Distrikt 12

Ek. bidrag Amnestyfonden
2 000 kr
5 000 kr

Distrikt 12 består av 7 aktiva grupper i Örebro (4 st), Lindesberg, Nora och Karlskoga. Det har också under året funnits en undergrupp i Hallsberg som har varit aktiv att sprida information om Amnesty, deltagit i distriktsmötet under hösten. Vi har en relativt god verksamhet inom distriktet men med en del låg aktivitet i två av grupperna beroende på få gruppmedlemmar. Hoppas på att nya medlemmar skall bli aktiva.

Hur har kontakterna till grupperna fungerat och vad har de gällt?
Kontakterna med grupperna (7 st) har skett telefonledes, brevledes, distriktsmöten samt i Örebro speciella träffar med de 4 Örebrogrupperna ett antal gånger under året

Hur organiserar ni arbetet?
Vi har fyra grupper i Örebro stad och det är mellan dessa grupper som det behövs samordning av aktiviteter samt att vi syns så mycket som möjligt i Örebro

Har ni informerat eller själva organiserat utbildningar eller kurser av något slag?
Vi har varit ute och informerat på skolor om Amnesty. Information på ett antal gymnasieskolor samt en folkhögskola om Amnesty och MR. Har varit och berättat om Amnesty på en av Rotaryklubbarna i Örebro. Det har under året har det också ordnats en informationskväll om Sudan då även samordnaren kom och deltog. Några kortkurser har inte hållits under året.Det är svårt att veta resultatet då vi inte gått in målmedvetet för att mäta det. Vad man kan se är dock att det under året funnits ett stort intresse från gymnasielever och högstadieelever som skall skriva arbeten om Amnesty och MR.

Har ni genomfört gemensamma aktioner inom distriktet?
Under året har vi i Örebro genomfört gemensamma aktiviteter under Amnesty veckan. Utställning och information på biografen Roxy, dygnsvaka samt skramling. Den 5 december anordnade vi uppläsning av den utskickade appellen som lästes av en skådespelare från länsteatern i Örebro. Det var stort mediaintresse ; Tvärsnytt (lokalnyheterna), Tv4 (lokal), Nerikes Allehanda samt Örebro Kuriren. Den 9 december hade hela distriktet en gemensam aktion mellan 12.00-13.00. Vi hade en ljusmanifestation på alla orter i distriktet där det finns Amnestygrupper. Örebro Kuriren bevakade detta.

Har samordningsgrupper deltagit i kampanjer ?
Nej

'Har ni åtagit er decentraliserade uppgifter ?
Nej.

Har distriktet haft någon direktkontakt med styrelsen?
Nej, förutom att representant från styrelsen deltog på distriktsmötet hösten 1995.

Har ni under året tagit över eller hjälpt det internationella sekretariatet....?
Nej

Har ni samarbetat och/eller gett stöd till grupper eller medlemmar i andra sektioner.....?
En av grupperna har varit med i ett Twinningprojekt med en grupp i Polen. Det har varit svårt med kontakt med gruppen då den troligtvis lades ned under året. Gruppen (från distriktet) är troligtvis fortfarande med i twinningprojektet.

Har ni genom ekonomiskt bistånd främjat utvecklingen i andra sektioner?
Nej

Vilken typ av insamlingsarbete har ni bedrivit under året, hur har motivationen varit?
Skramling på insamlingsdagarna samt skramling under de utåtriktade aktiviteter som varit under året. Skramling är dock den insamlingsaktion som är svårast för många. De föredrar att utföra andra aktiviteter för att samla in pengar. Grupperna har också deltagit på loppmarknader, påskmarknad, julmarknader samt deltagit på Föreningarnas dag i Örebro.

Har distriktet en insamlingsgrupp?
Nej

Har ni bedrivit aktiv medlemsvärvning i någon form?
Vi gör ju detta ständigt då vi är ute och informerar samt deltar i olika utåtriktade verksamheter.
Vi ansökte också under förra året och fick medel för att kunna genomföra informationskvällar i distriktet till alla medlemmar i distriktet, ca l800st. Vi hoppas på att ett flertal av dessa vill göra en aktiv insats för Amnesty.

Charlotta Nordenberg

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem