Specialgrupper:

Policygruppen

Översättargruppen
..Policygruppen

Policygruppen bildades 1985 på initiativ av AIfhild Geijer och hennes son Erik samt Henrik Williams. Det visade sig att medlemmar motionerade till årsmötena om åtgärder som redan var beslutade, men som tycktes vara okända för många. Styrelsen var från början skeptisk, eftersom den inte hade blivit tillfrågad.

Policygruppens uppgift är att på begriplig svenska redogöra för policyfrågor med utgångspunkt i dokument från internationella sekretariatet i London. Varje medlem i policygruppen åtar sig att studera ett eller flera enskilda ICM-beslut och andra IS-dokument och göra en sammanställning på högst tre sidor per avsnitt, föreslå diskussionsfrågor och hänvisa till refererade dokument. Utkasten, som började presenteras redan under hösten 1985, diskuterades ingående på gruppens möten, senare även via fax eller e-post.

Sist och slutligen är det generalsekreteraren som har avgörandet i sin hand, både i fråga om vilka avsnitt som ska vara med i Policykatalogen och hur de ska formuleras. Policykatalogen (PK) utkom första gången 1986 och har sedan dess fortlöpande uppdaterats. PK har på senare år översatts till engelska och kallas Policy File; denna används i utbildningen inom flera Al-sektioner. Policy File har i sin tur översatts till flera andra språk.

Dessutom ansvarar policygruppen för ett internt medlemsforum, som i november 1986 kallades Policy-debatt och 1989 fick namnet AmnestyDebatt. Där tas frågor upp som är under debatt, innan beslut har fattats.

Policygruppen har också anordnat utbildningskurser i Al:s mandat/åtagande, ofta i samband med distriktsmöten. De oftast önskade kurserna har gällt väldsklausulen och dödsstraffet.

På samma sätt som de andra specialgrupperna vill policygruppen vara ett serviceorgan för alla inom svenska Amnesty.

Britt Gunnarsson