____________________________________________________________________________________________

Seminarier under årsmötet

Seminarier under årsmötet

Under årsmötet kommer flera intressanta seminarier att hållas på fredags- och lördagskvällen. Alla årsmötesdeltagare är hjärtligt välkomna att delta. Lokaler för de olika seminarierna och för datorstugan meddelas vid årsmötet.

Fredagen den 8 maj

1. Policybeslut vid rådsmötet i Kapstaden

Vid det senaste rådsmötet i december 1997 fattades ett antal beslut som påverkar vårt åtagande. Vid seminariet kommer innebörden av besluten att förklaras och diskuteras.

2. Vart vill vi gå?

Några vanliga medlemmar med starka åsikter om Amnestys framtid delar med sig av sina visioner och farhågor. Alla årsmötesdeltagare inbjuds att delta i den efterföljande debatten.

3. MR-året och Radiohjälpen

Den 20 september i år startar Radiohjälpens höstinsamling. Amnesty har som enda organisation tilldelats insamlingen som kommer pågå drygt en månad. Syftet med insamlingskampanjen är att sprida budskapet om mänskliga rättigheter och samla in pengar till de människor vars rättigheter kränks. Kampanjen knyter an till att det gått 50 år sedan den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna antogs av FN:s generalförsamling.

Insamlingen ger oss en unik chans både att samla in pengar för Amnestys biståndsverksamhet och att sprida kunskap om de mänskliga rättigheterna. Under det här seminariet kommer vi berätta mer om hur grupper och distrikt kan arbeta med insamlingen, vi visar vilket material som kommer tas fram och berättar om hur den avslutande TV-galan, som sänds 23 oktober, kommer se ut. Vi diskuterar också hur vi bäst kan knyta samman kampanjen "Fria och Lika" och Radiohjälpsinsamlingen för att de utåt ska framstå som en enhet.

Seminariet ges även på lördag.
Lördagen den 9 maj

4. Hur mycket har vårt åtagande ändrats?

När man väl förstått vad som beslutades vid rådsmötet i Kapstaden är frågan: Vad gör vi nu? Vid seminariet kommer vi att diskutera hur vi i den svenska sektionen skall förhållas oss till de policybeslut som fattades vid det internationella rådsmötet 1997.

5. Informationshantering inom Amnesty International
Seminariet är inställt
Den nya informationstekniken är ett viktigt redskap i amnestyarbetet. Inom ramen för seminariet kommer vi diskutera frågor som Hur långt har vi kommit? och Hur ser framtiden ut? Seminariet inleds med en kort presentation av Amnestys informationshantering med modern teknik.

6. Lobby på lokal nivå

Lobbyarbetet blir en allt mer central del av amnestyarbetet. Det är också en arbetsmetod som till stora delar bedrivs centralt (av IS och sektionernas sekretariat). Nu finns ett ICM-beslut att lobbyarbete skall bedrivas även lokalt och att kampanjmaterial m.m. skall utarbetas med tanke på detta. Men: Hur jobbar svenska sektionen idag ? Hur jobbar andra sektioner med mindre resurser än den svenska? Vad kan gruppen göra? Vilka personer, myndigheter, organisationer skall gruppen vända sig till och på vilken nivå? Är lokal lobby effektivt? Vad har vi att vinna? Vilka svårigheter kan vi se?
Dessa och andra frågor kommer det att informeras om och diskuteras kring under seminariet.

7. MR-året och Radiohjälpen

Se presentationen av fredagens seminarium. För er som inte har tillfälle att delta i detta seminarium på fredag ges det igen på lördag.

8. Datorstuga
Under större delen av årsmötet kommer det att finnas en datorstuga dit alla är välkomna att prova på bland annat Internet och Amnestys hemsidor och få svar på frågor om IT m.m.

Varmt välkomna!

Skapat av : Annika SabelIndex: ORG 50/011/1998Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-04-16År: 1998Status: Medlem