Distrikt:

..
          Amnesty Bulletinen 2/82

Gävle-Daladistriktet
          Full aktivitet inför årsmötet i maj

Distrikt Gävle/Dalarna är ett av glesbygdsdistrikten. Själva distriktsorganisationen är här ännu inte särskilt fast – grupperna jobbar självständigt. I Dalarna finns sex och i Gästrikland fyra grupper. De stora avstånden gör att samröret mellan dalagrupperna och ”Gävle-grupperna” blir ganska sparsamt. Men i år har vi hittat en stor sak att samverka kring, nämligen årsmötet. Distriktet står 1982 för årsmötesarrangemangen i Mora.

Två gånger om året träffas annars medlemmarna på distriktsnivå. På våren har vi ett möte dit grupperna kan skicka medlemmar och på hösten har vi haft ett möte för gruppsekreterarna. Har haft, eftersom man vid senaste distriktsmötet bestämde att höstmötet inte skulle begränsas till att gälla endast gruppsekreterarna – alla få delta. Distriktsombud sedan ett år tillbaka är Roger Bydler, Borlänge.

Roger Bydler säger att arbetet inom distriktet det här året självfallet får sin prägel av förberedelserna inför årsmötet.
          – Det blir ett annorlunda år, men ett viktigt år för vårt distrikt. Alla grupper har helhjärtat ställt upp och åtagit sig sin del i jobbet. Samarbetet mellan grupperna utvecklas och vi lär känna varandra bättre.

Skiftande förutsättningar
          Amnestyarbetet drivs med skiftande förutsättningar i de olika grupperna. Låt oss titta på gruppen i Rättvik, som varje år skickar stora summor till svenska sektionen. Gruppens inkomster förra året var över 76 000 kr. Hur kan det vara möjligt? Jo, gruppen har skapat ett eget loppmarknadshus, där man har försäljning en gång i månaden. Loppmarknaden i Rättvik har nästan blivit en institution bland rättviksborna, som skänker alla sina överblivna grejer hit. På sommaren pågår försäljningen utomhus och under den kalla årstiden inomhus.

I gruppen arbetar konstnärsparet Thomas och Pysse Hellström och varje år arrangeras på deras gamla dalagård en stor sommarfest, som lockar många barnfamiljer. Det är åkturer med häst och lövade skrindor, fiskdamm, go-carttävlingar, film, sång och musik.

Rättviksgruppen har fått uppleva kontakt med sin ukrainske fånge i Sovjet. Sedan i juni i fjol har de fått sex brev från honom. De har också etablerat kontakt med hans syster. Det ger naturligtvis en extra stimulans i det annars ofta så tröstlösa arbetet med sovjetfångar. Under Amnestyveckan i oktober arrangerade man ett offentligt möte då ukrainaren Bohdan Zaluha kom från Stockholm och berättade om förhållandena i Sovjet.

Gruppen deltar i det s.k. CASA-arbetet (som är inriktat på Centralamerika) och har faktiskt 33 aktiva medlemmar! Nyligen har man fått en ny fånge i Argentina, fängslad sedan 1975. Hans hustru är ”försvunnen” sedan 1978. De har tre barn.

10 aktiva i Mora
          Förflyttar vi oss några mil upp till Mora träffar vi på en grupp med annan karaktär. Moragruppen består av 10 aktiva medlemmar samlade kring den entusiastiske och drivande Jan Kapla, mannen bakom förslaget att Mora skulle stå för årsmötet 1982.

Jan jobbar som röntgenassistent på Mora sjukhus och kring sig har han samlat en ung grupp. Där finns läkaren Staffan som är kassör, läraren Calle, Gulli, som är gruppsekreterare, och Jans fru Kerstin. Moragruppen har organiserat sig med både en ordförande (Jan) och en gruppsekreterare, Gulli Elin.

Moragruppen har en hel del samarbete med kommunens kulturnämnd och ägnar sig mycket åt utåtriktad verksamhet. Gruppen har tagit fram en diktbok, som illustrerats av konstnärer på orten. Amnestykonserter ordnas flitigt och 20-årsjubileet uppmärksammades med ett torgmöte med tal och körsång.

I Gävle finns två grupper, 121 och 254. Magdalena Lundh, sjuksköterska och sekreterare i grupp 121 fram till årsskiftet, berättar så här om sin grupps verksamhet.
          – Vi har under året informerat om Amnesty i en gymnasieskola, hos husmoderföreningen, där vi hade bokbord på deras högmässa, och i Andreaskyrkans ungdomsgrupp. Vi fick in mycket pengar på kyrkornas fria kollekt och i flera kyrkor var vi ute och informerade i samband med gudstjänsten eller efter vid kyrkkaffet. När pjäsen Anne Franks dagbok gick på Gävle teater fick vi stå med bokbord i foajén och ha bössinsamling i pausen. Det gav en hel del. Vi har skickat ut material till alla fackföreningar i stan och två nappade. Vi har varit på deras möten och informerat.

Egen lokal i Falun
          Falugruppen, 206, har skaffat sig en egen lokal för mötesverksamheten. Där kan man samla allt material och har utrymme för att göra utställningar och kampanjmaterial. Under året har gruppen arrangerat utställningar på lasarettet, i kyrkorna och på bankkontoret.

Första lördagen i varje månad går ”på-stan-gruppen” ut och skramlar bössa. Det brukar inbringa mellan 600 och 700 kr varje gång.

Avesta – rapporterar i tidningen
          Gruppen i Avesta, 110, har hittat ett bra sätt att få ut fortlöpande information om sin verksamhet. Sammandragen av mötesprotokollen publiceras i Avesta tidning. Gruppen har fångfall i Sydkorea och på Kuba. Fången på Kuba är den kände poeten Armando Valladares, som suttit fängslad sedan 1960.
          – Valladares är det fångfall som sysselsätter oss mest, berättar Sten Cederbom i Avestagruppen. I början av förra året uppvaktade gruppens ordförande Per Rasmussen och några andra medlemmar Kubas ambassadör i Sverige och hade ett långt samtal med honom om vår fånge.

Avestagruppen och Hedemoragruppen har för vana att ordna en stor soaré under Amnestyveckan på hösten.

Borlänge – samarbete om bildband
          Det är omöjligt att spegla alla gruppernas verksamhet i en enda artikel. I Borlängegruppen – dit vi själva hör – har vi under året haft ett samarbete med just Hedemoragruppen och Falugruppen. Det gäller framställningen av ett ljud/bildband om Amnesty, som vi åtog oss efter årsmötets beslut 1981. Bildbandsgruppen har haft täta och intensiva möten, då vi diskuterat textmanus och bildval. Nu närmar vi oss slutspurten och resultatet presenteras på årsmötet, då vi planerar att kunna sälja bildbandet till intresserade grupper.

Nyligen hade vi distrikts- och planeringsmöte inför årsmötet i Mora och Cecilia Sigrand från Borlängegruppen 84 får avsluta med de här minnesintrycken.
          – Vi var nog många som hoppade till när Jan Kapla reste sig på distriktsmötet i Storvik för jämt ett år sedan och föreslog att Gävle/Dala-distriktet skulle stå som värd för 1982 års årsmöte. Skulle vi det? Hur skulle det gå?

Full fart inför årsmötet
          Det har gått jämt ett år sedan dess. Nu finns inte längre tid för några förskräckta utrop. Istället pågår förberedelserna för fullt.

Under besöket i Moraparken gick Thomas Hellström från Rättviksgruppen med tumstock och mätte platser för utställningar och skyltar. Där utforskade Avesta- och Hedemoragrupperna parken för att finna lämplig plats för sin ”handelsbod”, som lär ska kunna bjuda på det mesta från Amnestytröjor till tandkräm. Och Falugruppen planerade utställningar och målning av demonstrationsplakat. Osv., osv.
          – Det här betyder mycket för distriktet och för samarbetet, tycker Gunlög Edengren från Falun, tidigare distriktsombud.
          – Och så är det så roligt, utbrister Magdalena Lundh, Gävle.

Väl mött i Mora!

Lillemor Bydler