Därför behövs insamlingar

Postenprojektet
..Amnesty Press 1/94

Rekordbidrag till Amnesty genom ideella Humanfonden

Drygt två miljoner kronor. Så mycket får Amnesty i bidrag 1993 genom Humanfonden. Det är mer än fem gånger så mycket som året innan. För tre år sedan var fondens bidrag noll och idag utgör det sju procent av sektionens intäkter. När börsen fortsätter att klättra och spararna strömmar till kan Amnesty bara tacka och ta emot.

Humanfonden är inte riktigt lik andra allemansfonder. Varje år fördelas två procent av dess kapital mellan 31 ideella organisationer, bland andra Barncancerfonden, Friluftsfrämjandet och Sjöräddningssällskapet. Och det är spararna som bestämmer vart deras bidrag ska gå. Amnesty och Rädda Barnen är populärast. För det gångna året får de nu tillsammans en tredjedel av de fördelade pengarna, eller fyra miljoner kronor.

Humanfonden är den mest framgångsrika allemansfonden. De senaste två åren är det den som bäst förräntat spararnas pengar. Och att stödja ett ideellt ändamål samtidigt som man sparar är en tanke som tycks tilltala allt fler. Antalet fondsparare som ger Amnesty pengar har nästan fördubblats sedan förra året. Det är idag drygt fem tusen och utgör en femtedel av alla sparare i fonden.

Erik Zachrison på Amnestys sekretariat svarar för kontakterna med Humanfonden. Han tror att det är en bidragsform som ligger i tiden.

- Det är knappast femtusen lycksökare som ger oss pengar på det här sättet. Humanfonden har visserligen gått väldigt bra, men jag tror inte att många kommer att byta om det dyker upp någon förmånligare sparform.

Men de glädjande siffrorna innebär inte att organisationen nu springer iväg och köper något som kan prickas av på en önskelista.

- Vi arbetar inte på det sättet, säger Stig Lantto, som är ansvarig för Amnestys ekonomi. Inga pengar öronmärks för speciella verksamheter.

Han betonar att fondens bidrag bara är en av många inkomstkällor. Årets totala budget är därför inte mycket större än förra årets. Då utgjorde gåvor ungefär hälften av sektionens intäkter, eller tolv miljoner kronor.

Och bidragen via Humanfonden ökar betyder inte att gåvor av andra slag minskar, tvärtom. AmnestyGiro, bidrag från regelbundna givare och fondsparare- alla dessa former av gåvor ökar. Erik Zachrison är glad.

-Med Humanfonden når vi nya människor, Amnesty hörs i nya sammanhang. Vi breddar vår bas i samhället, och det är ju en positiv bieffekt.

Samtidigt kan man undra om det inte finns risker med fondens ökande bidrag. Kan Amnesty bli beroende av intäkterna från Humanfonden?

- Självklart blir vi beroende av pengarna om deras andel av budgeten fortsätter att öka i den här takten. Det är ju inte orealistiskt att vi nästa år kan få tio procent av våra intäkter från fonden.

Men en sektion får inte ta emot hur mycket som helst från en enskild bidragsgivare. Bidrag större än fem procent av budgeten måste få klartecken från Amnestys internationella styrelse, vilket svenska Amnesty nu ska ansöka om. Stig Lantto menar att Humanfonden inte ska räknas som en enskild givare. Bidragen kommer ju faktiskt inte från fonden, utan från alla dem som varje år skänker två procent av sina sparade pengar till Amnesty.

Mats Karlsson