Distrikt 06

Ek. bidrag Amnestyfonden
37 000 kr
1000 kr

Distriktet består nu av 13 grupper sedan en av fem grupper i Linköping tyvärr har lagts ned. En starkt bidragande orsak var att de inte kunde få ihop till gruppavgiften på 7000 kr. Vi har 7 grupper i Östergötland, 4 i Sörmland och 2 i NÖ Småland. Linköping har dessutom 2 gymnasiegrupper och en studentgrupp.
Vi har haft 2 distriktsmöten under året, ett i Linköping med Anita Klum och ett i Trosa om postenkampanjen och Hoppets helg.
Grupperna har arbetat med aktionsfall i Colombia, Sri Lanka, Burma, Centralafrikanska Republiken, Vietnam, Syrien, Tunisien, Kina, Georgien, Tibet (fri) samt Algeriet, CAR-RAN, PAB-RAN och EE-RAN. Kampanjer som vi deltagit i är
för kinnor, för MR-kämpar, facklig aktion, Indonesien, Sudan och fd. Jugoslavien.
De flesta prenumererar på Kortkampanjen, Pådraget och Blixtaktioner.
På distriktsmötet i september planerades en del av höstens aktiviteter.Det har resulterat i lotterier,loppmarknader,bössinsamlingar, utställningar på både bibliotek, museer och teater, julmarknader, och konstutställning.
Linköpings båda ungdomsgrupper har ordnat varsin konsert som givit ett tillskott på sammanlagt 14000 kr till Amnestys arbete.
Den 5/12 var många med i manifestationer mot främlingsfientlighet i samarbete med bl.a. Röda Korset, Rädda Bamen och Kyrkan. I Gamleby blev det extra stor uppslutning.
Grupper har på sina olika orter fått in artikiar och insändare i lokalpressen samt blivit intervjuade i lokalradio. Vi har också haft information på skolor och i föreningar.
Två nybörjarträffar har ordnats i Linköping.
Några grupper hade representanter på årsmötet i Borlänge.
Läget är rätt stabilt i de grupper som f.n. finns i distriktet även om 3-4 grupper har haft svårt att få ihop till gruppavgiften.

Åsa Fahlbäck

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem