____________________________________________________________________________________________

Kallelse till årsmöte 2006

KALLELSE TILL MR-KONFERENS OCH ÅRSMÖTE I GÖTEBORG DEN 21-22 APRIL 2006

Till alla medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International.
Du är välkommen till ÅRSMÖTET 2006 och MR-KONFERENS med temat Flyktingar.

MR-konferens (fredag) - ÖPPET FÖR ALLA
För några månader sedan hände det ofattbara att människor sköts till döds vid EU:s gräns i Ceuta, den spanska enklaven i Marocko. Går det alls att lagligen ta sig till säkerhet i EU om man är i behov av att söka skydd? Får asylsökande i Europa idag en rättssäker asylprövning och hur ser det ut i Sverige, följer svenska myndigheter de internationella konventioner som har ratificerats? Och hur ser framtiden ut- med diplomatiska försäkringar, regionala skyddszoner, överprövning i migrationsdomstolar bland mycket annat. Välkomna till en dag med samtal kring asylrätt och flyktingskapet.

Årsmötet (lördag) - ENDAST MEDLEMMAR
Årsmötet 2006 kommer till stor del att handla om frågor som rör sexuella och reproduktiva rättigheter. Dagordningen kommer att ha stort utrymme för diskussioner om Amnestys framtida åtagande beträffande rätten till abort. Styrelsen kommer även att föreslå årsmötet att öppna upp för beslut i just den specifika frågan. I juni 2006 kommer några frågor som rör Amnesty och abort att diskuteras internationellt och styrelsen behöver då ha sektionens ståndpunkter klart för sig. Diskussionerna på årsmötet kommer att beredas under våren i olika utbildningar och konsultationer, bland annat på distriktsmöten och centrala utbildningar.

Årsmötet tar även ställning till frågor om ansvarsfrihet samt val till sektionens ordförande, sektionsstyrelsen, Amnestyfondens styrelse, granskningskommittén och valberedningen. Information om innehållet i MR-konferensen kommer att skickas till dem som anmäler sig till årsmötet samt finnas tillgängligt på www.amnesty.se

Amnestyfest (lördag) - ÖPPET FÖR ALLA MED BILJETT
Göteborgsdistriktet kommer som avslutning efter årsmötet på lördag kväll att anordna en storslagen Amnestyfest på Världskulturmuseet i Göteborg. Biljetter för festen där bl a flera skivaktuella artister kommer att stå för underhållningen, kostar 60 kronor för Amnestymedlemmar och 130 kr för övriga gäster. Försäljning av biljetter sker under flyktingkonferensen på fredagen såvida du inte väljer något av Festpaketen (alternativ 11-12) som boendealternativ, då ingår även festbiljett. Amnestyfesten pågår mellan kl. 19.30- kl. 02.00.

Anmälan
Anmälan till årsmötet är bindande. Avgiften sätts in enligt alternativ 1-12, senast den 17 mars 2006, på postgiro 90 00 72-0 Amnesty International. Skriv ÅRSMÖTE 2006 på talongen. En administrativ avgift på SEK 100:- kommer att debiteras sent inkomna årsmötesanmälningar, d v s anmälningar som inkommer senare än den 17 mars 2006. MR-konferensen är kostnadsfri och öppen för alla men platserna är begränsade. De som har anmält sig till årsmötet inom förskriven tid ges dock förtur.

På postgirotalongen skall även följande uppgifter anges (V g texta):
* Namn, adress och telefonnummer.
* Ev. gruppnummer med ortnamn, samordningsgrupp eller annan specialgrupp.
* Nummer på valt inkvarteringsalternativ.
* Ev. önskemål om rumskamrat(er).
* Ev. önskemål om mat (vegetarisk diet, etc.).
* Ev. övriga upplysningar.

Tid och plats
Tid: Fredagen den 21 april kl. 09.30 till lördagen den 22 april kl. 18:45
Plats: Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg

Kostnader
Alla medlemmar som skall delta i förhandlingarna (yttrande- och rösträtt) måste enligt stadgan betala årsmötesavgift, oavsett ålder. Årsmötesavgiften 100 kr ingår i samtliga
kostnadsalternativ nedan. Maten under årsmötet kostar 270 kr och inkluderar två luncher (fredag, lördag) och en middag (fredag). Enstaka måltider kan ej beställas, däremot finns flera
närbelägna restauranger i området.

MR-konferensen är kostnadsfri. För medlemmar som enbart vill besöka den utan att delta vid årsmötet, vänligen kontakta Katarina Bergehed vid distriktscentret i Göteborg. För kontaktuppgifter, se nedan.

Observera att samtliga boendealternativ nedan avser fredag natt, förutom Festpaketen (alt. 11 och 12) som avser både fredag och lördag natt. Om man behöver boende även för torsdag natt måste man ordna det på egen hand.

Alt 1: 100:-/person - endast årsmötesavgift (åa), ingen mat eller logi ingår.

Alt 2: 100:-/person - åa, boende i förskola, ingen mat ingår.

Alt 3: 370:-/person - åa, boende i förskola, mat ingår.

Alt 4: 370:-/person - åa, boende hos Amnesty-medlem, mat ingår.

Alt 5: 370:-/person - åa, boende ordnas på egen hand, mat ingår.

Alt 6: 305:-/person - åa, inkvartering en natt på vandrarhem Stigberget inkl. frukost, mat ingår inte. STF-medlemskap är inkluderat och redan löst för samtliga boende.

Alt 7: 575:-/person - åa, inkvartering en natt på vandrarhem Stigberget inkl. frukost, mat ingår. STF-medlemskap är inkluderat och redan löst för samtliga boende.

Alt 8: 720:-/person - åa, inkvartering en natt del i tre/fyrbäddsrum på Hotell Poseidon inkl. frukost, mat ingår.

Alt 9: 770:-/person - åa, inkvartering en natt del i dubbelrum på Hotell Poseidon inkl. frukost, mat ingår.

Alt 10: 965:-/ - åa, inkvartering en natt i enkelrum på Hotell Poseidon inkl. frukost, mat ingår.

Alt 11: Festpaket I: 840:-/person - åa, inkvartering två nätter på vandrarhem Stigberget inkl. frukost, mat ingår, inträde till Amnestyfesten på Världskulturmuseet. STF-medlemskap är inkluderat och redan löst för samtliga boende.

Alt 12: Festpaket II: 1230:-/person - åa, inkvartering två nätter del i dubbelrum på Hotell Poseidon inkl. frukost, mat ingår, inträde till Amnestyfesten på Världskulturmuseet.

Biljetter till lördagens Amnestyfest kan även köpas för 60 kr under fredagens MR-konferens. Åldersgräns för festen är 18 år.

Nomineringar
Du kan nominera personer till sektionens kassör, sektionens styrelse, Amnestyfondens styrelse, revisorer, granskningskommittén och valberedningen. Nomineringar ska vara valberedningen tillhanda senast den 24 februari 2006 om de ska hinna beaktas av valberedningen och finnas med i årsmöteshandlingarna. E-posta till: [email protected] eller skicka med vanlig post till: Amnesty International, svenska sektionen, Box 4719, 116 92 STOCKHOLM. Märk e-brevet/kuvertet "Valberedningen" och ange tydligt att det rör sig om nominering till valberedningen. Nomineringar behöver inte gå via valberedning och kan göras fram till tidpunkt som uppges i början av årsmötet.

Medlemskap
För att delta i årsmötet måste Du ha betalat medlemsavgift i sektionen 2005 eller 2006. Avgiften ska vara betald senast den 17 mars 2006.

Årsmöteshandlingar
Styrelsens verksamhetsberättelse, bokslut och revisionsberättelse kommer att publiceras på svenska Amnestys hemsida www.amnesty.se senast vecka 12. Årsmöteshandlingarna skickas senast vecka 12 i ett exemplar till Amnestygrupper, distriktsombud, samordnings- och specialgrupper samt till årsmötesdeltagarna. Övriga medlemmar kan utan kostnad beställa handlingarna från sekretariatet eller själva ladda ner dem från medlemssidorna via www.amnesty.se. Ombud: De Amnestygrupper som tänker delta i årsmötet uppmanas att utse ombud för gruppen (se stadgarna, punkt 9.5). Ombudet ska ta med fullmakt från gruppen till årsmötet.

Reseersättning
Deltagare i årsmötet kan vända sig till sin lokala Amnestygrupp eller till sitt distrikt för information om eventuell reseersättning.

Särskilda hjälpmedel
Om du är i behov av särskilda hjälpmedel som t.ex. hörselslinga, hör av dig till arrangörerna. Kontaktuppgifter finner du nedan.

Information
Praktisk information om boende, Amnestyfesten, m.m: Karolina Pontén, 0736-428 613, [email protected]
MR-konferensen: Katarina Bergehed, Amnestys distriktscenter i Göteborg, 031-701 81 81, [email protected]
Årsmötet: Fredrik Mattsson, sekretariatet, 08-729 02 50, [email protected]

VÄLKOMMEN TILL ÅRSMÖTET 2006!
Styrelsen, svenska sektionen och Göteborgsdistriktet

Skapat av : Fredrik MattssonIndex: ORG 50/001/2006Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: År: 2006Status: Medlem