakt med varandra.

I Sverige håller en mindre juristgrupp på att finna sina arbetsformer. Dess främsta uppgift är att hjälpa grupperna, styrelsen och sekretariatet med juridiska frågor. Gruppen deltar också i kampanjer och aktioner där man kan använda sina särskilda sakkunskaper.

Bengt Alm