Verksamhetsberättelse för specialgrupperna

VERKSAMHETSBERÄTTELSER FÖR SPECIALGRUPPERNA

Aktionsgruppen Mot Dödsstraff, AMD
AMD består av 15 medlemmar,som träffas var 14:e dag med uppehåll under sommaren..
Vi har ett nätverk på 116 personer, som varje vecka året om får blixtaktioner per post och
Ca 100 personer,som får blixtaktioner via e-post. 204 blixtaktioner har under året sänts ut
därjämte annan information, som rör dödsstraffet i världen

Under året har AMD varit ute och informerat om dödsstraffet i skolor samt för präster, medicine studerande, hälso- och sjukvårdspersonal och politiker. Vi har också deltagit i fortbildning av unga Amnestyaktivister.Under våren besökte Brita Grundin tillsammans med generalsekreteraren USA:s ambassad och förde givande diskussioner om dödsstraffet
Under mars var 3 AMD-medlemmar i Göteborg och lyssnad på Rick Halperin, som bevakar dödsstraffet i USA. Vi har deltagit i demonstration utanför Saudiarabiens ambassad,solidaritetsmöte för Mumin Abu Jamal samt möte anordnat av Irankommittén.

Vår strävan att få mediaintresse har lyckats bl.a. i samband med Don Cabanas besök i Stockholm i maj, då det skrevs artiklar både i dagspress och veckopress. Don Cabana är tidigare fängelsedirektör, som nu arbetar mot dödsstraffet.

Under hösten hade vi introduktion av nya medlemmar. Nytt informationsmatrial har arbetats fram, som vi kan ge till nya medlemmar.Hösten präglades också mycket av förberedelser för ett nordiskt möte i november och kontakter med Danmark ang. Journey of Hope.

I november hade vi ett nordiskt möte med 16 deltagare från Danmark, Finland och Norge.
Vårt syfte var att öka samarbetet och att gemensamt planera för ett besök från USA av Journey of Hope, som kommer till Norden 8 – 20 mars 2001. Organisationen består av anhöriga till mordoffer och anhöriga till dödsdömda eller avrättade.

I december blev vi kontaktade av Olof Palmes Minnesfond ang. ett samarrangemang, när Palmepriset skulle delas ut i februari 2001. Priset skulle gå till Bryan Stevenson,berömd advokat, som lyckat hjälpa många dödsdömda. Det blev ett mycket lyckat samarbete, som
rönte stort mediaintresse.

Moratorium 2000- kampanjen samlade 6000 namnunderskrifter, som sändes till I.S.

Många gymnasieelever kontaktar oss och får då hjälp med matrial, när de skriver om dödsstraff.

AMD har nu egen hemsida länkad till Amnestys hemsida

För AMD
Sonja Nilsson, Koordinator

Styrelsen för Hälso- och sjukvårdsgruppen-Medical group
Allmänt
Vår sektion har bistått Svenska Sektionen i hälso-och sjukvårdsfrågor bl a med bedömningar av tortyrfall för Amnestyfonden. Arbetet mot dödsstraff har fortsatt med bl a kontakter med kyrkan. Vi deltager i den världsomspännande kampanjen mot tortyr som nu inletts. Utbildningsfrågor har fortsatt prioriterats.

Styrelsen har under året bestått av:
Inger Sjöberg ordförande
Olof Hertting vice ordförande
Tova Hannegård-Hamrin sekreterare
Agneta Nordberg vice sekreterare
Erik Norberg kassör
Birgit Feychting koordinator
Berit Kadefors
Binnie Kristal-Andersson
Elisabet Lönnemark
Johan Zetterberg

Adjungerad har varit Brita Grundin.

Revisorer har varit Gunnar Hambert, Mats Palme´r och Åke Svahn (suppl.).

Valberedningen har bestått av Paul Movschenson (sammankallande), Gunnel Alfve´n-Palmstierna och Margareta Leijon.

Sammanträden
Förutom det konstituerande sammanträdet i samband med årsmötet 1999 har styrelsen haft 5 protokollförda sammanträden samt möten i mindre arbetsgrupper.

Medlemmar
Hälso-och sjukvårdsgruppen hade i nov 195 medlemmar. Medlemsavgiften har varit 360 kr, för pensionärer 280 kr och för studerande 160 kr. Avgiften har inkluderat medlemsskap i Svenska sektionen av Amnesty International. Studerande betalar inget extra för medlemskap i vår grupp.

