Motioner - Beredningsgrupp 1

Beredningsgrupp 1

1:1 Debatten om Amnestys åtagande
Grupp 168, Laholm

Debatten om Amnestys åtagande kan dels gälla förslag om ett utökat åtagande, dels förslag om en begränsning av det nuvarande åtagandet. Det är en fördel om dessa två typer av debatt följer lite olika regler.

De internationella kommittéer som arbetat med mandatfrågorna har satt upp väl genomtänkta förslag om vilka kriterier som bör gälla för att Amnesty ska överväga en utvidgning (eller omtolkning) av mandatet till att omfatta ett nytt arbetsområde. Det är kanske för mycket begärt att enskilda förslagsställare ska sätta sig in i det här materialet, men där en nationell kommitté har arbetat med ett förslag bör de här synpunkterna tas med i redovisningen inför och vid ett årsmöte. Annars är de gångna årens arbete tämligen förgäves och utsikterna att internationellt få igenom sektionens önskemål minskar avsevärt.

Då det råder begränsningar av det nuvarande åtagandet bör debatten hållas strikt intern och exempelvis inte föras i den i detta sammanhang alltför externa Amnesty Press. Åtagandet har på varje punkt utformats efter mycket omfattande diskussioner i grupper, distrikt, sektioner, mandatkommittéer och vid internationella rådsmöten. Det är den plattform rörelsen står på i alla presentationer av verksamheten. Åtagandet anger också riktlinjer för alla anställda och alla med förtroendeuppdrag inom rörelsen. De som inte kan ställa upp på åtagandet bör inte bli medlemmar eller de bör lämna organisationen om de redan är medlemmar och inte har lyckats få gehör för sina avvikande synpunkter. Detta bör inte ses som en inskränkning av debatträtt eller åsiktsfrihet. Den öppna debatten har ägt rum. En eventuell fortsatt debatt måste hållas strikt intern för att inte skapa förvirring om Amnestys arbete eller försvaga våra gemensamma insatser. Utan sådana regler skulle en helt öppen organisation som Amnesty annars kunna översvämmas av representanter för vilka särintressen som helst. Som en vägledning främst för alla aktiva medlemmar bör det därför finnas ett blad med korta riktlinjer i dessa frågor och med en sammanfattande beskrivning av vad Amnestys nuvarande mandat omfattar.

Årsmötet föreslås besluta:
att låta översätta och distribuera den del av den ursprungliga internationella mandatkommitténs utredning som analyserade kriterierna för Amnestys åtagande;

att göra denna översättning tillgänglig för alla som visar intresse för mandatfrågor;

att låta utarbeta ett blad med riktlinjer då det gäller aktiva medlemmars ansvar att ställa sig bakom det nuvarande åtagandet, med en kort sammanfattning av detta åtagande;

att tillse att detta blad når ut till alla grupper, till alla anställda och till alla med förtroendeuppdrag inom sektionen.

Styrelsens yttrande:
Amnesty International är en demokratisk organisation vilken dels förutsätter att en fri och öppen debatt föregår beslut rörande vårt åtagande, dels förutsätter respekt inför de beslut som väl fattats. Detta hindrar inte att exempelvis en medlem kan agera för att ett för denne misshagligt beslut i framtiden skall ändras.

En beskrivning av formerna för förändringar av mandatet bör finnas tillgänglig för alla medlemmar som visar intresse i mandatfrågor. Utöver den internationella mandatkommitténs rapport, som till stora delar är översatt, finns ytterligare material från senare tid. Materialet bör hållas tillgängligt på sekretariatet och distribueras till de medlemmar som så önskar.

Svenska sektionen av Amnesty International står öppen för enskilda som vill arbeta för Amnesty Internationals syften. Att medlemmar i Amnesty International har ett ansvar för att ställa sig bakom mandatet ligger i sakens natur samt framgår av bland annat den svenska sektionens stadgar. Vidare har skyldigheten att ställa sig bakom mandatet preciserats rörande personer som innehar speciella uppgifter i organisationen. I syfte att förtydliga detta ansvar bör ett blad med redan befintliga riktlinjer sammanställas och distribueras till grupper, anställda och personer med förtroendeuppdrag.

