____________________________________________________________________________________________

Vart går Amnesty International på nyårsdagen år 2000?

Vart går Amnesty International på nyårsdagen år 2000?

Det kommande millenieskiftet symboliserar en omfattande förändring i Amnesty International. Världen har ändrat sig radikalt sedan rörelsen bildades i början av 1960-talet. Vid rådsmötet i Yokohama 1991 gjordes en grundläggande revidering av våra stadgar, och sedan dess har flera rådsmöten påverkat åtagandet genom långtgående policybeslut. Den avgörande frågan är hur Amnesty ska kunna anpassa sitt åtagande och sina arbetsmetoder inför de förändringar man kan förutse i omvärlden under de närmaste åren. Samtidigt får organisationen inte förlora den styrka som har byggts upp genom sin roll som aktiviströrelse med ett fokuserat mandat. Alla framtida förändringar och utvidgningar måste bygga på de resultat vi åstadkommit hittills. 1995 fastställde rådsmötet i Ljubljana en handlingsplan under åren fram till sekelskiftet: Ljubljana Action Plan (POL 50/07/95). Denna har med smärre modifieringar efter rådsmötet varit styrande för vårt agerande sedan dess.

För att ge oss en klar riktning inför de kommande fem åren har den internationella rörelsen under 1998 arbetat med att ta fram ett förslag till integrerad strategisk handlingsplan för perioden 2000 till 2004 (Draft Integrated Strategic Plan 2000-04, POL 50/07/98). Ett utkast förelåg i slutet av 1998 och i januari i år gav styrelsen den svenska sektionens svar på denna remiss. Två andra dokument har anknytning till handlingsplanen: Questionnaire on Decision-making and Accountability in Amnesty International (ORG 21/02/98) och Globally, thoroughly and effectively: Protecting the Human Rights of Displaced Persons. Summary of Draft Review of AI's work on Refugees (POL 33/02/98). Styrelsen har svarat på dessa remisser i december 1998 respektive februari 1999. De kommentarer som sektionerna runt om världen har lämnat på förslaget till integrerad strategisk handlingsplan kommer att ligga till grund för en ny version. Denna föreligger ännu inte, men förhoppningen är att vi ska kunna få den i tid för att grundligt diskutera den vid sektionens årsmöte i maj. Diskussionen ska ge vägledning för hur den ICM-delegation som åker till rådsmötet i Rabat i augusti i år ska agera då planen modifieras och därpå fastställs.

Det som på lång sikte bestämmer handlingsplanens innehåll är det åtagande vi kommer överens om. Rådsmötet i Kapstaden 1997 var medvetet om att vårt mandat genom successiva ICM-beslut hade förändrats, så att sammanhanget och överskådligheten kunde ifrågasättas. Därför fick den permanenta mandatkommittén, Standing Committee on Mandate, i uppdrag att se över åtagandet och föreslå omfattning och inriktning som bättre skulle kunna ange Amnesty Internationals arbetsområde. Tidplanen för arbetet sträcker sig över fyra år, men en interimsrapport förväntas till rådsmötet 1999. Vid en workshop i början av januari diskuterades dokumentet Mandate Review 1997-2001. Consultation on Broad Directions (POL 21/04/98) vilket gav styrelsen underlag för det svar som skrevs i slutet av månaden. En förkortad version av SCM-dokumentet med titeln Inside the Mandate, issue 4 översattes och återfinns i Amnesty Debatts första nummer 1999.

Arbetet med den strategiska integrerade handlingsplanen började med ett seminarium i London som arrangerades i juli 1998. Deltagarna hade till uppgift att försöka identifiera de globala trender som skulle kunna påverka Amnestys agerande i framtiden. Diskussionerna vid seminariet har sammanfattats i dokumentet Report of the 1998 Global Trends Seminar - Social Movements in the Context of Globalization, POL 50/06/98. Ett genomgående tema vid seminariet var Amnesty International som en viktig komponent i en internationell skara samhällsorganisationer som arbetar för förändringar i allmänhet. Detta innebär att Amnesty har mycket att vinna på samarbete med andra MR-organisationer, samtidigt som det är viktigt att rörelsen behåller sin särart och oberoende. Man pekade på hur många liknande organisationer har kunnat samla personer med vitt skilda värderingar runt några få gemensamma mål. Kampanjen mot personminor är ett exempel. Andra viktiga frågor som diskuterades var arbete på eget land, samarbete med regeringar och multikulturalism.

Den MR-konferens som anordnas vid sektionens årsmöte bör i första hand inriktas på den integrerade strategiska handlingsplanen och den permanenta mandatkommitténs betänkande med hjälp av olika resolutioner till rådsmötet. Den dokumentation vi för närvarande har som underlag för detta är följande utdrag ur ovanstående dokument:

• Trender i omgivningen
  • Mål på lång och medellång sikt i den integrerade strategiska handlingsplanen
  • Mandatet inifrån med kommentarer
  • Svenska sektionens svar på SCM:s remiss och sektionens kommentarer till förslaget till integrerad strategisk handlingsplan.

Skapat av : Anette HolmquistIndex: ORG 50/008/1999Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 99-04-07År: 1999Status: Medlem