____________________________________________________________________________________________

Protokoll för årsmötet i Sunne 3-5 maj 2013

ÅRSMÖTESPROTOKOLL FÖR SVENSKA SEKTIONEN AV AMNESTY INTERNATIONAL 2013

Tid: 3-5 maj 2013
Plats: Quality Hotel Selma Lagerlöf, Sunne
Ordförande: Robert Tolonen Scherman, Ida Burlin
Sekreterare: Ida Lundborg, Hannah Laustiola, Anders Hällbom
Justerare: Sofia Bergström, Ida Hallengren

Närvarande

159 deltagare från hela landet, varav 126 röstberättigade. Ett antal internationella talare och gäster från andra sektioner gästade årsmötet samt en del personal. Dessa är inkluderade i det totala deltagarantalet.

§ 1 Välkomna till årsmötet

Rose-Marie Asker, från Amnestygruppen i Sunne, hälsar välkomna.

Kommunalråd Ola Persson inleder med ett välkomsttal.

§ 2 Mötet öppnas av sektionens ordförande

Årsmötet 2013 öppnas av sektionens ordförande Sofia Halth.

§ 3 Upprättande av röstlängd

Sofia Halth går igenom röstlängden, nr.122 Åke Sintring, nr.123 Äwa Johansson och nr.124 Gustav Nilsson, har tillkommit sedan röstlängden trycktes upp.

Beslut

att anta röstlängden med dessa tillägg.

§ 4 Val av funktionärer

att välja Robert Tolonen Scherman och Ida Burlin till ordförande,

att välja Ida Lundborg, Hannah Laustiola och Anders Hällbom till sekreterare,

att välja Sofia Bergström och Ida Hallengren till justerare,

att välja Mariana Mayr och Per Engström till diskrimineringsombud,

att välja Britt Rosén, Brita Werner, Göran Sjöström, Ragnar Yngvesson och Hans-Åke Henriksson till rösträknare.

§ 5 Fastställande av dagordning

Robert T Scherman går igenom förslaget till dagordning.

att fastställa dagordningen.

§ 6 Fråga om mötet utlysts stadgeenligt

Beslut

att mötet har utlysts stadgeenligt och att årsmöteshandlingarna har gjorts tillgängliga i enlighet med svenska sektionens stadgar.

§ 7 Fråga om mötet ska vara offentligt

Beslut

att förhandlingar i plenum ska vara offentliga och att endast personer som finns upptagna i deltagarförteckningen tillåts närvara vid Påverkanstorget.

§ 8 Genomgång av arbetsordningen

Ordförandena går igenom förhållningssätt för ett bra årsmöte och de viktigaste delarna av arbetsordningen samt presenterar den nya formen för beredning, Påverkanstorg.

Robert T Scherman presenterar ett förslag på tillägg i arbetsordningen till punkten 3.3, efter sista meningen:

”Såvitt gäller förslag och motioner som av årsmötet behandlats vid Påverkanstorg måste tilläggs- och ändringsförslag, för att kunna läggas i plenum, ha varit föremål för omröstning vid Påverkanstorget. Detta med undantag för tilläggs- och ändringsförslag från ordföranden. Denne får, om han/ hon finner särskilda skäl till det, lägga nya tilläggs- och ändringsförslag även i plenum”.

§ 9 Godkännande av arbetsordningen

Beslut

att godkänna arbetsordningen med ovannämnda tillägg till punkten 3.3.

§ 10 Meddelande om tidpunkt för nomineringsstopp

Robert T Scherman meddelar att nomineringsstopp satts till kl.12.00 lördagen 4 maj.

§ 11 Styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut

Ordförande Sofia Halth och kassör Maria Eklund presenterar styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut för 2012.

§ 12 Generalsekreterarens rapport

Generalsekreterare Lise Bergh går i pension till årsskiftet och talar därför till årsmötet som generalsekreterare för sista gången. Hon rapporterar om sektionens och Amnestys globala arbete under hennes tid som generalsekreterare, åren 2007-2013.

§ 13 Granskningskommitténs rapport avseende sektionen

David Langlet, sammankallande för Granskningskommittén, presenterar tillsammans med Anna Dahlbäck Granskningskommitténs rapport avseende sektionsstyrelsens arbete under 2012.

§ 14 Revisorernas berättelse avseende sektionen

Anna Sommar, revisorssuppleant, läser upp delar av den revisionsberättelse som avlagts av revisor Jan Nyström, avseende sektionen.

Enligt revisionsberättelsen har årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar. Revisorerna tillstyrker att årsmötet fastställer resultaträkningen och balansräkningen för sektionen samt beviljar styrelsen ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2012.

§ 15 Frågestund med sektionens styrelse

Styrelsen presenterar sig och årsmötet ges möjlighet att ställa frågor till dess ledamöter.

§ 16 Fråga om ansvarsfrihet för sektionens styrelse

Beslut

att med godkännande lägga svenska sektionens verksamhetsberättelse och bokslut för 2012 till handlingarna,

att lägga revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport avseende sektionen till handlingarna,

att bevilja ledamöterna i sektionens styrelse ansvarsfrihet för 2012.

§ 17 Amnestyfondens verksamhetsberättelse och bokslut

Ernesto Katzenstein, Amnestyfondens ordförande, presenterar Amnestyfondens verksamhet under 2012.

§ 18 Granskningskommitténs rapport avseende Amnestyfonden

Åsa Fahlbäck presenterar Granskningskommitténs rapport avseende Amnestyfondens styrelse.

§ 19 Revisorernas berättelse avseende Amnestyfonden

Då Anna Sommar har lämnat årsmötet läser Robert T Scherman upp delar av den revisionsberättelse som avlagts av Jan Nyström, avseende Amnestyfonden.

Enligt revisionsberättelsen har årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och styrelseledamöterna har inte handlat i strid med stiftelselagen eller stiftelseförordnandet.

§ 20 Frågestund med Amnestyfondens styrelse

Amnestyfondens styrelse presenterar sig och årsmötet ges möjlighet att ställa frågor till dess ledamöter.

§ 21 Fråga om ansvarsfrihet för Amnestyfondens styrelse

Beslut

att med godkännande lägga Amnestyfondens verksamhetsberättelse och bokslut för 2012 till handlingarna,

att lägga revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport avseende Amnestyfonden till handlingarna,

att bevilja ledamöterna i Amnestyfondens styrelse ansvarsfrihet för 2012.

§ 22 Presentation av diskrimineringsombud

Diskrimineringsombuden Mariana Mayr och Per Engström presenterar sig.

§ 23 Tillägg i röstlängden

Ida Burlin frågar om årsmötet kan godkänna två tillägg till röstlängden, nr.125 Barbita Asker och nr.126 Mikael Svensson.

Beslut

att anta ovannämnda tillägg till röstlängden.

§ 24 Beslut om sent inkomna motioner

Två sent inkomna motioner har inkommit: ”Förslag om Resolution till ICM om analys av MR-bistånd” samt ”Utred formerna för hur förslag till valberedning tas fram”.

Beslut

att behandla den sent inkomna motionen, Förslag om resolution till ICM om analys av MR-bistånd,

att behandla den sent inkomna motionen, Utred formerna för hur förslag till valberedning tas fram.

Beslut om sent inkomna motioner kräver en kvalificerad majoritet, årsmötet fattade besluten enhälligt.

§ 25 Styrelsens förslag till Påverkanstorg

Beslut

att anta styrelsens förslag att arbeta i två Påverkanstorg.

§ 26 Val av funktionärer till Påverkanstorg – samtalsledare, rapportör

Beslut

att till funktionärer för Påverkanstorgen välja Anders Hällbom, Gustaf Löfgren, Lea Backhurst, Emelie Svensson, Therese Karlberg, Hanna Hallonsten och Lisa Silver.

§ 27 Valberedningens förslag och presentation av nominerade till val

Maria Lindgren, sammankallande i valberedningen, informerar om valberedningens arbete under det gångna året.

§ 28 Val av kassör

Maria Lindgren presenterar valberedningens förslag. Årsmötet ges möjlighet att ställa frågor till kandidaten.
Då det endast finns en kandidat sker val av kassör genom acklamation.

Beslut

att välja Maria Eklund till kassör för svenska sektionen av Amnesty International för perioden 2013-2015.

§ 29 Val av styrelse för sektionen

Maria Lindgren presenterar valberedningens förslag. Årsmötet ges möjlighet att ställa frågor till kandidaterna.

Då antalet kandidater är detsamma som antalet valbara platser sker val av ordinarie ledamöter och suppleanter till sektionsstyrelsen genom acklamation.

Beslut

att välja Andreas Bokerud, Elisabet Stålhane och Karin Armgren till ordinarie ledamöter i sektionens styrelse för perioden 2013-2015,

att välja Pär Sköld och Natasja Persson till suppleanter i sektionens styrelse för perioden 2013-2014.

Ida Burlin informerar om att personalen på sekretariatet har valt Eva Strömberg (ordinarie) och Andreas Boström (suppleant) som personalrepresentanter i sektionsstyrelsen.

§ 30 Val av auktoriserad revisor för sektionen och Amnestyfonden

Maria Lindgren läser upp valberedningens förslag till auktoriserad revisor och revisorssuppleant för sektionen och Amnestyfonden.

Val av revisorer sker genom acklamation.

Beslut

att välja Anna Sommar som auktoriserad revisor för svenska sektionen och Amnestyfonden för perioden 2013-2014,

att välja Jan Nyström som auktoriserad revisorssuppleant för svenska sektionen och Amnestyfonden för perioden 2013-2014.

§ 31 Val av granskningskommitté

Maria Lindgren presenterar valberedningens förslag. Då antalet kandidater är detsamma som antalet valbara platser sker val av ledamöter och suppleant till Granskningskommittén genom acklamation.

Beslut

att välja Anna Dahlbäck, Isabel Schoultz och Jeanette Irekvist till ordinarie ledamöter i sektionens Granskningskommitté för perioden 2013-2014,

att välja Bengt G Nilsson till suppleant i sektionens Granskningskommitté för perioden 2013-2014.

§ 32 Motion om Julian Assange och den svenska garantin mot en utlämning till USA

§ 33 Motion angående tortyr av fångar i Israel och Palestina

§ 34 Motion Förslag till motionsberedning inför årsmöte

Beslut

att uppdra åt styrelsen att se över en lämplig lösning för att motioner ska kunna bearbetas mer innan årsmötet.

§ 35 Motion Inre demokrati och motionernas hantering

§ 36 Motion om Granskningskommitténs roll och funktion

Beslut

att uppdra åt styrelsen att utarbeta nya riktlinjer åt Granskningskommittén, tillsammans med Granskningskommittén, med hänsyn till det pågående arbetet i Frivilligorganisationernas insamlingsråd och Bokföringsnämnden och återkomma till nästa årsmöte med förslag, samt

att uppdra åt styrelsen att tillsammans med Granskningskommittén utveckla formerna för rapportens presentation på årsmötet så att den ges mer utrymme och leder till fler frågor från medlemmarna.

§ 37 Motion gällande formulering i valberedningens riktlinjer

Beslut

att skrivningen om justerade protokoll respektive minnesanteckningar åter skrivs in i valberedningens riktlinjer under punkt 4, under rubriken ”Hela valberedningen”:

4. Åtagande

Hela valberedningen

Justerade protokoll ska upprättas vid valberedningens konstituerande möte samt vid det möte då förslaget till förtroendevalda beslutas. Dessa protokoll läggs upp på valberedningens plats på den interna hemsidan. Minnesanteckningar från valberedningens övriga möten betraktas som arbetsmaterial och ska inte delges utomstående.

§ 38 Motion gällande valberedningens sammansättning

Beslut

att sektionens stadgar ändras enligt följande:

7.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden skall alltid finnas upptagna:

val av valberedning: a) tre fem ordinarie ledamöter, varav en sammankallande som utses internt och b) tre en suppleanter

att ändringen blir omedelbart justerad.

§ 39 Stadgeändringsförslag från styrelsen om generalsekreteraren

Beslut

att ändra paragraf 6.5 av sektionens stadgar så att den får följande lydelse:

6.5 För att genomföra styrelsens beslut och ge service till distrikt, grupper och medlemmar skall sektionen upprätthålla ett sekretariat, som leds av en generalsekreterare utsedd av styrelsen.

§ 40 Avgifternas storlek

Beslut

att den helbetalande medlemsavgiften hålls oförändrad till 240 kr per år för 2014, samt

att den delbetalande medlemsavgiften hålls oförändrad till 160 kr per år för 2014 och omfattar personer under 20 år.

§ 41 Förslag från styrelsen angående onlineval av förotroendevalda

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att till årsmötet 2014 återkomma med ett konkret förslag till stadgeändring som möjliggör onlineröstning vid val av sektionens styrelse - och eventuellt även andra förtroendevalda - vid årsmötet 2015.

§ 42 Förslag från styrelsen om resolution till ICM om Amnestys kärnvärden

Beslut

att uppdra åt svenska sektionen att på International Council Meeting 2013 verka för att Amnestyrörelsen vidtar åtgärder som syftar till att säkerställa respekten för Amnestys kärnvärden inom hela rörelsen, samt

att utöver de kärnvärden som nämns i resolutionen även lyfta värdet av medlemsstyrning och medlemsdemokrati.

§ 43 Motion angående brott mot mänskligheten under Vietnamkriget

§ 44 Motion om erkännande av Halabjamassakern som folkmord

§ 45 Motion om etablering av ungdomsgrupper i landsortsdistrikten

§ 46 Motion om fast personal som blir experter på sitt område

§ 47 Motion om folder om gruppernas årliga aktiviteter

att avslå motionen.

§ 48 Motion nya reklamkampanjer på TV, omfattande individer som räddats av Amnesty

§ 49 Motion om regelbundna rapporter till media om urholkning av asylrätten

att avslå motionen.

§ 50 Motion ”Tack för bidraget”

att avslå motionen.

§ 51 Motion Ett årligt besök av styrelserepresentanter eller distriktet till grupperna

§ 52 Motion Inför arvoderad styrelse

Beslut

att välja en kommitté med tre ledamöter med Amnestyerfarenhet som uppdras lämna ett konkret förslag på arvoderingsmöjligheter till årsmötet 2014.

§ 53 Motion Styrelseledamöters ersättare och medhjälpare

§ 54 Stadgeändringsförslag från styrelsen om begränsad mandattid

Beslut

att en ny paragraf 7.7 läggs till sektionens stadgar med följande lydelse:

7.7 Förtroendevalda i ett organ som väljs av årsmötet (sektionens styrelse, Granskningskommittén och valberedningen) får maximalt tjänstgöra i en sammanhängande period av sex år. Därefter måste ett uppehåll göras på minst två år för att kunna omväljas till samma organ. Vid val av ordförande och kassör gäller dock en sammanhängande mandatperiod i styrelsen om totalt åtta år, varav maximalt sex år som ordförande eller kassör,

att intjänade år räknas in när denna stadgeändring träder i kraft 2014.

Beslutet fattades med kvalificerad majoritet.

§ 55 Förslag om avskaffande av personalrepresentanter och dennes suppleant och utökande av antalet ledamöter valda av årsmöte till Amnestyfondens styrelse m m

Beslut

att ställa sig bakom att genomföra följande ändringar i Fondens stadgar avseende Fondstyrelsens sammansättning:

2.a Fondens styrelse består av tio personer: ordförande, personalrepresentant och ytterligare fem sex ordinarie ledamöter samt tre suppleanter, varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten. Samtliga ledamöter måste vara medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International. Fondens styrelse är ansvarig inför Svenska Sektionens årsmöte.

b Samtliga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare utses av sektionens årsmöte. Ordinarie ledamöter i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje vartannat årsmöte väljs tre av fondstyrelsens ordinarie ledamöter fyra ordinarie ledamöter och tre suppleanter och vartannat år tre ordinarie ledamöter och tre suppleanter.

c Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år bland den personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat sedan minst ett år och som är medlem av Amnesty International.

d c Fondstyrelsens suppleanter inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då rösträtt.

d Den ordinarie ledamot eller suppleant som har innehaft förtroendeuppdrag i fondstyrelsen under en sammanhängande period på sex år måste göra ett uppehåll på minst två år för att kunna omväljas till fondstyrelsen, samt

att göra dessa nödvändiga följdändringar i sektionens stadgar:

… val av fondstyrelse: a) sex sju ordinarie ledamöter för en tid av två år med val av halva
antalet fyra ena året och halva antalet tre andra året och b) två tre suppleanter för en tid av ett år…

att beslutet blir omedelbart justerat.

Beslutet fattades kvalificerad majoritet.

§ 56 Förslag om resolution till ICM om analys av MR-bistånd

Beslut

att uppdra åt svenska sektionen att på International Council Meeting 2013 ställa sig bakom Amnesty International Schweiz resolution om säkerställande av MR-bistånd som verktyg inom ramen för Amnestys internationella strategiska planer.

§ 57 Motion Utred formerna för hur förslag till valberedning tas fram

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att utreda frågan om hur kandidater till valberedningen ska tas fram och återkomma med ett förslag till nästa årsmöte som säkerställer kvaliteten i processen.

§ 58 Val av styrelse för Amnestyfonden

Då antalet kandidater är detsamma som antalet valbara platser sker val av ordinarie ledamöter och suppleanter till Amnestyfondens styrelse genom acklamation.

Under förutsättning att stadgeändringarna i § 55 går igenom, beslutas

att välja Bodil Hansson, Lisa Dahl, Martin Johanson och Nadia Yousri till ordinarie ledamöter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2013-2015,

att välja Mårten Bengtsson, Anna Åkerlund och Lotten Hubendick till suppleanter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2013-2015.

Om stadgeändringarna i § 55 inte går igenom, beslutas

att välja Bodil Hansson, Lisa Dahl, Martin Johanson till ordinarie ledamöter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2013-2015,

att välja Nadia Yousri och Mårten Bengtsson till suppleanter.

§ 59 Val av valberedning

Jan Nygren från valberedningens valberedning presenterar förslaget till valberedning. Då antalet kandidater är detsamma som antalet valbara platser sker val av ordinarie ledamöter och suppleanter till valberedningen genom acklamation.

Beslut

att välja Tina Lundh, Christine Pamp, Matilda Johansson, Sofia Karlsson och Rose-Marie Asker till ordinarie ledamöter i valberedningen för svenska sektionen 2013-2014,

att välja Stig Johnell till suppleant i valberedningen för svenska sektionen 2013-2014.

§ 60 Val av kommitté för utredning av styrelsearvodering

I enlighet med beslutet i § 52 om att tillsätta en kommitté för utredning av styrelsearvodering, har årsmötet inkommit med förslag på ledamöter till kommittén. Anna Dahlbäck presenterar kandidaterna. Beslut fattas genom acklamation.

Beslut

att välja Ida Burlin, Gustaf Löfgren och Hanna Roberts till kommittén med uppdrag att lämna ett konkret förslag på arvoderingsmöjligheter till årsmötet 2014.

§ 61 Tid och plats för årsmötet 2014

Ida Burlin informerar om att platsen för nästa årsmöte inte är bestämd än men att styrelsen kommer att återkomma i den frågan inom kort.

§ 62 Övriga frågor

Sofia Halth tackar av Kristina Lindquist som avgår från sektionsstyrelsen.

Ernesto Katzenstein tackar av Annilie Nyberg och Julie Chowdhury som avgår från Amnestyfondens styrelse samt Andrea Bodekull och Lena Andersson som avgår som personalrepresentanter.

Anna Dahlbäck tackar av Ebba Hagander-Mir, David Langlet och Åsa Fahlbeck som avgår från Granskningskommittén.

Tina Lundh tackar av Maria Lindgren, Nina Virkkala, Lisa Moraeus och Anna Nilsdotter som avgår från valberedningen.

Sofia Halth tackar även av samtalsledarna från Påverkanstorget, funktionärerna från Sunne samt presidiet.

§ 63 Mötet avslutas av sektionens ordförande

Sofia Halth förklarar årsmötet 2013 avslutat.

Robert Tolonen Scherman Ida Burlin
Ordförande Ordförande

Hannah Laustiola Ida Lundborg
Sekreterare Sekreterare