Distrikt:

..
          Amnesty Press 1/91

Amnestygrupper parkerar vid Karlssons tempel

I Skaraborg har länets elva Amnestygrupper gått ihop i en ovanlig insamlingskampanj. Varje veckoslut hela sommaren kommer någon av grupperna att vara parkerad utanför Köpstaden i Skara med sina insamlingsbössor.

Solen skiner och värmer vindarna som drar fram över det gamla hedlandskapet, som numera är omvandlat till parkeringsplatser i tusental till fromma för alla besökare i vår tids tempel, Bert Karlssons Köpstad.

Det är lördag den 25 maj och Amnestys årliga insamlingshelg. Just den här lördagen är det Skaragruppen som står här. Förra veckan var det bestämt Hjo eller vad det kanske våra kamrater från Götene?

- En typisk blindbock, säger jag till Marianne Henriksson, min insamlingskamrat, när en man i femtioårsåldern passerar, klädd i kostym och rutig keps. Medan vi står där och skramlar roar vi oss nämligen med att dela in köpstadsbesökarna i olika kategorier.

Blindbockar
          Dels har vi då blindbockstypen som definitivt inget hör och inget ser, allra minst oss och våra oranga bössor. Blicken är stelt riktad rakt fram.

Dels har vi förläget-leende-typen som fladdrar med blicken där vi står och ropar: Stöd Amnesty! Ge ett bidrag till Amnesty! De fladdrar och ler alltså, men några pengar blir det inte.

Dels har vi frågetypen som vill diskutera världsläget i en kvart och sen efter mycket velande och suckande till slut skiljs från en femtioöring.

Och sen har vi givarna också. Det är däför vi står här utanför Köpstaden några kilometer från Skara. Det är bra omsättning på folk och vi står här ofta, vi som hör hemma i Skara.

Distriktsmöte
          Detta hade vi i bakhuvudet när vi samlades till distriktsmöte i Lidköping tidigt i höstas. Vår huvudsakliga syfte med mötet var att hitta på något som både för oss själva och andra manifesterade Amnestys trettio år.

En arbetsgrupp utsågs och det första gruppen kom fram till var att vad vi än hittar på, så ska det vara någonting som alla elva grupperna i Skaraborgs län kan delta i. Vi beslutade att satsa på Köpstaden. Om nu Skaragruppen upptäckt denna guldgruva, varför då inte utnyttja det för en gemensam kampanj?

Aktivitet utbröt
          Sen utbröt mycken aktivitet. Skövdegrupperna ordnade en snygg utställning, som nu står här mellan Marianne och mig och som under veckorna står inne på köpstadsinformationen.

Datum för när de olika grupperna skulle stå utanför Köpstaden spikades och gjordes om tills alla blev nöjda. Ett veckoslut per grupp. Hela sommaren ska vi stå här och skramla och informera. Tillsammans.

Helt apropå och Geigert
          För att få riktig snurr på hjulen bestämde vi oss för en rejäl rivstart för kampanjen. Den 4 maj stod vi därför på scenen tillsammans med Helt apropå-gänget, Hagge Geigert (som talade om mänskliga rättigheter) och diverse andra artister, mest kända i Skaraborg. Alla elva grupperna deltog en masse och hela köptemlet lystes upp av våra oranga overaller.

Så startade det hela och nu är det alltså i full gång. När jag nu står här kommer det fram en liten kille på sådär tolv år. Han är klädd och utrustad för skateboard-åkning och kommer åkande på sin bräda, Han stannar till hos mig och ger mig 70 öre och säger beklagande:

"Mandela och dom"
          - Det är tyvärr allt jag har men jag tycker att det är jättebra att ni hjälper Mandela och dom där andra.

Då blir jag varm inombords och tror på människans framtid.