____________________________________________________________________________________________

Presentation av gäster

Gäster vid årsmötet i Växjö 1998

Ahmed Halla och Faisa Mohamed
anförande, fredag kl.15.45

Cejko och Rasida Kahteran
anförande, lördag kl 17.00

Mirjana Galo
anförande, lördag kl 17.20

Laura Jordán de Conte
från Argentina är gäst vid möte med samordningsgruppen
för Södra Latinamerika, fredag kl 19.30

Colm Ó Cuanacháin
är från Irland och ledamot av den internationella styrelsen

Eyvind Björndal
Norska sektionen

Sven-Egil Böe
Norska sektionen

Bitten Eskisen
Danska sektionen

Hanna Vuokila
Finländska sektionen

Tapio Puurunen
Finländska sektionen

Ahmed Mohamed Halla

Ahmed Mohamed Halla f d politiskt aktiv arméofficer och f d samvetsfånge i Somalia. Han arresterades 1982 och var under tre veckor "försvunnen" innan hans familj lyckades lokalisera honom till landets säkerhetscentral i Mogadishu. Han hölls långa tider i isoleringscell och blev svårt torterad. Inga besök tilläts. Hans familj fick genom inofficiella kanaler rapporter om att han var allvarligt sjuk men att han förvägrades all medicinsk behandling.

Efter sex år i fängelse dömdes han 1988 till döden. Massiva protester från omvärlden, bland annat från Amnesty, ledde till att straffet omvandlades till 24 års fängelse. Hans dotter Faisa satt också fängslad under en kortare period samma år. Ahmed Halla släpptes 1989 i en allmän amnesti och han återvände till Somaliland. Efter några år flyttade han till Kenya för att få bättre möjlighet till vård och rehabilitering.

Genom bidrag från Amnestyfonden kunde Ahmed Halla under 1994 och 1996 få hjälp till viss rehabilitering för skador uppkomna efter tortyren. Hans hälsa försämrades dock och med hjälp av Röda Korset och Amnesty fick Ahmed Halla så småningom möjlighet att komma till Sverige. Han beviljades uppehållstillstånd av anknytningsskäl i januari 1996.

Cejko och Rasida Kahteran

Cejko och Rasida Kahteran är födda 1960 respektive 1961 i en liten by i nordvästra Bosnien utanför staden Prijedor. Under kriget i Bosnien sattes de och deras tre barn i fångläger. Efter en vecka i lägret skildes makarna åt och under ytterligare fyra månader var Cejko Kahteran fängslad och visste ingenting om vad som hänt hans hustru och barn. Familjen kom till Sverige i december 1992 och bor sedan 1993 i Sollefteå.
Cejko och Rashida Kahteran kommer att berätta om de etniska rensningarna i deras hemtrakter. Deras anförande handlar om vad de personligen upplevt men samtidigt handlar det om hundratusentals människor som upplevt samma sak oavsett om de är serber, kroater eller bosnier.

Mirjana Galo

Mirjana Galo, människorättsaktivist från Kroatien, är ordförande för HOMO en frivilligorganisation som bland annat driver ett rådgivningscenter i Vrhovine i norra delen av Kroatien. HOMO grundades för fyra år sedan i syfte att försvara och arbeta för de mänskliga rättigheterna. Rådgivningscentret i Vrhovine har bistått lokalbefolkningen med juridiska råd, utan avseende på nationalitet. Centret har också hjälpt internflyktingar och flyktingar som har befunnit sig i exil, att återvända till området.

Mirjana Galo har vid flera tillfällen hotats och utsatts för terrorattacker för sitt humanitära arbete. I juli 1996 exploderade en bomb vid ett hus som tillhör en anställd på HOMO:s rådgivningscenter. I samma månad gjordes ett försök att bränna ner centret och senare samma år anlades där ännu en mordbrand. Mirjana Galo och hennes kollegor har flera gånger blivit attackerade och hotade inne på centret. Någon opartisk utredning av attentaten mot rådgivningscentret och Mirjana Galo har inte gjorts.

*

Skapat av : Annika SabelIndex: ORG 50/013/1998Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-04-27År: 1998Status: Medlem