Bilaga 1 Uttalande ORG 51/002/1988 Årsmöte i Uppsala 22-24 april 1988

BILAGA 1

Uttalande antaget på svenska Amnesty Internationals årsmöte1988-04-24
      Rätten att arbeta för mänskliga rättigheter har inte tillräckligt skydd i världen idag. Många människor mördas för sitt arbete till försvar för självklara rättigheter som yttrande- förenings- och mötesfrihet.

Svenska sektionen av Amnesty International uppmanar regeringen att via internationella fora arbeta för ett förbättrat skydd för människorättsaktivister.

Att värna om liv- och yttrandefrihet kan vara farligt; i vissa länder mycket farligt. Många skräms till tystnad och andra tvingas lämna sina hemländer.

Sådant är läget idag, fyrtio år efter det att FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs. I många internationella konventioner och avtal, som följt på FN-förklaringen, fastställs de mänskliga rättigheterna. Men rätten att arbeta för att de förverkligas har ansetts så självklar att den inte särskilt nämns i sådana texter. Denna självklara rätt kränks 1 en rad länder.

I Colombia har bland andra ett antal advokater, läkare och journalister engagerat sig 1 kampen för de mänskliga rättigheterna. De arbetar under ständigt dödshot. I augusti 1987 mördades Héctor Abad Gomez ch Leonardo Betancur Taborda, båda ledande medlemmar av den fristående kommittén för försvar av mänskliga rättigheter 1 Colombia. De dödsskvadroner som ligger bakom dessa mord har av allt att döma stöd inom armén och polisväsendet.

I Sydafrika har mellan 20 000 och 30 000 människor arresterats utan rannsakan sedan undantagslagar 198o infördes över hela landet. Ntombazana Botha, en 44-årig tvåbarnsmor, är en av dem. Hon arbetade inom kyrkan och UDF ( Förenade Demokratiska Fronten) för stöd till fångars familjer. Hon sitter nu inspärrad i Fort Glamorgan-fängelset.

I Sovjetunionen är fortfarande många förkämpar för de mänskliga rättigheterna fängslade eller förvisade till avlägsna orter. Levko Luklanenko är en av dem, han har just tillbringat sitt 2o:e år 1 fängelse och befinner sig för närvarande 1 5 k inre förvisning. Hans "brott" är att ha förespråkat en folkomröstning 1 Ukraina och att ha dokumenterat kränkningar av de mänskliga rättigheterna i Sovjet.

För oss som fritt kan arbeta för de mänskliga rättigheterna är det en oavvislig plikt att ständigt påminna om fall av detta slag, kräva de fängslades omedelbara frigivning och sträva efter ett effektivt skydd för de mordhotade: Genom tystnad och passivitet gör vi oss medskyldiga.

Svenska sektionen av Amnesty International sänder från sitt årsmöte en uppmaning till er, herr allmänne åklagare:
      Svenska sektionen av Amnesty International välkomnar den positiva utvecklingen vad gäller mänskliga rättigheter i Sovjetunionen. Samtidigt vill vi vädja för en av de samvetsfångar som fortfarande är berövad sin frihet. Vi vädjar i enlighet med andan i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna för det snara frigivandet av Levko Lukianenko, som för närvarande avtjänar ett femårigt frihetsstraff. Lukianenko har endast använt sig av den självklara rätt till yttrandefrihet som förklaringen garanterar alla människor. Vi uppmanar Er därför enträget att omgående ombesörja hans ovillkorliga frigivning.

SVENSKA SEKTIONEN AV AMNESTY INTERNATIONAL

Svenska sektionen av Amnesty International sänder från sitt årsmöte en uppmaning till er, herr justitieminister:

Vi vädjar i enlighet med andan i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna för det snara frigivandet av Ntombazana Gertrude Botha. Hon arresterades för över ett år sedan och hålls för närvarande fängslad i Fort Glamorgan. Det är väl dokumenterat att förhållandena vid detta fängelse år helt orimliga Mrs Botha, som är mor till två barn, har endast använt sig av den rått till yttrandefrihet som garanteras av FN:s förklaring och inte fått sitt fall rättsligt prövat. Vi uppmanar er härmed därför att ombesörja hennes ovillkorliga och omedelbara frigivning.
        SVENSKA SEKTIONEN AV AMNESTY INTERNATIONAL

Svenska sektionen av Amnesty international beslutade vid sitt årsmöte att uppmana de colombianska myndigheterna att utreda norden på Dr Héctor Abad Gömez och Dr Leonardo Betancur Taborda i syfte att bringa de skyldiga inför rätta och skydda övriga medlemmar av CDDH (Den Fristående Kommittén av försvar av mänskliga rättigheter).
        FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna, som alla FN-stater inklusive Colombia har ställt sig bakom, fyller snart fyrtio år. Amnesty international hyser stark oro inför förföljelsen av de colombianer som strävar efter att skydda dessa rättigheter.
        SVENSKA SEKTIONEN AV AMNESTY INTERNATIONAL

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/001/1988Kategori: Organisation - Årsmöten 1964 -
        Ändrat: 98-01-05År: 1988Status: Medlem