Distrikt 18

65 648 kr
Ek. bidrag Amnestyfonden
7 000 kr

Vid årets slut har distriktet 18 grupper. Av dessa är åtta ungdomsgrupper. Två är nya för året. Tyvärr har ett par av grupperna haft en något ansträngd ekonomi. Även i år har distriktet fått bidra till gruppavgifter. Trevligare är då att kunna berätta att distriktet bidragit till fonden med 10.000 kronor.
Kollektpengar har flutit in till distriktskassan i en strid ström, vilket är främsta anledningen till distriktets goda ekonomi.

Maria Lindgren ersatte Cissi Morian som distriktsombud vid distriktsmötet i Skellefteå i februari.
Eva Markskog har arbetat som flyktingombud under året och sett till att distriktet för första gången på mycket länge haft ett fungerande flyktingarbete. Bland annat hölls en mycket uppmärksammad "5 i 12-manifestation".
Vi var också med på en stor mässa om invandring i Umeå, där vi delade monter med FN-föreningen och UNHCR. Vi fick i samband med mässan chans att framföra årsmötets kritik mot invandrarminister Leif Blomberg.

Två utbildningar har hållits under året för nya medlemmar. Därtill hölls en utbildningshelg för alla medlemmar i Umeå i november. Magnus Brattgård från styrelsen kom och hälsade på och pratade bland annat om den internationella rörelsens utveckling. Höstens distriktsmöte i Umeå gästades av Brita Grundin som höll ett eldigt anförande mot dödsstraffet.

På Internationella Barndagen hölls en manifestation i Umeä för barnens rättigheter. Framför allt uppmärksammades att man i ett antal länder tillåter avrättningar av barn.

Medlemsvärvandet under höstens "Posten-projekt" har gått över förrväntan. Mer än 550 nya medlemmar har värvats. I Skellefteå hölls ett informationsmöte förr de som ville veta mer om Amnesty. Mötet gästades av Anita Klum och lockade några dussin intresserade. I Umeå arrangerades en Ljusmanifestation den 9 december för att uppmärksamma MR-dagen och det stora tillskottet av nya medlemmar.

Inför 1996 blir den största utmaningen att ta sig an alla nya medlemmar. För att få bättre struktur på arbetet kommer en handlingspian att utarbetas. Denna ska ange målsättningar och prioriteringar för distriktet under den närmaste 4-års perioden.

Mats Andersson, distriktsombud Maria Lindgren, distriktsombud

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem