Mål under planeringsperioden i förslaget till integrerad strategisk handlingsplan 2000-2004 (ISP)

Mål under planeringsperioden i förslaget till
integrerad strategisk handlingsplan
2000-2004 (ISP)

1. Förstärk utredning och aktion

Utredning och aktion mot MR-övergrepp (MTO 1.1)
Amnesty International ska arbeta effektivt mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna, inom hela mandatet, över hela världen. Planering, integrering och rapportering ska förbättras genom ökning av sektionernas och region kontorens arbete. Speciellt ska rekommendationerna som gäller flyktingarbete, arbete på eget land (bl a icke-statliga aktörer) och sönderfallande stater beaktas. Biståndsarbetet ska bedrivas oförändrat.

Med anledning av att planen förespråkar att rekommendationerna från flyktingöversikten tas i beaktande påpekade svenska sektionen att vi stödde en bättre integrering av flyktingarbetet i Amnesty Internationals arbete. Vi påpekade att vi dock inte kan acceptera att permanenta tjänster för flyktinghandläggning vid IS ska finansieras av utomstående bidragsgivare. Vi anser att flyktingarbetet ska prioriteras mot Amnesty Internationals övriga arbete.

Främjande av normer för mänskliga rättigheter och förhindrande av övergrepp (MTO 1.2 )
Amnesty International ska stärka sina främjande program och agera för ratificering av internationella standarder och motsvarande nationell lagstiftning. Viktigt är arbete mot straffrihet och MSP-överföringar. Vi ska ha resurser för att stödja försvarare av mänskiga rättigheter och för krisberedskap. SCRA:s1 utredning av bolagskontakter ska beaktas och rapporteringen om sociala och ekonomiska faktorer ska utökas.

Den svenska sektionen sade sig vara emot mer resurser för att utvidga rapporteringen om det sociala och ekonomiska sammanhanget för MR-kränkningar.

Program med aktioner för ekonomiska sammanhang och mänskliga rättigheter (MTO1.3)
Amnesty International ska starta kampanjer för att göra multinationella företag och internationella finansinstitutioner ansvariga för de konsekvenser för de mänskliga rättigheterna som deras verksamhet medför. Antalet multinationella företag och internationella finansinstitutioner som går med på att skydda och främja mänskliga rättigheter ska ökas.

Den svenska sektionen sade sig vara emot sådana kampanjer. Överhuvud taget anser vi att regeringar och som konsekvens väpnade oppositionsgrupper ska ställas till svars. Amnesty International ska inte bedöma ekonomiska system.

2. Mobilisering av människor till handling

Uthållig medlemsaktivitet på högprioriterade länder (MTO 2.1 )
Amnesty International ska utveckla och stödja arbetsgrupper, specialgrupper och internationella aktivistnätverk i uthålligt kampanjarbete mot MR-övergrepp i prioriterade länder.

Uthållig medlemsaktivitet på speciella MR-teman (MTO 2.2)
Amnesty International ska utveckla och stödja arbetsgrupper, specialgrupper och internationella aktivistnätverk i uthålligt kampanjarbete genom aktionsdossier, RAN, BA etc mot MR-övergrepp på prioriterade områden. Speciellt ska kvinnodagen, barndagen, Amnestyveckan och tortyrkampanjen genomföras.

Kampanjer och krisberedskap som engagerar hela rörelsen (MTO 2.3)
Amnesty International ska utveckla, genomföra och utvärdera kampanjer med mätbara mål för hela rörelsen samt utveckla sin flexibilitet att svara på MR-kriser. Detta innebär en världsomspännande landskampanj varje år och en temakampanj (härnäst kampanj mot tortyr) vartannat år.

Den svenska sektionen stödde dessa mål men förklarade sig mycket bekymrad över att den världsomfattande kampanjen mot tortyr tycks bli konstant uppskjuten.

Arbete med mellanstatliga organisationer (MTO 2.4)
Amnesty International ska påverka mellanstatliga organisationer så att de stödjer mänskliga rättigheter. Rörelsens arbete med IGO:s2 ska utökas. Amnesty ska arbeta med lobby gentemot UNICEF3, UNDP4, WTO5 och kommittén för barnets rätt. Bland annat ska en internationell konvention mot ”försvinnanden” genomdrivas.

3. Främjande av medvetenheten om mänskliga rättigheter

Utbildning om mänskliga rättigheter (MTO 3.1)
Amnesty International ska bygga utbildningsprogram om mänskliga rättigheter med syfte att införa sådana värden och begrepp i både formell och informell utbildning av ungdomar och vuxna. Områden som speciellt nämns är Asien, Mellanöstern och Östeuropa. Poliser ska värvas för planeringen av kampanjen mot tortyr. Man hänvisar till HRE6 International Forum. Förhoppningarna att AI Norge ska stå för kostnaderna är stora.

Stärka och stödja MR-rörelsen (MTO 3.2)
Amnesty International ska utveckla effektiva koalitioner med andra icke-statliga organisationer, men göra klart Amnesty Internationals omfattning och bidrag. Amnesty International ska vidare arbeta tillsammans med lokala MR-försvarare. Man vill bygga upp centra för MR-medvetenhet med norsk finansiering.

Svenska sektionen stödde dessa mål i allmänhet men förklarade att rörelsen under inga förhållanden får ta emot statliga pengar för sitt undervisningsprogram, undantagandes tryckkostnader och liknande utgifter. Svenska sektionen befarade också att de centra för MR-medvetenhet skulle kunna bli för kostnadskrävande i framtiden. Även om vi i allmänhet stöder utlokaliseringstanken, misstänker vi att regionkontoren kan visa sig vara en alltför tung ekonomisk börda.

4. Utveckling av personal- och organisation

Utveckling av medlemskåren (MTO 4.1)
Amnesty International ska utveckla strukturen hos medlemskåren med fokus på utvalda högprioriterade länder. Vi ska öka mångfalden och den geografiska balansen hos Amnesty Internationals aktivistbas. Regionala kontor ska utvecklas och utredningen från Section Development Committee ska beaktas.

Svenska sektionen framhöll att den internationella handlingsplanen bygger på strategiskt tänkande.

Amnesty Internationals organisationsprocess (MTO 4.2)
Amnesty International ska förbättra beslutsfattande och ansvarstagande inom rörelsen och stärka ledarskapet. Man vill införa nya språkenheter. Arbetsgruppen för beslutsfattande och ansvarstagande (DAWG)7 ska komma med rekommendationer.

Svenska sektionen påpekade att den demokratiska processen inom Amnesty Internationell är mycket viktig, och att man därför inte får dra ner på kostnaderna för denna.

Amnesty Internationals humanresurser (MTO 4.3)
Amnesty International ska attrahera, motivera och behålla fast anställda och frivilliga på alla nivåer baserat på gemensamma strategier för humanresurser. Amnesty International ska i möjligaste mån utnyttja resurser genom decentralisering och utlokalisering.

Svenska sektionen framhöll att förbättrad kvalitet med största sannolikhet betyder ökade kostnader.

5. Förbättra hanteringen av information och kommunikation

Mediaarbete (MTO 5.1)
Amnesty International ska utnyttja mediamöjligheter på ett mer varierat och dynamiskt sätt i syfte att förbättra effektiviteten i kampanjer. Syftet är att stärka medvetenheten om mänskliga rättigheter och förbättra rörelsens penninginsamling.

Publikationer (MTO 5.2)
Amnesty International ska förbättra aktualiteten och inriktningen av sina publikationer. Vidare ska återföringen av vad Amnesty International uppnått förbättras. Elektronisk publicering ska utvecklas. I enlighet med publikationsstrategin ska publikationerna ge intäkter. Språkprogrammen ska decentraliseras.

Informationshantering och informationsteknologi (MTO 5.3)
Amnesty International ska försäkra sig om ett effektivare informationsflöde mellan sina strukturer och förbättra sin förmåga att hantera informationsöverflöde enligt strategin för informationshantering.

Beträffande det sista målet påpekade svenska sektionen att det ankommer på varje sektion att bestämma sin informationsstrategi. I den integrerade strategiplanen föreskrivs att ansvaret ska ligga på styrelsenivå.

6. Tillförsäkra stabilitet och tillväxt

Penninginsamling (MTO 6.1)
Amnesty International ska integrera penninginsamling med kampanjarbete och utveckling och säkerställa att penninginsamling blir en koordinerad normal aktivitet inom rörelsen. Amnesty International ska uppnå 5% reell tillväxt i medel tillgängliga internationellt. Några länder nämns, bl a Sverige och Amnestyfonden.

Svenska sektionen underströk att inga grupperingar inom Amnesty International får ta emot statliga pengar.

Ekonomisk styrning (MTO 6.2)
Amnesty International ska förbättra användningen av de ekonomiska resurser som finns tillgängliga i den internationella rörelsen så att man skyddar sig mot finansiella fluktuationer och kriser och så att ett stadigt flöde av resurser uppnås. Speciellt ska beroendet av Voluntary Contributions Fund avskaffas. Den ekonomiska rapporteringen måste förbättras.

Svenska sektionen stödde uppbyggnaden av internationella reserver och ansåg att en större reserv än 1 miljon pund vore nödvändig.

Amnesty Internationals fysiska tillgångar och infrastruktur (MTO 6.3)
Amnesty International ska sköta sina investeringar i egendom och utrustning effektivt och etiskt samt införa nya metoder för att stödja en mer flexibel och decentraliserad medarbetarskara.

Svenska sektionen ansåg att budgeteringen var kostnadsoptimistisk. Om man förbättrar kvaliteten, som ligger i flera av målen, så lär kostnaderna också öka. Kort sagt: det kommer att krävas hårda prioriteringar under den kommande programperioden.

MTO: Mid Term Objective
1. SCRA: Standing Committee on Research and Action
2. IGO: Intergovernmental Organization
3. UNICEF: United Nations Children's Fund