Brevaktioner
Numera sänds allt fler brev med e-post. Brevgrupperna i Halmstad och i Uppsala är dock behjälpliga med att formulera modellbrev till HSV-gruppens medlemmar då så krävs. Brev skrivs även av Styrelsen. Koordinatorn vidarebefordrar medical letters från Amnestykontoret i London. Blixtaktioner utsänds från Amnesty centralt till medlemmarna för aktion. Ordförande skrev till amerikanska ambassaden och meddelade om våra 161 underskrifter mot dödstraffet från Läkarstämman-99. Brevet besvarades av ambassadören.

Studerandegrupper
Inom Hälso-och sjukvårdsgruppen finns två studerandegrupper, i Stockholm och Göteborg.

Information och utbildning
Informationsbrev till medlemmarna har utsänts efter årsmötet –99 samt vid 2 andra tillfällen. Information kan även erhållas på internet, på amnestys hemsida: www.amnesty.se och www.amnesty.se/hsv och www.amnesty.se/internt.
HSV-gruppen i Göteborg anordnade i våras tillsammans med Etiskt Forum temadagar om krigs-och tortyrskador samt anordnar i december en dag om flyktingbarn. Elisabet Lönnemark m fl har även informerat om dödsstraffet på ett seminarium på stadsbiblioteket i Göteborg och anordnat utbildning för konfirmationslärare. Birgit Feychting har föreläst om dödsstraffet på Medicinska Föreningen i Stockholm och anordnat utställning i ämnet på Karolinska Institutet samt föreläst om mänskliga rättigheter för AT-läkare. Binnie Kristal-Andersson har föreläst på en internationell kongress i psykologi, en nordisk konferens i psykoterapi, samt på många ställen i landet om bl a tortyr och flyktingsskap och om amnestys arbete.

Övrigt samarbete med Svenska Amnesty
Ordf. och Binnie Kristal-Andersson deltog i Svenska Amnestys årsmötet den 7-9 maj i Malmö. Styrelsen för HSV-gruppen hade lämnat in en motion om att behålla nuvarande mandat för Svenska Amnesty. Motionen drogs tillbaka p g a att årsmötet nästa år blir ett beslutande möte vilket inte var fallet då motionen skrevs. På årmötet agerade vi för att arbetet mot dödsstraff fortsatt skall vara högprioriterat inom organisationen.
Nätverket för specialgrupper har haft ett flertal möten bl a för att förbereda tortyrkampanjen.
Vi har nära samarbete med Amnestyfonden om rehabilitering av tortyroffer.

Aktioner och kampanjer
”Osmo Vallo-fallet” får fortsatt utredning. HSV-gruppen har bistått med sakkunskap och information.
HSV-gruppen deltager i Amnestys kampanjer t ex kampanjen mot tortyr vilken startade den 18 oktober och skall pågå under hela 2001. Sverige skall speciellt agera mot kränkningar i tre länder: Israel, Peru och Turkiet. Tillsammans med Amnestyfonden framställer vi nu en folder om tortyr och dess medicinska konsekvenser. Vi planerar att ordna ett seminarium om tortyr tillsammans med Juristgruppen samt deltaga i aktionen ”Journey of Hope” med AMD, Aktionsgruppen mot dödsstraff.

Inger Sjöberg, ordförande

Policygruppens
Stadgar
Policygruppens status och arbetsuppgifter framgår av bilaga 1 till protokoll från styrelsens möte 9-10 november 1985.

Medlemmar
Policygruppen har för närvarande sju aktiva medlemmar, vilket framår av adresslista.

Ekonomi
Gruppen har en behållning på ca 15 000:-. Inkomsterna härrör från prenumerationsavgifterna. Pengarna används till produktion av Amnesty Debatt och till resor i samband med policyseminarier.

Amnesty Debatt
Under 2000 har 5 nummer av Amnesty Debatt producerats. De skickas dels ut per post till grupper och ca 130 prenumeranter, dels återfinns de på den interna hemsidan.

Policykatalogen
Arbetet med att uppdatera katalogavsnitt efter ICM 1997 och 1999 har pågått under året.

Policykurser
Efterfrågan under 2000 har varit dålig. En kurs för distriktet Skåne/Blekinge har skjutits till början av januari.

Christian Gräslund

Översättargruppen
Översättargruppen är en specialgrupp med medlemmar över hela landet. I vanliga fall brukar två möten per år hållas men 2000 blev det bara ett möte. Detta beror delvis på att kontaktpersonen avgick i mars och ingen ny tillsattes förrän i oktober. Gruppen har samlar inte in pengar och har inga stödmedlemmar och kan därför inte lämna någon ekonomisk redovisning.

Under året har medlemmarna översatt årsrapporten 1999, vädjandebrev för Barngruppen, Amnesty Press och Kortkampanjen samt texter till hemsidan. I slutet av året påbörjades översättningen av tortyrrapporten, Take a step to stamp out torture.

Gruppen utför översättningar för sekretariatet och arbetsgrupperna. Vid längre översättningar som kommer från sekretariatet har medlemmarna rätt att fakturera till en kostnad av 50 över/ord.

Under det mötet som blev av i mars berättade Carl Söderbergh om förberedelserna inför Sveriges ordförandeskap i EU och vad sekretariatet har gjort beträffande flyktingfrågor. Han tog även upp några språkliga begrepp. Vi hade även två gäster från Europeiska kommissionens representation Maria Sjöström-Gisslén och Kristina Cunningham som talade om sitt arbete och gav tips om språkliga hjälpmedel.

Aktionsgruppen för Barn
1. Externa aktiviteter
Vid firandet av Barnkonventionens 11-års jubileum genomförde gruppen en aktion på Medborgarplatsens torg. Vi delade ut ett 70-tal färdigskrivna brev, minst lika många av gruppens broschyrer, pratade med förbipasserande människor och stod med bössor.

Grupp 58 i Eskilstuna har genomfört ett musikevenemang i samarbete med Rafael Luna från Aktionsgruppen för Barn och Studiefrämjandet i Eskilstuna på temat barn. Under Barnkonventionens 11-årsjubileum genomfördes en ljusmanifestation för barn i Eskilstuna.

En gruppmedlem deltog i det Indien-seminarium som Svenska Amnesty anordnade. En annan gruppmedlem deltog i Svenska Amnestys seminarium/kurs kring tortyrkampanjen.

Gruppens kontaktperson har under året besvarat frågor och skickat information till i huvudsak medlemmar, elever (skolarbeten) och andra Amnestygrupper telefonledes och via brev.

2. Ekonomi. Insamling och bidrag
Under året som gått har delar av gruppen stått med bössor vid ett par tillfällen. Vi har även haft tre bössor stående på Konsum i Fruängen. Bössorna på Konsum har dock plockats bort vid årsskiftet 2000-2001 med anledning av att Konsum nu driver ett eget insamlingsprojekt.. Gruppen har även fått bidrag från privatpersoner genom Aktionsgruppen för Barns inbetalningskort. Grupp 58 har skänkt de intäkter de fick genom musikevenemanget i Eskilstuna som anordnades tillsammand med Studiefrämjandet.

Aktionsgruppen för Barn har skänkt 10 000 kr till Amnestys projekt för barn i Colombia.

3. Nätverk
Aktionsgruppens för Barns nätverk har ökat stadigt under året. Vid årsskiftet uppgick gruppens nätverk till 420 personer. Nätverket har fått 1-4 färdigskrivna brev varannan månad. Vid ett par tillfällen har vi även skickat med korta faktatexter, t.ex. om barnsoldater i Sierra Leone i samband med Amnestys kampanj. Aktionsgruppen för Barn skickar alltid ett brev där vi berättar litegrand om vår verksamhet samt kortare fallbeskrivningar på svenska, till nätverket i samband med brevutskicket.

4. Brev, aktioner och rapporter
Gruppen har stadigt skickat vädjandebrev och blixtaktioner som behandlat barnfall under året. En del av dessa brev har skrivits via gruppens nätverk (se ovan)

Aktionsgruppen för Barn tar regelbundet del av Childrens Newsletter, CRIN Newsletter, Childnet, Urgent Aktions och Weekly Mailing. Vi försöker hålla oss ā jour kring aktuella barnfrågor genom att ta del av pressmeddelanden, dagspress, intern Amnestyinformation och Amnesty Press. Gruppen har läst en del av de rapporter som Amnesty har publicerat under året med prioritet på barnfrågor.

Gruppen har även samlat några listor med namnunderskrifter i samband med Saudi Arabien-kampanjen.

5. Möten och grupper konstitution
Gruppen har regelbundet träffats och hållit möten med 4-6 veckors intervall under vår och höst.

Vid årsskiftet 2000-2001 uppgick gruppens medlemmar till nio personer varav fem varit mötesaktiva under hela verksamhetsåret. Ytterligare två mötesaktiva medlemmar anslöt till gruppen under höstens senare hälft. Två medlemmar har inte deltagit i gruppens möten under året, den ena på grund av utlandsvistelse, den andra av åldersskäl.

Ytterligare sex personer har deltagit vid ett eller flera möten med gruppen under året men inte stannat inom gruppen p g a flyttar, tidsbrist eller andra anledningar. Två av gruppens mötesaktiva medlemmar under verksamhetsåret 1999 har under året övergått till gruppens nätverk p g a barnafödande samt av personliga skäl. Vid ett tillfälle har en praktikant på Amnestys kansli deltagit i ett möte.