Styrelsen tillstyrker motionen.

1:2 Henry Berglunds roll som samordnare och arbetet för dödsdömda kriminella
Grupp 63 i Malmö

Vi har följt debatten i AMNESTY PRESS, som startade med Henry Berglunds inlägg angående kriminella, dödsdömda fångar som tas upp i aktionsfall i Amnestygrupperna. Det var olyckligt att debatten fördes i AMNESTY PRESS, och inte i vår interna tidning, men för detta kan knappast Henry Berglund klandras, AMNESTY PRESS borde själv ha stoppat detta.

Vår grupp har upprörts över att styrelsen vid ett möte den 2-3 december 1995 avsatt Henry Berglund som medlem av Rysslandsamordningen. Var, om inte inom Amnesty, skall man fritt få framföra sina åsikter? Att debattera en organisationsfråga måste vara tillåtet utan repressalier. Mandatet kan inte ifrågasättas, men hur vi skall arbeta för mandatet måste kunna diskuteras.

För tydlighetens skull vill vi understryka att vi utan begränsningar i övrigt vill arbeta för ett generellt avskaffande av dödsstraffet för alla fångar.

Vi yrkar:
att årsmötet beslutar upphäva avsättningen av Henry Berglund som Rysslandsamordnare.

Styrelsens yttrande:
Samordnares viktigaste uppgift är att ge arbetsgrupperna råd och stöd i sitt arbete. Vad gäller gruppers arbete mot dödsstraff tillåts grupperna välja arbetsmetod. Inga aktionsfall skickas ut utan att grupperna accepterat att arbeta med det givna fallet. En samordnare däremot kan inte välja delar av åtagandet, utan grupperna ska få ett helhjärtat stöd från samordnaren i sitt arbete oavsett vad fallet handlar om. Vidare har en samordnare en nyckelposition i Amnestys organisation och måste vara extra noga med hur han/hon uttalar sig, eftersom man faktiskt företräder hela Amnesty i en rad frågor. Styrelsen anser att Henry Berglund inte har utfört sitt arbete som samordnare i enlighet med de regler och riktlinjer som gäller och entledigade honom därför från uppdraget som samordnare. Han kan som enskild medlem fritt framföra sina åsikter om mandatet och våra arbetsmetoder.

Styrelsen avstyrker motionen

1:3 Amnestys mandatutveckling - sju viktiga kriterier
Henry Berglund och Nils Hyll, grupp 71

Vår internationella mandatkommitte, SCM, inlämnade till rådsmötet 1995 en utmärkt motion rörande "Criteria for Mandate Development". Motionen antogs med stor majoritet och prioriterades/värderades av rådsmötesdelegaterna högst av alla beslutade motioner. Mandatkommittén framhöll att alla utvidgningar och förändringar av mandatet bör prövas enligt dessa grundläggande kriterier och att beslut ej får fattas utan att dessa är uppfyllda. Vi motionärer delar helt denna uppfattning, liksom också mandatkommitténs synpunkter att det är värdefullt att vårt mandat är begränsat och lätt att förstå, både för medlemmar och allmänheten. De grundläggande kriterierna, sju stycken, är följande:

1. FOKUS: AI:s mandat skall koncentreras på att försvara vissa grundläggande rättigheter mot allvarliga missbruk av politisk makt från regeringars och fristående gruppers sida.
2. TROVÄRDIGHET: AI:s mandat skall baseras på internationellt erkända människorättsnormer så som de tolkas av organisationens medlemmar.
3. ANPASSNING: AI:s mandat skall återspegla förändringar i typer av övergrepp.
4. SAMMANHANG: AI:s mandat skall vara konsekvent i alla delar.
5. KLARHET: AI:s mandat skall vara lättförståeligt.
6. RESURSER: AI:s mandat skall definieras så att organisationen, med alla till buds stående resurser, kan arbeta effektivt på alla mandatets områden.
7. AKTIVITET: AI:s mandat skall vara inriktat på aktivitet.

Vi ser det angeläget att svenska Amnesty vidgar debatten om vårt alltmer gränslösa mandat och att visade kriterier beaktas i diskussioner, motionsskrivande och framför allt inför beslut om mandatförändringar på sektionens årsmöten.

Vi föreslår årsmötet besluta:
att inför beslut om ändringar och vidareutveckling av Amnestys mandat skall de av internationella rådsmötet 1995 beslutade kriterierna vara uppfyllda även vid svenska sektionens årsmöten.

att dessa kriterier skall tillämpas vid 1996 årsmöte och framöver.

att uppdra åt styrelsen att snarast till alla grupper, specialgrupper och distrikt översända rådsmötesprotokollsutdrag gällande dessa kriterier i engelsk och i svensk version (Beslut 2 och motion A1.l inkl. Appendix 1).

Styrelsens yttrande:
Det är en självklarhet att de beslut som fattas vid de internationella rådsmötena gäller för den svenska sektionen. Internationella beslut väger tyngre än nationella beslut i en och samma fråga. Besluten är med andra ord bindande för oss så snart de har fattats internationellt och därför behövs det inte något beslut vid ett svenskt årsmöte för att de ska träda i kraft.

Styrelsen anser den första och andra attsatsen besvarade och tillstyrker den tredje attsatsen.

1:4 Tortyr inget skäl för asyl
Flyktingombuden

Enligt ett reportage (DN 960128) utgör tortyr inte längre ett kriterium för att en person skall beviljas asyl i Sverige En person som torterats i sitt hemland, kan enligt invandrarminister Leif Blomberg och utlänningsnämndens ordförande Johan Fischerström inte räkna med att få asyl i Sverige, om det inte föreligger grundad anledning att tro att han i hemlandet skulle vara i fara att utsättas för tortyr.

"Du kan ju ha varit utsatt för olika saker; men frågan är följande: Om Du åker hem, kommer det här att upprepas, är det risk för Dig eller inte?" säger Leif Blomberg.

Enligt Amnestys erfarenheter löper de, som en gång hamnat i myndigheternas register stor risk att gripas igen och då också att bli torterade. Detta gäller bl a många av de människorättsaktivister som trots hotelser fortsätter sitt arbete i många länder.

I en del länder tillämpar man s.k. korttidsarresteringar, då offret torteras och sedan släpps igen med en varning. Att inte veta när och var man blir gripen och torterad innebär en otrolig psykisk press. Människor som blivit torterade har talat om att väntan på tortyr ofta är värre än själva tortyren.

Vi anser att:
a) Personer som blivit torterade bör beviljas politisk asyl eftersom de ofta "är riskgruppspersoner".

b) Dessa personer bör beviljas politisk asyl, eftersom deras traumatiska upplevelser efterlämnar en sådan skräck, att de inte bör utsättas för ytterligare risker.

Flyktingombuden föreslår:
att svenska sektionen undersöker möjligheterna att på ett mer systematiskt sätt utröna vilka av Utlänningsnämnden avvisade personer som utsatts för tortyr.

att årsmötet beslutar att svenska sektionen agerar i de fall där personer som bevisligen blivit torterade fått avslag på sin asylansökan.

att svenska sektionen försöker att i möjligaste mån följa upp vad som händer dessa personer, om de trots allt avvisas.

Flyktingombud för svenska sektionen av Amnesty International, se nästa sida.
1) Södra Skåne

Eva Markskog
Kerstin Wessly
Styrelsens yttrande:
a) Enligt riktlinjerna för Amnestys flyktingarbete motsätter sig Amnesty "... att en person återsänds till ett land i vilket han/hon riskerar att bli samvetsfånge, utsättas för dödsstraff eller politiskt motiverad utomrättslig avrättning eller "försvinnande" eller utsättas för tortyr och i undantagsfall även för annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling."

Det faktum att en person en gång utsatts för tortyr i sitt hemland betyder i sig, enligt FNs flyktingkonvention och även svensk lagstiftning, inte att denne riskerar att utsättas för tortyr igen. Däremot menar Amnesty ofta att svenska immigrationsmyndigheters analys om vem som riskerar tortyr i framtiden är mycket bristfällig och inte stämmer överens med Amnestys erfarenheter. Såsom flyktingombuden påpekar ingår många tortyroffer i riskgrupper, som t.ex politiskt aktiva, eller etniska grupper.

Flyktingar som utsatts för tortyr är ett aktuellt ämne. Även om Amnesty inte kan verka för att alla som en gång utsatts för tortyr skall få beskydd, så är det av stor vikt att i god tid få kunskap om sådana fall som faller inom Amnestys flyktingmandat. Att enbart bevaka Utlänningsnämnden är inte praktiskt möjligt. 1995 avgjorde den omkring 6000 nya ärenden (icke inberäknat s k "nya ansökningar") och då bör man ha i åtanke att antalet asylsökande under 1995 var rekordlågt. Ännu viktigare att komma ihåg är dock att Utlänningsnämnden eller Invandrarverket inte får lämna ut uppgifter i ett enskilt asylärende hur som helst till en utomstående.För att på ett systematiskt sätt kunna bevaka immigrationsmyndigheternas handläggning av tortyrärenden måste bevakning alltså ske genom ett samarbete med offentliga ombud som företräder flyktingar eller genom kontakt med de asylsökande själva.

b) Att personer pga de traumatiska och skräckfyllda upplevelser de har bakom sig bör beviljas politisk asyl, finns det som sagt inget belägg för i folkrätten. Sverige och vissa andra länder har dock beviljat skydd för sådana personer på humanitära grunder om det inte har visats att de riskerar fortsatt förföljelse vid ett återvändande. Frivilligorganisationerna upplever att myndigheternas praxis har skärpts och att det nu är svårare att få uppehållstillstånd på humanitära grunder. Därför planerar frivilligorganisationerna att gemensamt vända sig till den svenska regeringen för att få en förklaring till den senaste tidens attitydförändring gentemot tortyroffer.

Trots att Amnesty inte kan kräva att alla som en gång torterats skall beviljas politisk asyl kan t.ex Amnestyfonden i vissa fall bevilja ekonomiskt bidrag för tortyrrehabilitering.

Kommentarer till att-satserna:

att-sats 1) Amnesty har ingen möjlighet att undersöka eller avgöra om en person har utsatts för tortyr. Däremot kan Amnesty undersöka möjligheterna att på ett mer systematiskt sätt bevaka Utlänningsnämndens och Invandrarverkets handläggning av "tortyrärenden". (Se ovan)

att-sats 2) Faller utanför Amnestys flyktingåtagande. (Se ovan, under a)

att-sats 3) Detta sker redan när så är möjligt. Inom ramen för den kommande internationella flyktingkampanjen, kommer ytterligare resurser att läggas för att följa upp sådana fall.

Styrelsen hänvisar även till bilagan till detta yttrande. Styrelsen anser motionen besvarad.

1:5 Förtydligande av besluts- och uppföljningskompetens inom sektionen
Stockholmsdistriktets styrelse

Det fattas idag beslut av årsmötet och styrelsen som av olika anledningar ibland inte verkställs. Med anledning därav är det av största vikt att klargöra besluts- och uppföljningskompetensen inom sektionen.

Årsmötet föreslås besluta:
att reglerna för beslutsuppföljning klart skall framgå av lämpligt dokument,

att det framgår att årsmötesbeslut ej kan avföras på annat sätt än vid ett årsmöte och,

att styrelsebeslut ej kan avföras på annat sätt än vid ett styrelsemöte,

att omfattningen av och reglerna kring gällande praxis avseende delegerat beslutsansvar till ordförande respektive generalsekreterare framgår av lämpligt dokument,

att föregående års mötesprotokoll skickas ut med årsmöteshandlingarna för att gås igenom på årsmötet,

Styrelsens yttrande:
Regler för beslut och uppföljning finns upptagna i "Arbetsordning inom svenska sektionen av Amnesty International" (SE-ORG 76/039/1995), samt i "Beslutsgång för styrelsen" (SE-ORG 76/038/1995). Dessutom finns delegering av teckningsrätt avseende sektionens firma, bank- och postgirokonto enligt tidigare styrelsebeslut, samt attestinstruktionen.

Årsmötesbeslut kan endast avföras vid ett årsmöte. Styrelsebeslut kan däremot avföras både vid styrelsemöte och årsmöte.
I sektionens verksamhetsberättelse ingår beslut från föregående årsmöte och vidtagna åtgärder.

Styrelsen anser motionen besvarad.

1:6 Statistik och siffror
Stefan Jonvall, grupp 235, Göteborg

Amnesty International redovisar sina aktiviteter men inte sina resultat. Uppgifter i AIs medlemsvärvningsfolder att över 40.000 av de över 43.000 fall AI arbetat med har avslutats, kan misstolkas. Många av de 40.000 är bara nedlagda av olika skäl. Låt oss inte vänta tills kvällspressen börjar gräva och beslår oss med halvsanning. Trots att Amnesty varje år ger ut en omfattande årsrapport så kan man inte ur den utläsa exempelvis följande uppgifter:

- Hur många enskilda människor arbetade Amnesty för under året
- Hur många av dessa var samvetsfångar eller sannolika samvetsfångar
- Hur många av dessa människor

- frigavs under året innan deras strafftid gått ut
- frigavs under året när strafftiden gått ut
- är fortfarande fängslade, strafftiden har inte gått ut
- är fortfarande fängslade trots att strafftiden gått ut
- är fortfarande fängslade utan dom

- Hur många av de människor Amnesty arbetade för var dödsdömda och av dem

- fick sin dom omvandlad under året
- väntar fortfarande på avrättning
- avrättades

Den här typen av uppgifter, där siffrorna inte täcker varann, går idag inte att få fram utan att någon måste lägga ner ett oproportionerligt stort arbete. De torde kunna åstadkommas genom förhållandevis enkla tilläggsrutiner i Amnestys kontinuerliga uppföljning. Naturligtvis får vi aldrig veta om frigivningar eller omvandling av dödsstraff beror på att Amnesty lyckats. Kanske siffror av det här efterfrågade slaget är deprimerande. Men ändå vore det bättre att ha tydliga uppgifter än de svävande, ofta varandra delvis täckande uppgifter vi har idag.

Uppgifterna behövs exempelvis när vi ger kurser om AI och när vi får frågor från allmänheten vid insamling av pengar. Det är också bra att vi som arbetar aktivt har en realistisk uppfattning om var resultatnivån egentligen ligger.

Årsmötet föreslås besluta:
att svenska sektionen begär att Amnesty International en gång om året redovisar en mycket enkel och kortfattad men heltäckande statistik över hur det gått för de människor som Amnesty International arbetat för i hela världen under året. Inga siffror som i statistiken anger resultat ska vara delmängder av varandra.

att siffran över avslutade fall inte tas med i vårt värvningsmaterial

Styrelsens yttrande:
Styrelsen delar motionärens syn på behovet av tillförlitlig statistik över resultatet av Amnestys arbete. Samtidigt är just bristen på heltäckande statistik en återspegling av den verklighet inom vilken Amnesty bedriver sitt arbete.

Att kvantifiera Amnestys arbete så som motionären föreslår är mycket svårt. Ofta är vår information osäker och mörkertalet är stort. Siffrorna skulle inte vara tillförlitliga och därmed inte få speciellt hög status. Det är dessutom tveksamt om resultaten av Amnestys arbete uttrycks på bästa sätt med siffror och statistik. Den kvantitativa information som finns tillgänglig presenteras i årsrapportens inledande kapitel och i den årligt uppdaterade "Fakta och siffror om Amnesty".

Styrelsen är, liksom motionären, medveten om att uttrycket "avslutade fall" går att tolka som att vi i dessa fall nått vårt mål med arbetet. Tyvärr är det ju långt ifrån alltid så. Anledningen till att denna statistik ändå med jämna mellanrum publiceras är att den är mycket efterfrågad. Den enda riktigt tillförlitliga information vi har att erbjuda de som frågar efter resultaten av vårt arbete är att redovisa hur många fall som är påbörjade och avslutade. Det är dock viktigt att tydligt förklara vad som menas med att ett fall är avslutat.

Styrelsen avstyrker motionen.

1:7 Nya videofilmer
Stockholmsdistriktets styrelse

Amnesty International, svenska sektionens videofilmer är idag ej längre aktuella (de flesta producerades i början av 1980-talet). Inaktualiteten är bl.a. politisk, geografisk och faktamässig (t.ex. inleds filmen "Human acts" med ett inslag från Östtyskland). Dessutom är "hipfaktorn" noll! Videofilmer är ett mycket viktigt medel när det gäller opinionsbildning, information och medlemsvärvning.

Årsmötet föreslås besluta:
att medel avsätts till nya filmer (produktion av nya filmer, uppdatering av de gamla, översättning av andra sektioners filmer etc.)

att uppdra åt styrelsen att ansvara för att nya filmer produceras inom en snar framtid.

Styrelsens yttrande:
Styrelsen instämmer i att det finns ett behov av ny (ev. nya) filmer om Amnesty. Sekretariatet för diskussioner med ett produktionsbolag i syfte att ta fram en sådan film.

Styrelsen tillstyrker motionen.

1:8 Nytänkande inom det fackliga nätverksarbetet
grupp 344

Inom svenska sektionen har vi upplevt att det är svårt att hålla igång det fackliga målgruppsarbetet på lokal nivå. Exempelvis beställs kampanjmaterial mycket litet och gruppernas kontakter med fackföreningar på lokal och distriktsnivå är bara sporadiska. Arbetet har "gått i stå".

Positivt är det dock att man den 10 januari 1996 har haft ett möte med Bertil Jonsson och några av hans medarbetare på LO. Det var ett konstruktivt möte där man diskuterade idéer om samarbete grundat på våra gemensamma intressen. Dessutom ser det internationella fackliga kontaktnätverksarbeten mellan t.ex. ICFTU (International Confederation of Free Trade Unions) och Amnesty mycket positivt ut.

Finansiering
Kanske det täta centrala gemensamma samarbetet mellan LO/TCO och Amnesty kan resultera i bidrag som t.ex kan hjälpa till med finansieringen av en gemensam studieresa till England. (Den engelska sektionen är känd för att ha det mest effektiva fackliga målgruppsarbetet bland Amnestys olika sektioner).

Förslag till årsmötesbeslut
grupp 344 föreslår årsmötet besluta:

att styrelsen ska ta ställning till vilken status den fackliga gruppen ska ha,

att svenska sektionen gör en utredning av hur vi kan förstärka vårt centrala, regionala och lokala fackliga målgruppsarbete,

att utredningen senast ska vara klar till 1998 årsmötet,

att det ingår i utredningsgruppens arbete att besöka den engelska sektionen, ev engelska LO samt sist men inte minst, faktiskt viktigast av allt, besöka de lokala engelska Amnesty regioner/distrikt och/eller lokala grupper med ett bra och effektivt fackligt nätverksarbete.

att personerna som ingår i utredningsgruppen primärt ska komma från sekretariatet, styrelsen och den fackliga gruppen.

Styrelsen tillstyrker motionen

1:9 Finansiering av Carlslunds flyktingsluss
Grupp 168, Lindesberg

Stockholmsdistriktet, som sedan september 1992 har haft det ekonomiska ansvaret för Carlslunds flyktingsluss i Upplands Väsby vädjar nu, dels till sektionen, dels till andra distrikt, om hjälp att bära dessa kostnader. Vi ställer oss mycket tveksamma till att kostnaden för ett område där Amnesty Internationals svenska sektion anser sig ha ekonomiskt och moraliskt ansvar skall läggas ut på distriktsnivå. Förmodligen har endast ett litet antal distrikt en budget av nämnvärd storlek, än mindre ett budgetöverskott.

Vi förslår årsmötet besluta:
att kostnaden för flyktingtjänsten på Carlslund för Amnestys del återigen ombesörjs och beviljas av sektionsstyrelsen .

Styrelsens yttrande:
Styrelsen avstår från yttrande och hänvisar till sitt förslag om grupp- och distriktsavgifter.

1:10 Stadgeändring med anledning av beslut 3 vid ICM 1995
ICM BESLUTAR (Decision 3) att ändra paragraf 1 i stadgarna till följande lydelse:

Fjärde stycket: "To oppose grave violations of the rights of every person freely to hold and to express his or her convictions and to be free from discrimination, and of the right of every person to physical and mental integrity, and, in particular, to oppose by all appropriate means irrespective of political considerations:

a) the imprisonment, detention or other physical restrictions imposed on any person by reason of his or her political, religious or other conscientiously held beliefs or by reason of his or her ethnic origin, sex, colour, language, national or social origin, economic status, birth, or other status, provided that he or she has not used or advocated violence (hereinafter referred to as "prisoners of conscience"; AMNESTY INTERNATIONAL shall work towards the release of and shall provide assistance to prisoners of conscience);"

Svensk översättning: "att motsätta sig allvarliga kränkningar av varje människas rätt att fritt hysa och uttrycka sin övertygelse, liksom hennes rätt att inte bli diskriminerad, samt kränkningar av varje människas rätt till fysisk och psykisk integritet. Särskilt skall organisationen med alla lämpliga medel och utan politiska hänsynstaganden motsätta sig:

a) att människor fängslas eller på annat sätt får sin rörelsefrihet inskränkt till följd av sin politiska eller religiösa uppfattning eller annan övertygelse, eller på grund av sitt etniska ursprung, sitt kön, sin hudfärg, sitt språk, sitt nationella eller sociala ursprung, sin ekonomiska status, börd eller ställning i övrigt, under förutsättning att de inte har utövat eller förespråkat våld (i det följande benämns de "samvetsfångar". AMNESTY INTERNATIONAL skall verka för att samvetsfångar friges samt skall ge dem hjälp)".

Styrelsen föreslår årsmötet besluta:

att svenska sektionens stadgar ändras enligt förslaget

Joakim Forssman

Jag har genom egna erfarenheter kommit fram till att den psykiatriska vården i Sverige används till att bestraffa miljöaktivister. Människor som inte är villiga att acceptera storföretagens miljöpolicy fryses ut på arbetsplatsen, hotas med skjutvapen och droger varefter de blir diagostiserade som paranoida och tvångsmedicinerade av svensk mentalvård.

Det är för det första min uppriktiga mening att svensk psykvård begår övergrepp på oskyldiga människor.

Det är för det andra min uppfattning att element som strävar efter egen ekonomisk framgång strävar efter att skrämma personer med obekväma åsikter, hotbilden består av en värld av skjutvapen och droger. Detta gör de obekväma människorna nervösa, vilket av psykologisk expertis tolkas som mentalsjukdom.

En första åtgärd från Amnestys sida vore att ta kontakt med några toppar inom näringslivet och be om ett uttalande angående hotbilden, som verkar ha en negativ inverkan på arbetet inom miljöområdet (egna erfarenheter).

Mitt förslag är att Svenska industrimän informeras om det psykiska och fysiska lidandet som medicineringen innebär och lättar på kravet, citat: "Huvudsaken är att vi får behålla kontrollen".

Jag erbjuder mig att själv åta mig detta arbete, men vill först presentera denna motion för er.

Styrelsen avstår från yttrande.

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/002/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem