Distrikt 17

Ek. bidrag Amnestyfonden
55 000 kr
56 941 kr

Distrikt 17 består av 14 grupper. De flesta är mycket aktiva och stabila. Denna verksamhetsberättelse grundar sig på underlag från 13 av grupperna.

MÅL 1: Vi ska intensifiera arbetet för de mänskliga rättigheterna och fördjupa kunskapen om Amnestys åtagande.

Medlemsaktiviteter
Distriktet har inte haft någon samordning vad beträffar kampanjer men de flesta grupper deltog i kvinnokampanjen samt ytterligare någon eller några.

11 grupper har BA-skrivare. Distributionen sker från Strömsund. Samtliga grupper har vid bössinsamling och andra aktiviteter informerat om Amnesty. Sundsvallsgrupperna har ordnat "soppkonserter" i samarbete med Sundsvalls Kammarorkester, Härnösand och Strömsund har sina second hand-butiker, Bräckegruppen deltar alltid med bl a kyrkkaffe vid Kyndelsmäss, Ö-vik, Bollnäs m fl har årliga loppmarknader. En taxibil i Sollefteå körde under flera månader omkring med en dekal:"Bli medlem i Amnesty".

I stort sett alla grupper har informerat i skolorna. I samband med kvinnokampanjen vände sig en grupp till Socialdemokratiska kvinnogruppen och en tog kontakt med nunnorna i åtta svenska klosterkyrkor.

Bredare kunskaper ger större möjligheter
I mars ordnades en utbildningshelg om vår policy med två parallella kurser för nya och mer erfarna medlemmar med hjälp av Policygruppen. Det var mycket uppskattat och gav mersmak. På distriktsmötena avsätts alltid tid för utbildning. På våren togs styrelsens arbete och APEL upp, på hösten förslaget till ny handlingsplan och bättre arbetsmetoder.

Medlemmar har varit på gruppsekreterarkurs Kinakonferens och Trendseminariet.

En studiecirkel om Amnesty har hållits i Ö-vik med ca 10 ungdomar som deltagare.

Stöd och service till grupperna
Distriktsmötena anordnas alltid som internat under ett veckoslut då grupperna utbyter erfarenheter, ger varandra tips och idéer och diskuterar ev svårigheter. Aktuell information ges också genom utskick till grupperna.

Enstaka medlemmar hör av sig då något är angeläget. Efter Posten-projektet har nya medlemmar ringt för att få information om medlemsskap och ev grupptillhörighet.
Media
Medlemmarna har varit flitiga att skriva och få in insändare och artiklar i lokalpressen. Två radio- och en TV-intervju har sänts.

Beslutsprocessen
Våra distriktsmöten är vanligtvis välbesökta, men det skulle naturligtvis vara önskvärt att alla grupper var representerade, men de stora avstånden gör det svårt.

Ett distriktsombud har haft kontakt med den distriktsansvariga i styrelsen i samband med styrelsemöten för att hålla sig informerad.

MÅL 2: Vi ska främja utvecklingen av den internationella rörelsen
Vi har inte haft några aktiviteter på det området. Vi har dock planerat att inbjuda medlemmar från Norge och Finland till en utbildning angående dödsstraffet.

MÅL 3: Vi ska bredda den finansiella basen
Insamlingsarbetet har helt skötts av grupperna. Några aktioner på distriktsnivå har inte förekommit. De flesta grupper har god ekonomi tack vare butiker, loppmarknader, soppkonserter och gåvor, varför de kunnat skicka bidrag till sektionen, fonden och Kinasamordningen.

Maj-Britt Vianden Eva Sandhammar

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem