Därför behövs insamlingar

Humanfonden

Postenprojektet
..Amnesty vann brevtävling

Amnesty International fick ett av tre första pris i postens guldbrevstävling i slutet av oktober 1988. Amnesty fick ett diplom i den klass som gick under benämningen kärleksbrev.

Den 24 oktober meddelades resultatet i postens guldbrevstävling. Amnesty var en av många kandidater som tävlade i tre klasser, och en av de finalister som presenterades på en video. Ungefär 400 personer i Konserthuset i Stockholm kunde se svenska Amnestys ordförande Roland Kadefors ta emot diplomet och en blombukett.

Förutom klassen kärleksbrev kunde man tävla med affärsbrev och pedagogiska brev. Efter prisutdelningen överlämnade representanter från svenska Amnesty en t-shirt med Amnestytryck till postens generaldirektör Ulf Dahlsten. Han satt dessutom i juryn där bland andra författarinnan Bodil Malmsten och SE-bankens Curt G Olsson ingick.

I och med vinsten kunde Posten och Amnesty gemensamt slå på stortrumman några år senare. I december 1995 damp ett brev ner i brevlådan hos 4,3 miljoner svenska hushåll med texten: ”Till dig från Ulla Skoog, Mauro Scocco, Bo Strömstedt och Anita Klum.” Tack vare Posten, gratis papper från SCA och en hel rad kända namn kunde Amnesty på kort tid värva 14 000 nya medlemmar. Det var den största ökningen någonsin inom den svenska sektionen och förde upp medlemsantalet till rekordnivån 75 000.