Rebecka Skoog har varit gruppens kassör under året och Linda Bergfeldt har fungerat som gruppsekreterare. Karin Andersson har varit gruppens kontaktperson.

Under året har en ny dagordning för gruppen arbetats fram. I övrigt har gruppen följt de stadgar och rutiner för att t ex ta välkomna nya medlemmar till gruppen som i huvudsak arbetades fram under verksamhetsåret 1998.

6. Årsmötet 2001
Vid Aktionsgruppen för Barns årsmöte valdes Katrin Svensson till gruppens kassör och Rafael Luna till gruppsekreterare.

Juristgruppen
Allmänt
Återigen har ett år passerat av mycket och idogt arbete från Juristgruppens aktiva medlemmar i de fyra undergrupperna i Uppsala, Stockholm, Göteborg och Lund. De olika grupperna har träffats för sina ordinarie möten ungefär två gånger i månaden, vilket nästan ger imponerande 200 ordinarie möte under 2000. Förutom dessa möten har de flesta av de aktiva träffats än mer för arrangerandet av ett tiotal seminarier, olika typer av utbildningar, diskussionskvällar och mycket annat.

Juristgruppen har under året arbetat aktivt med att sprida Amnesty Internationals budskap i allmänhet och om de olika kampanjerna,folkrätt och mänskliga rättigheter i synnerhet. Juristgruppen har vidare arbetat för att öka medvetenheten hos den svenska juristkåren om mänskliga rättigheter och Amnesty Internationals arbete. Juristgruppen har under året arbetat med flyktingarbete genom utbildning och samarbete med flyktinggrupper samt flyktingsamordnare, deltagit i arbetet kring Saudi Arabien-kampanjen och varit med och planerat Tortyr-kampanjen. Traditionsenligt uppmärksammades den internationella kvinnodagen den åttonde mars. Juristgruppen har skrivit brev och blixtaktioner och även skickat uppmaningar till ett flertal stater att signera ICC. Vidare har Jurisgruppen på olika sätt samarbetat med de juridiska fakulteterna, juridiska föreningarna vid universiteten, Röda korset, ELSA samt distrikt och andra grupper inom Amnestys nätverk. Ett av de stora evenemangen som genomfördes förra året var en konsert på Mosebacke i Stockholm. Ett evenemang som drog ca 300 besökare som lyssnade på underhållning och musik. Juristgruppen har slutligen deltagit som resurs till sektionens styrelse och till sekretariatet och bland annat arbetat med Amnestys arbete inför det svenska ordförandeskapet i EU.

Fackliga specialgruppen
Arbetet för människor som förföljs på grund av sin fackliga aktivitet har fortsatt med sitt post- och epostnätverk med ca 470 fackliga aktivister inom LO och TCO samt några få AI-medlemmar. Antalet fall har i genomsnitt varit två per månad samt härutöver maj-kampanjen och AI-materialet i den årliga FFI-rapporten. Nätverket för förföljda journalister och mediaanställda har haft ungefär tre gånger fler fall än de "rent" fackliga. Detta nätverk har ca 100 post- och epostmottagare.

Den nyliberala utvecklingen ställer allt högre krav på facklig kamp för demokrati och mänskliga rättigheter i arbetslivet. Fackligt aktiva och fackliga organisationer är därför vanliga mål för förföljelse. I Kina ser myndigheterna oberoende fackliga organisationer som kontrarevolutionära och aktivisterna drabbas av hårda straff och i Colombia har ca 4000 fackliga ledare mördats under den senaste 10-årsperioden. I USA visar den nya regeringen sin vargtass genom att föreslå en ny lag, The Team Act, som ger arbetsgivaren rätt att förbjuda facklig verksamhet på arbetsplatsen och själv avgöra vem som får organisera de anställda. Supermaktens antifackliga politik kan få konsekvenser för fackligt aktiva långt utanför USA:s gränser.
I denna situation inbjöd Amnesty ordförandena för LO, TCO och SACO till diskusion om fördjupat samarbete. Vi beslutade att bilda en ny arbetsgruypp, som ska träffas löpande och komma med förslag som sedan diskuteras inom huvudorganisationerna och genomföras efter hand. Vid det första mötet i april 2001 föreslogs bl a att vi ska utveckla den elektroniska kommunikationen, t ex med direktlänkning mellan hemsidorna i huvudorganisationernas samtliga förbund och våra fackliga fall. LO har redan tagit kontakt för att erbjuda sina förbund denna länkning.

Den fackliga gruppen har fått tillökning i form av två mycket drivande LO-medlemmar. Det som krävs för att kunna ta tillvara alla möjligheter och idéer är mer tid och kanske en smidigare organisation.

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 51/001/2001Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: År: 2001Status: Medlem