Samordningar - Amerika

AMERIKA

ANDINSKA SAMORDNINGEN/
NORD/SYDANDINSKA RAN
Samordningen består av två personer och samordnar arbetet på fem länder (Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru och Bolivia), omfattande såväl RAN (Norra Andinska RAN och Södra Andinska RAN) som aktionsfall.

Colombia och Peru har det ojämförligt största antalet kränkningar av de mänskliga rättigheterna och det speglar sig också i antal aktioner på dessa länder. Tio grupper arbetade vid årets slut med aktionsfall i Peru och lika många grupper arbetade med aktionsfall i Colombia. Ett tiotal grupper var involverade i RAN-arbetet. I första hand var aktionerna riktade mot "försvinnanden" och utomrättsliga avrättningar, i mindre utsträckning samvetsfångar.

Samordningen har under året deltagit med landkunskap vid seminarier, informationsmöten, lokalradioprogram, och i möten med ambassadpersonal. Landinformation har getts till flyktingar och deras ombud, samt till invandrarmyndigheterna. Samordningen deltog också i det internationella strategimötet om Americas som anordnades vid det internationella sekretariatet (IS) i oktober. I samband med andra möten på IS har samordningen haft möjlighet till kortare möten med utredningspersonal på Colombia och Peru.

Rose-Marie Asker

CARRAN
Under det gångna året har 5 grupper i den svenska sektionen arbetat med Carran aktioner.
Antalet aktioner har varit något lägre än tidigare år. En orsak till detta torde vara att utredningsavdelningen i London tidvis har varit kraftigt underbemannad.

Aktionerna har tagit upp återtagna avrättningar (St Lucia), Polisbrutalitet med dödlig utgång (Grenada), Missförhållanden i fängelse (Jamaica). Grupper har erhållit flrea svar från myndigheterna i Jamaica och på Grenada.

Rigmor Argren

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem